Voorbereiden op de eerste menstruatie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DeborahBaby, 7 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben blijkbaar een heel gekke moeder, maar mijn zevenjarige dochter weet daar nog niets vanaf. Ik vind dat nu nog niet nodig. Ze is een complete hypochonder en flipt over elk pijntje, dus ik denk dat ik haar geen plezier doe met verhalen over maandelijks bloeden nu.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik heb het ook pas verteld met 9 a 10 jaar en toen was er ook al een meisje in haar klas ongesteld.
    Met 7 is het ook wel heel vroeg.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn dochter is nu 10, maar er gebeurt nog niks qua ontwikkeling, schijnt dat de eerste menstruatie 2 jaar na start van de borstgroei begint, dus ik denk dat ik dan na een tijdje wat meegeef of sowieso naar de middelbare school, beter mee verlegen..
     
    flipflop vindt dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Dat kan ze toch ook zelf hebben willen proberen en vervolgens werd het niets (lees drama in kindertermen ;)) omdat t toch te pijnlijk was. Zeker als ze er zelf dan teleurgesteld over zijn is dat best een drama :p. Zou hier zo hebben kunnen zijn.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wist er wel vanaf en was gelukkig thuis toen mijn eerste menstruatie kwam. Maar ik weet nog wel dat ik er toch even de bibbers van had. Ook al weet je er vanaf, 't is toch schrikken als je voor het eerst een wc-pot vol bloed ziet.

    Wij hebben twee zoons, dus ik heb er wat minder haast mee. Al heeft de oudste al wel vrij uitgebreid seksuele voorlichting gehad. Dat is wel alweer een poos geleden, dus misschien is het weer eens tijd voor een opfriscursus. Maar ik ben wel van plan om ook onze jongens gewoon over menstruatie te leren. En ook dat wat krampen erbij kunnen horen, maar dat het niet extreem pijnlijk hoort te zijn. Dat laatste wordt namelijk vaak nog niet besproken. Er heerst nog veel het idee dat pijn er gewoon bij hoort. Daardoor blijven veel vrouwen met klachten lopen, die helemaal niet 'erbij horen'. Ik vind het belangrijk dat (toekomstige) mannen dat ook weten. Zodat ze hun vriendin of vrouw als ze die hebben kunnen steunen als ze echt te veel last hebben.
    Ik neem dat stukje ook altijd mee in de seksuele voorlichting op school.
     
  6. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Nou zo zat ik idd ook te denken. Hier is ze 11 en er is lichamelijk nog niets zichtbaars begonnen. Dus ja, ben wel met voorlichting begonnen maar vind het nog vroeg om maandverband mee te geven.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Ik weet dus echt niet meer of en hoe mijn ouders mij voorgelicht hebben. Ik heb ook eigenlijk geen idee hoe oud ik was en waar ik was, toen ik voor het eerst ongesteld werd...

    Mijn jongens vragen wel eens waar die tampons voor zijn. Dat leg ik dan gewoon uit, maar dat zullen ze vast ook zo weer vergeten zijn.
     
  8. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Ik heb een hele praktische vraag: mijn dochter is bijna 11 jaar maar heel klein. Ze heeft boxer onderbroeken en we zijn aan het kijken naar maandverband dat zou passen als het nodig is. Maar wat past voor kleinere meiden in een onderbroek maat 146??
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja zou kunnen maar dan weet ze niet dat het in haar tas zit, heeft ze er nog niets aan :cool:
    Ja het lijkt mij ook vervelend om te vragen aan de leraar, maar ze is er zelf niet zo moelijk in geloof ik.
    Ze is gewoon eigenwijs dat ze het niet in haar tas wil, niet echt een reden verder.
     
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Ja mes op dr keel gezet en hup tampon erin.... wat denk je zelf?!?!?

    ze wilde heel erg graag met haar vriendinnen mee zwemmen dus na wikken en wegen had ze ervoor gekozen een tampon te proberen...
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Dat is hier ook echt een enorme zoektocht geweest met vele malen doorlekken.
    Echt alle soorten en maten hebben we gehad. Voor nu werkt libresse in een boxer met daarover heen zo een strakke naadloze boxer het best
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk gewoon normaal maandverband zonder vleugels enzo. Maar maat 146 met bijna 11 is toch niet klein? Mijn oudste is bijna 12 en is 1,51 en dat is toch niet zo heel klein?
     
  13. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Ze is by far de kleinste van de klas. Maar dat is het punt ook niet, ik ben gewoon benieuwd of er een merk maandverband is dat geschikt is voor jonge meiden.
     
  14. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik was bijna 17 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Werd 's ochtends wakker in een volledig rood bed, had dus ook niks voelen aankomen. En nog steeds voel ik niet dat ik ongesteld ga worden. Meestal begint het heel licht, dus dan weet ik voldoende, maar best vervelend icm een onregelmatige cyclus.

    Dochter weet wel wat het is, tzt zullen we wel maandverband enzo halen. Ik gebruik zelf al jaren een cup, dus heb verder niks in huis.
     
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Ik heb het haar wel uitgelegd dat het kon gebeuren en wat ze dan moest doen.
    Er is altijd wel iets in huis, en ze weet hoe ze dat moet gebruiken.
    Op school staat maandverband in het meisjes toilet :)
     
    gitta vindt dit leuk.
  16. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Aha, ok... sorry, misbegrepen.
     
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Ik wist ervan als kind en schrok niet. Ik zwom in die tijd bij een vereniging en kan me niet herinneren ooit verzuimd te hebben voor menstruatie, ben op mijn 12e dus al ook gelijk begonnen met tampons. Van die smalle met zo'n katoenen inbrenghuls.

    Dochter heeft mij de privacy op t toilet of in mn handtas nooit gegund, dus die weet al van mesntruatie af van jongs af aan, en ze weet ook dat zij dat later ook gaat krijgen. Tegen die leeftijd zien we wel hoe we het praktisch insteken.

    Voor wat betreft het maandverband in kleine onderbroekjes, ik draag rustig maandverband in een string. Wat mij betreft kan je maandverband met vleugels overal in passen. Always heeft ook een lijn van kleine maandverbandjes "sensitive", maar die ik laatst had waren zonder vleugels.
     
  18. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Wauw, dat is een goede van de school!
     
  19. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Ik voel het zelfs nu nog regelmatig niet.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik was bijna 15 en voelde toen ook helemaal niks, bovendien, als het de eerste keer is en je voelt wel wat, weet je ook niet meteen waar het vandaan komt misschien..
     

Deel Deze Pagina