Baby heeft liever de fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Janneke1979, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn zoon van ruim 3 maanden maakt sinds 2 weken een drama van de borstvoeding. Hij krijgt overdag flessen met Nutrilon en 's morgens, 's avonds (2 keer) en 's nachts de borst. Om zover te komen heb ik heel langzaam afgebouwd, want ik wilde op mijn werk niet kolven maar wel borstvoeding blijven geven. Ik ben sinds 3 weken weer aan het werk, en daarvoor zat ik al 2 weken op dit aantal borstvoedingen zonder problemen.

Helaas heb ik nu wél problemen. Wilde hij voorheen altijd wel aan de borst, voor honger, voor troost, voor de gezelligheid, nu lijkt het wel alsof hij er helemaal geen zin meer in heeft. Zo gauw ik de borst aanbied draait hij zijn hoofd weg en gaat keihard krijsen. Hij kalmeert pas als ik een stukje met hem ga lopen. Als hij vergaat van de honger drinkt hij wel aan de borst, maar niet langer dan strikt noodzakelijk, terwijl hij voorheen het liefst nog een tijd bleef sabbelen. De fles daarentegen gaat er altijd vlot in, zonder gedoe.

Ik word erg verdrietig van de afwijzing van mijn kind. Het liefst wil ik borstvoeding blijven geven tot hij minstens 6 maanden is, maar dat zie ik zo niet zitten met elke keer die strijd. Ik heb al verschillende houdingen geprobeerd, voeden direct na het wakker worden als hij nog half slaapt (dat lukt soms wel, maar hij is vaak wakker als ik thuiskom), veel bloot knuffelen maar niets helpt. Ook heb ik niet het idee dat het komt doordat de borst leeg is, want ik zie de melk soms langs zijn kin lopen bij die paar slokken die hij dan neemt. Heb jij misschien nog tips?

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat jammer voor jou, dit had je je heel anders voorgesteld!
    Je hebt al een hoop dingen aangepakt, inderdaad veel knuffelen, huid op huid contact, in half slaap voeden. Is de smaak van je borstvoeding soms anders omdat er een menstruatie aankomt? Is hij ergens van geschrokken toen hij een keer bij je aan de borst lag? Rust en vetrouwen zijn nu belangrijk. Zelfvertrouwen en vertrouwen in het kindje. Veel lichamelijk contact; de borst niet expliciet aanbieden, maar de gelegendheid bieden om te drinken; samen in bad. Indien nodig kolven.Drinkt hij jouw gekolfde melk wel uit een fles? Misschien kun je anders een paar dagen kolven en het dan weer proberen?

Mirjam

3. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je tips! Kolven doe ik niet want dat is bij mij een ramp (lees: een uur kolven voor nog geen 20cc), maar ik heb nu een week alleen slapend gevoed (slapend uit bed halen en dan aanleggen) en daarmee is het in ieder geval een stuk beter geworden. Nogmaals bedankt!

Deel Deze Pagina