Binnenkort heb ik een intakegesprek met het bureau dat onze kraamzorg zal verzorgen. Nu heb ik daar nog geen enkele ervaring mee en ik kan ook niet goed verzinnen wat voor onderwerpen daarin ter sprake komen. Hebben jullie tips waar ik op moet letten en wat bijvoorbeeld handige vragen zijn om tijdens dit gesprek te stellen? Ik bereid me graag een beetje voor. Groeten, Mirella
Het stelt eigenlijk niet zo heel veel voor.. Het gaat voornamelijk over het vaststellen van de uren die je krijgt. Dat gebeurd aan de hand van een vragenlijstje. En verder worden de taken van de kraamzorg besproken en jullie verwachtingen. Wij hadden dus van te voren wel alvast op papier gezet - dat we een kraamverzorgende krijgen die goed met honden kan (hebben 1 hond) - De rusttijden hadden we al bedacht - Vragen hadden we opgeschreven Verder hoor je alles wel bij het gesprek. En als je na de tijd nog vragen hebt kun je ze altijd nog bellen..
Eigenlijk loopt het gesprek vanzelf. Ze vragen hoe je huishouden in elkaar zit, zoals met hoeveel personen je bent, of je huisdieren hebt etc. Dan nemen ze het aantal uren met je door, waar je recht op hebt, en vertellen ze wat ze zoal doen op een dag. Ze vragen vaak of je bezwaar hebt als er een staigiare mee komt, en of je fles of borstvoeding wil geven. Dan is er natuurlijk alle ruitme voor jou om wat dingen na te vragen. Ik had toen wat vragen over dekentjes/slaapzak etc? en wat het belangrijkste was om in huis te hebben. Was gewoon een gezellig gesprek.
Bij mij was het meer een informerend gesprek en gaandeweg had ik wel wat vragen ter verduidelijking, ik had me er bij de tweede dus helemaal niet op voorbereid! Wat hun oa vertellen en vragen: ziekenhuis of thuis bevalling? Borst of flesvoeding? Of je mantelzorgers in de buurt hebt? Of je stromend water op de verdieping hebt (ivm thuisbevalling) Of je je bed op klossen kan doen? Of je een kraampakket hebt? Of je 2 thermometers in huis hebt, kruiken Of je weet dat er geen molton onderlegger of aerosleep gebruikt mag worden de eerste week?! Of er geen relationele problemen spelen met je man/ vriend. Of je al kinderen hebt? of er gerookt wordt in huis en of je huisdieren hebt? Of je hetbezwaarlijk zou vinden als er een stagiaire of leerling meekomt met de kraamzorg of bij de bevalling is. Ze vertellen je wat te doen als de bevalling zich aandient ( wannerr je de kraamzorg moet bellen etc) Pffff.... verder nog wat? Geen idee eigenlijk, maar er wordt heel wat besproken!
Hier kregen we eerst een boekje toegestuurd en deze had ik uitgebreid doorgelezen dus ik had weinig vragen. Bij mijn zoon had ik een stagaire erbij en dat beviel me niet dus ik heb wel aangegeven dat ik dat deze keer niet wou.
Hey meiden! Ik heb vanavond ook mn intake, maar vind het zo vroeg... 22 w. zwanger is dat normaal? Heb wel veel aan jullie antwoorden gehad, want ik wist ook totaal niet wat te verwachten!
Dat is inderdaad wat vroeg, maar misschien werken ze vast voor ?? Hebben ze hier ook gedaan, ze komen normaal hier met 35 weken, en bij mij met 30 weken ivm voorwerken voor vakantieperiode.
Ik vind het dus ook echt vroeg. Ik zal het vanavond maar even vragen. Misschien hebben ze werk te kort? Al kan ik me dat niet voorstellen.. In onze wijk poppen de baby's als paddestoelen uit de grond (Fenix wijk). Onze halve straat is zwanger. Wel mega gezellig trouwens al die bolle buiken!
Lees ik nou goed dat je de eerste week de aerosleep niet mag gebruiken? Dat wist ik helemaal niet! Waarom niet dan? Ennoe maak je het bedje dan op, matras en molton?
Ja, daar stond ik ook van te kijken!! Dat mag niet ivm de kruiken die je de eerste week gebruikt. Mochten ze gaan lekken dan kan het water niet goed weglopen in de aerosleep en molton. Dus eigenlijk alleen opmaken met een hoeslaken en deken/ laken en hydrofielluier onder het hoofdje. Wat ik ook niet wist: dat je perse 2 kruiken moet hebben, ook nu in de zomer dus...
Ik heb een elektrische kruik en wel een aerosleep dat kan dan toch gewoon , mbt het verleden wil ik per se mijn aerosleep erop ! Liefs edith Mama van mees*
Lijkt mij wel hoor! I.v.m. het lage geboorte gewicht van ons meisje en het feit dat het winter was toen ze uit het ziekenhuis kwam, heb ik veel langer dan een week kruiken gebruikt hoor. Dus als ze daar vanuit gaan... Daarnaast is het sowieso fijn om het bed voor te verwarmen met een kruik & zodra baby erin ligt haalde ik de kruik eruit. Wij hadden (en gaan deze ook voor de 2e gebruiken) een pittenzak, net zo lekker en voelt wat veiliger voor sommigen.
Oh oke opivm de kruiken dus. Nou goed dat ik deze tip nog even gelezen heb dan. Wij hebben 1 kruik en ik koop nog een pittenzak die ik zelf ook bij de bevalling kan gebruiken bij rugpijn enzo. Als er per se nog een kruik nodig is dan haalt manlief deze nog.
Ben je eigenlijk verplicht ze rond te leiden in huis of kijken ze alleen even op de babykamer?? Gr. Carlien
Ik heb gisteren mn intake gehad, en ze hebben niet naar de babykamer gevraagd. Wel of ik al een aantal spullen had en of ze die kon bekijken. Maar goed dat heb ik niet gedaan want boven is het een zooi (vanwege verbouwing) en de aangeschafte spullen (nog niet heel veel) liggen nog op een bult te wachten tot de kamer is geverfd. Overigens ben ik wel een stuk minder ver dan jullie, dus ik weet niet hoe dat gaat als je verder zwanger bent. Ze heeft wel een aantal (in hun ogen) belangrijke zaken benoemd om aan te schaffen bv, kruiken, 2 thermometers etc. etc. Vond het trouwens een heel erg leuk en positief gesprek. heb helemaal zin in de kraamtijd .
Is een aerosleep zo'n ding die bijhoudt of je kindje nog ademt? Dan kan ik mij er wel iets bijvoorstellen, omdat de ademhaling van een kindje de eerste dagen niet regelmatig is en er dus allerlei alarmbellen af kunnen gaan terwijl er niks aan de hand is...
Dit probleem heb ik ook een beetje.. Mijn man wil dat zijn comode (waar ook hij op heeft gelegen) gebruikt wordt, maar dat betekent dat hij wel opgeknapt moet worden.. Nou, dat is dus nog niet gebeurd.. Dus ik gebruik nu het badje van de baby als een soort comode om alles spulletjes in te doen.. Daarnaast past het matrasje niet in het ledikantje, dus we moeten een nieuw ledikantje... En het badkamerkastje staat nu ook al een jaar in plankjes, want daar heeft ie ook nog geen tijd voor gehad.. Dus ik vindt het niet zo.. Om ze nu al rond te leiden.. Gr. Carlien
Hier net de intake gehad. Ze heeft hier gewoon gevraagd of het ging lukken om alles op tijd klaar te krijgen. Ze heeft niets gezien, ook de babykamer niet (en die had ik net zo netjes opgeruimd ) Was hier vooral een gesprekje over mijn verwachtingen en wensen. Viel me reuze mee
Word je trouwens zelf gebeld door de kraamzorg tegen die tijd voor een afspraak? (als je je hebt aangemeld natuurlijk )
Ja je wordt inderdaad gebeld. Tegenwoordig doen ze het al vrij vroeg...rond 27 wekem ofzo zodat ze met je kunnen doorspreken wat je vooral wel en ook niet nodig hebt. Tegenwoordig wordt er reclame voor van alles gemaakt terwijl die producten niet altijd veilig zijn aldus mijn kraamintaker. Ik vond het ook vooral een leuk gesprek. Wel indrukwekkend om de kraammap door te leze, jeetje wat wordt er een hoop bijgehouden in die eerste week! Bij mij wilde ze de kamer ook niet zien, alleen heb wel het wiegje laten zien met de vraag of de bekleding goed is. Aerosleep is trouwens niet dat alarm matras ding...maar een matrasoplegger met honingraat structuur dat ademhaling toelaat als ze op he matrasje liggen met hun mondje zeg maar. Ik heb m gekregen...had m niet zelf gekocht denk ik. Blike, je hebt de intake gehad dus? Hahaha had je net de jele kamer aan kant wordt ie niet ees ff bewonderd!