Voorbereiden op werk.... (BV)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cis, 14 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cis

Cis Actief lid

12 jun 2006
    274
    0
    0
    Het zal vast al wel ergens staan, maar ik heb momenteel nog zooo weinig tijd om te gaan zoeken/internetten (ik ben nl. inmiddels alleenstaand ouder), dat ik het toch maar even rechtstreeks vraag.
    Ervaring genoeg hier waarschijnlijk (toch?!?).

Qua kolven en voeden heb ik die ervaring inmiddels ook wel, na ruim 15 maanden BV voor Bob. Maar Bob ging pas naar het KDV met 1 jaar....
    Wat ik nu dus wil weten is hoe ik mezelf en Sara moet voorbereiden voor het KDV.
    Op zich heb ik al wel een behoorlijke voorraad in de vriezer en over het kolven op zich maak ik me ook niet zo druk. Ik wil zelf liever zoveel mogelijk live voeden en zo min mogelijk de fles geven..

Hoe lang van tevoren moet ik gaan oefenen met een fles? (moet de 1e fles voordat ze 6 weken oud is?)
    En hoe vaak moet ik daarna die fles dan minimaal geven zodat er eraan gewend raakt/blijft?
    En welke flesjes/spenen werken het beste?
    En hoeveel flesjes moet je in huis hebben?
    En wat moet ik nog meer weten?

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp.

PS. Sara gaat begin februari (als ze bijna 4 maanden is) voor het eerst naar het KDV en gaat dan wel 2 volle dagen achter elkaar.

2. mamavj2008

mamavj2008 Bekend lid

24 aug 2008
    553
    1
    18
    Hoe lang van tevoren moet ik gaan oefenen met een fles? (moet de 1e fles voordat ze 6 weken oud is?)
    Ik heb mijn zoontje met 4 weken voor het eerst de fles gegeven. Ik heb ook gehoord dat het wel verstandig is om voor dat de baby 6 weken oud is aan te wennen.

En hoe vaak moet ik daarna die fles dan minimaal geven zodat er eraan gewend raakt/blijft?
    Daarna kreeg hij heel af en toe (1x per 2 weken ofzo) een fles omdat andere mensen het leuk vonden om de fles te geven. Hij heeft het altijd prima gevonden. Als hij maar te eten kreeg haha.

Ik heb altijd difrax flessen gebruikt, ik had het idee dat hij daar makkelijker uit drinkt dan een gewone fles en ik vind ze makkelijker vasthouden. Ik heb gewoon de standaard speen erop zitten. Ik heb verschillende geprobeerd, maar kwam elke keer weer bij de standaard speen uit.

Ik gebruikte met kolven 2 flessen per voeding. Hij kreeg 2 voedingen op het kdv dus ik gaf 4 flessen met ijsblokjes mee, anders paste het niet.
    Zelf had ik nog 2 flesjes voor het afkolven op het werk en ik had ook nog 2 reserve flessen voor het geval dat. Ik had wel wat goedkopere flesjes voor alleen het afkolven, want die difrax zijn wel duurder dan zo'n standaard fles.

Ik nam altijd een foto mee van mijn zoontje als ik op het werk kolfte, in een vreemde ruimte kan het zijn dat je minder produceert en kan een foto helpen om de productie beter op gang te krijgen.

Succes met alles!

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij zijn begonnen met een week of 3, omdat mijn man het ook leuk vond om de fles te geven. Daarna gaven we een of twee keer per week de fles, vooral tijdens avond- en nachtvoedingen, zodat ik een beetje kon bijslapen.

Zie hierboven.

Wij hadden een kolf met flessen van Avent. Die deden het prima, ook nooit iets anders geprobeerd.

Ik moest voor 3 dagen per week kolven en had ongeveer 4 of 5 flesjes in huis. Ik gaf er twee mee naar het kdv/oppas en had er dan 2 bij me om in af te kolven overdag. 's AVonds kookte ik dan weer de flessen die die dag mee waren geweest naar de oppas uit voor de volgende dag. Je kunt verse melk een paar dagen in de koelkast bewaren. Als je het langer wilt bewaren kun je het ook invriezen.

Uit een flesje drinken sommige babies niet zo heel veel. Mijn zoontje heeft uit de fles altijd heel weinig gedronken. Op zich is dat niet zo erg, dat haalt Sara 's avonds wel weer in bij jou. Ik maakte me daar in het begin heel druk over, maar het is altijd goed gegaan. Wel zonde om die moeizaam afgekolfde melk het gootsteenputje in te moeten spoelen, want twee keer opwarmen mag niet. Je kunt ook wel eens op het borstvoedingsforum kijken, daar is heel veel info te vinden over bv en kolven. http://www.borstvoedingsforum.nl/ Ik heb daar heel veel aan gehad, er komen daar ook veel ervaringsdeskundigen en echte deskundigen van bijv. de borstvoedingsvereniging etc.

4. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Cis,

Ik heb je vraag verplaatst naar het onderdeel Voeding > Borstvoeding.

Groetjes, Wendy

5. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ik zou wel vaker een flesje aanbieden 1 keer per dag of eens per 2 dagen. Hier hadden we vanaf week 4, 1 keer in de week ongeveer, maar resulteerde uiteindelijk in een flesweigeraar! Dus mochten we nog een kindje krijgen dan heb ik nu al besloten om 1 keer per dag een flesje te geven vanaf 4 weken.... want dat wil je niet nog eens meemaken...

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Om tepel -speen verwarring te voorkomen is het raadzaam om tussen de 4-6 weken te oefenen met een fles. Verstandig is om de fles door iemand anders te geven dan jijzelf als ze nog zo klein zijn. Ze associeren jou namelijk met de borst.
    Fles is een andere drinktechniek als borst, het is dus verstandig om dit een aantal keren per week te blijven oefenen. Als de fles gegeven wordt, kan jij gaan kolven, zo bouw je een voorraadje op en wennen je borsten aan het kolven, dit vergt namelijk ( constante) oefening.

Zie hierboven; enkele keren per week.

Je moet ALTIJD een fles nemen met 1 gaatje.
    Aan de borst moet je kind een stuk harder zuigen dan aan een fles. Om ervoor te zorgen dat je kind verzadigd is van de fles , moet een voeding tenminste 15-20 minuten duren ( tussendoor even boeren en/of verschonen)

Het merk Medela gebruikt een plastic soort dat Bisphenol-A vrij is, dit is de minst schadelijke fles.
    Bisphenol-A verdenken ze van invloed op de hormoonhuishouding.
    Kijk op: medela.nl

Het verstandigste is het voeden-op-verzoek-principe te handhaven als je kind bij een oppas/kdv is. Spreek dit door met diegene die op dat moment verantwoordelijk zijn voor jouw kind.
    Dit houdt in dat je meerdere kleine flesjes meegeeft van laten we zeggen zo'n 70-80 ml.
    Zodat er handig op de vraag van je kind ingespeeld kan worden. Je kent min of meer het voedings patroon van je kind, verstandig is dn altijd 1 extra flesje mee te geven , indien het nodig mocht zijn.

Alle info, met betrekking tot kolven, bewaren van moedermelk, je kolfrechten op de werkvloer e.d. kan je vinden op borstvoeding.com.
    Deze site wordt beheert door een kinderdieetist en lactatiekundigen mmv kinderartsen en psychologen.

Oja: sommige kindjes komen 's avonds en 's nachts de schade bij mama in halen, geef er gewoon aan toe. Ze hebben je als ze zo klein zijn, alleen daarom al heel hard nodig.

Deel Deze Pagina