Voorbereiden op de eerste menstruatie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DeborahBaby, 7 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ook niet, nooit gevoeld ook. Wel soms zo’n golf, maar dan is het al lang en breed begonnen.

    Mijn moeder had me al prima voorbereid en ik had altijd maandverband in m’n tas.
     
  2. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Precies. Dus doorlekken in de klas kan altijd vóórkomen, dat is niet altijd te voorkómen (haha). Dus maandverband op de schooltoiletten vind ik een fantastisch idee. Want als een maandverband een hele tijd in zo'n kluisje ligt te wachten om gebruikt te worden, kan het heel verfomfaaid worden en bijna niet meer bruikbaar.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn middelbare school had 1 toilet-groep waar maandverband lag, dat waren toiletten vlakbij de concierge. Maar helaas werd er daar ook misbruik van gemaakt, bv maandverband op de deuren plakken en tampons ophangen als versiering... dus toen werd besloten dat de concierge maandverband zou bewaren en je het daar kon halen, maar die drempel is best hoog. Als 12-13 jarige voor het eerst ongesteld worden op school en dan naar een man van 60+ moeten gaan om maandverband te vragen. En die maakte er soms nog grapjes over ook, lekker dan.
    Zou fijn zijn als het toch op de wc’s kon liggen zonder geklier ermee :)
     
  4. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Vanaf dat ze 10 was had ze hier een maandverband in de tas. In zo'n blikje die je wel eens erbij krijgt. Gewoon helemaal onderin en niemand die het ziet. Gelukkig was ze thuis toen het begon.

    Nu 1,5 jaar na dr eerste keer had ze ook een probleempje op school en niks meer om dr tas. Gelukkig is ze heel open met dr vriendinnen en is er altijd wel 1 die wat bij zich heeft.
     
  5. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Het doosje vind ik een goeie tip, anders komt zo'n maandverband na enkele weken helemaal verfrommeld uit de boekentas.

    De eerste keer kan best totaal onaangekondigd EN super hevig komen. In mijn school heb ik het twee keer zien gebeuren dat klasgenootjes echt vol-le-dig doorgelekt waren zonder dat ze wisten dat hun menstruatie was begonnen. Gelukkig zijn ze altijd goed opgevangen geweest door andere meiden. Het is niet zo dat je daarvoor werd uitgelachen ofzo. Ook niet door de jongens.
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Na de geboorte van de tweede kreeg ik mn eerste terugkerende menstruatie (na 8 maanden of zo) op mn werk. Supervisor (oudere vrouw) wees me erop, had een vlek in mn witte jas :eek:
    Gelukkig was het spreekuur net over en had ik tijd om thuis te gaan omkleden.
     
  7. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Mijn dochter draagt Always normaal met vleugels in haar boxers maat 158/164. Ze kan de vleugels niet zo ver omvouwen als in een normale slip, maar het gaat prima.
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier heb ik onze dochter toen ze 10 jaar was maandverband en tampons etc laten zien. Met water erbij ;) meer als een soort van 'proefje' - dus een beetje praktisch. Dat was eigenlijk best heel gezellig :) . Een condoom heeft ze ook al eens gezien - die vond ik in het medicijnkastje - over de datum :roflmao: - dus ook weer heel praktisch en op het laatst geloof ik nog opgeblazen en een gezichtje op getekend...:oops::roflmao: . Maandverband en tampons was het gewoon tijd voor . Zit nu ook in haar tas -maar ik heb ook écht benadrukt dat áls er wat is wat dit betreft dat ze gewoon naar een juf kan gaan - alle vrouwen hebben hier ooit mee te maken (gehad) - dus die kunnen dan helpen en snappen écht dat ze geen geintjes hoeven maken. Ook zijn er mogelijk al meiden in de klas ongesteld, maar vinden sommigen het te genant ofzo om te vertellen, maar uiteindelijk wordt ieder meisje een keer ongesteld- dus raar?? is het zéker niet. Condooms was natuurlijk wat anders - heb ik ook eerst gevraagd of ze dat wilde zien.. maar ze had zoiets van ; euh tja- waarom niet ? Dus nu weet ze in elk geval wat het is en hoe het eruit ziet (je weet nooit waar ze er één tegenkomt op straat / in een speeltuin - (ik hoop het écht niet! - en dan weet ze in elk geval wat het is) . Maar door het zelf simpel en luchtig te houden hoop ik dat ze het zelf ook niet te lastig gaat vinden. Ik heb zelf overigens een spiraal en menstrueer al 6 jaar niet meer - dus hier in huis komen ze het verder eigenlijk niet meer tegen sinds ze 4 of 5 zijn. Fijn voor mij ;) -maar minder herkenbaarheid voor hen dus.
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hetzelfde. Na de jongste (2010) een spiraal laten zetten, dus de kinderen hebben mij nooit ongesteld gezien, ja de oudste misschien toen ze 1 jaar was ;)
     
  10. tinnecat

    tinnecat Lid

    7 mrt 2017
    63
    32
    18
    Ik denk dat we allemaal al eens zo'n ongelukje hebben gehad. Maar da's toch nog wat anders dan wanneer je voor je eerste ongesteldheid meteen een waterval te verwerken krijgt... de hoeveelheid bloed op zich is dan al indrukwekkend, stel dat je dan echt van niks weet... komt nu niet vaak meer voor maar vroeger best wel denk ik dan?
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter wist alles van de baby's maken tot krijgen al in groep 1/2. Ze had vragen en gaf eerlijk antwoord in kindertaal. Vanaf groep 4 ook wat menstratie is en wat dat inhoudt. Ze was toen 7. We hadden hond die loopt was en toen ze vragen had waarom heb ik uitgelegt dat wij vrouwen dag ook hebben om elke maand de baarmoeder klaar te maken voor een baby en als deze niet komt de buik wordt opgeruimt. En zodra dat gebeurd je officieel vrouw bent.
    Mijn dochter zat in groep 7 & was net 2wk 10 toen ze vrouw werd. Zagen het al wel aankomen. Ze zat in prepubertijd. Dat wil zeggen, ontwikkelingen als borstgroei etc op haar 8e al en flinke groeispeurt voor de menstratie.
    Ze ging van 144 op Haar 8e verjaardag naar 166 op haar 10e verjaardag.
    Daarna okk niet veel meer gegroeid. Nu 12 en 170.
    Ze was niet verlegen, bang of geschokt. Ze droeg al maandverband bij in haar tas.
    Ik schrok bij de voorlichting in groep 6 dat er zo weinig kinderen wisten over menstratie en waar baby's vandaan komen. Echt schokkend. Voorlichting is taak van huis en niet van school
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Waarom is dat schokkend? Sommige kinderen zijn nog echt kinderen. De oudste is 11 (groep 7) en heb ik nog niks nergens over uitgelegd. Dit is echt nog een kind. Als ik bepaalde dingen nu uit zou leggen, zou ze elke dag bang zijn dat het dan ineens gebeurd.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Wat als ze nu ineens ongesteld wordt?
    Zelfs mijn zoon van 10 (klassieke autisme en sociaal emotioneel 7 jaar en achterstand op meerdere domeinen) weet alles over baby's maken, krijgen en zelfs menstratie. Zit nu in groep 6

    Mijn dochter zat dus net in groep 7 toen ze haar menstratie kreeg. Was blij dat ze goed was voorbereid. Hierdoor verliep alles soepel en maandverband etc kende ze al. Schrok wel, zo vroeg maar was blij dat ik er optijd bij was. En ze heeft ook ass dus vind juiste voorbereiding wel fijn. En ja met 11 kan het ook elk moment gebeuren. Mijn dochter was er sociaal emotioneel ook echt niet aan toe maar daar heeft moeder natuur helaas lak aan.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Meisjes moeten een bepaald gewicht hebben voor ze ongesteld zullen worden, en ook al borst/haargroei hebben. De dochter van tuc is niet zo groot dus dat gaat echt nog niet gebeuren.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier is een lichamelijke "achterstand". De puberteitskenmerken die @Snoopy1979 noemt is nog geen enkele sprake van. Daarbij is ze nog maar 1.30 en weegt 23 kilo. Ik zie het nog niet zo gauw gebeuren. Maar als het wel gebeurd dan ga ik dat direct goed uitleggen uiteraard!
     
  16. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Goede vraag. Mijn dochter is nu 8 jaar, dus nog niet heel erg mee bezig. Zelf was ik 11 jaar toen ik ongesteld werd. In groep 8. Ik had een witte broek aan, oeps. De meester hintte dat ik even naar het toilet moest. M'n moeder had nog niks uitgelegd, dus ik snapte er niks van. Toen ik terug kwam stelde de meester voor dat ik alvast naar huis ging. (op loopafstand van de school) 's Middags ben ik thuis gebleven. De meester heeft 's middags alle meisjes even apart gehouden met buitenspelen om uit te leggen wat er met mij was en wat menstruatie is, etc. Vond ik toen wel fijn.
    Denk dat ik vanaf 10 jaar zou beginnen met uitleggen en vanaf dan ook een maandverbandje in haar tas.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ze moet minimaal 40kg wegen heb ik begrepem van de huisarts.
    Dus zo'n vaart zal het niet lopen nog inderdaad. (M is bij ons net zo groot en ong 3kg zwaarder)
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    O echt, 40 kg, dat weegt ze over 10 jaar nog niet:roflmao:?? Ik wist dat niet dat er zo'n minimum aan zat.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is vaak zo, maar niet altijd. Vaak worden meisjes voor het eerst ongesteld ongeveer 1 jaar nadat de borstontwikkeling is begonnen - maar er zijn ook pechgevallen die toch wat eerder starten.
     
  20. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Klopt inderdaad niet altijd. Ik had nauwelijks borstgroei of schaamhaar, en toch mijn menstruatie (wel onregelmatig). Mijn zus haar borsten waren al bijna volgroeid toen ze haar eerste menstruatie pas kreeg. Meteen al twee voorbeelden die de stelling ontkrachten.
     

Deel Deze Pagina