Welke handkolf?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Twixie, 25 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Ik geef met plezier borstvoeding, maar toch ga ik het langzaamaan afbouwen. (Ik heb hier zo mijn redenen voor)

We zijn al aan het oefenen met flesjes en ik kolf nu 1 keer per dag met een elektrische kolf (Medela Borstkolf Symphony). Deze hebben wij gehuurd, omdat ik in de eerste week zo'n last van stuwingen had. Deze wil ik weer terugbrengen, omdat het op een gegeven moment toch aardig op gaat lopen.

Nu wil ik graag een handkolf aanschaffen, zodat ik de spanning eraf kan kolven indien dit nodig is.

Zijn er Mama's die mij hand kolven aan kunnen raden en wat zijn jullie ervaringen? :)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kindje kort aanleggen is ook een manier.. (maar misschien niet voor jou een fijne manier)

Ik heb de Philips handkolf en die bevalt mij prima. Prima ding en niet duur.
    Neem genoeg tijd om af te bouwen. Een voeding per 5-7 dagen is echt aan te raden om geen problemen te krijgen.

3. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Als je wilt afbouwen en echt alleen de spanning eraf wilt kolven zou je er ook voor kunnen kiezen dit met de hand te doen. Kost je niets en je wilt de melk toch niet opvangen om met de fles te geven, toch? Er staan afbouw-schema's op verschillende sites, als je die volgt heb je niet perse een kolf nodig denk ik.
    Mocht je er toch perse eentje willen aanschaffen; ik vind de avent handkolf heel fijn, bevalt me beter dan de medela pump in style (helaas).

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik heb er 1 van Philips Avent. Degene waar je direct een bewaarsysteem opdraait. Ik kolf er prima mee.
    Al over nagedacht om het met de hand te doen? Staat volgens mij wel iets over op borstvoeding.com.

5. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Ik heb er zeker over nagedacht om het met de hand te doen, maar dat is bijna geen doen voor mij.
    Te weinig melk produceren is niet leuk, maar teveel al helemaal niet. En helaas heb ik daar last van en me zoontje ook. Hij laat dan telkens m'n borst los en word dan heel wild.

Met de hand haal ik de druk/spanning er niet vanaf en ook niet onder de douche. Helaas, want dat zou me weer wat schelen, maar vandaar dat ik op zoek ben naar een handvol. Als weer een fles geven en ik kolf niet dan staan me borsten op ontploffen. Word dit elke keer minder als ik een voeding laat vallen?
    Ik wil gewoon niet dat ik pijn krijg, zoals met me borst ontsteking

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is de overproductie ook de (voornaamste) reden waarom je wilt afbouwen?
    Overproductie is veelal een kwestie van even doorzetten. Kort (!) afkolven waardoor de druk er af is en daarna je kindje aanleggen en laten drinken, zal de overproductie het snelste oplossen. Je zorgt er eigenlijk voor dat je kindje goed kan drinken maar houdt je productie wel in stand. Datgeen wat je kolft kan je bijvoorbeeld opsparen voor als je een keer de fles wilt geven (en dan kolf je wel en dat is altijd minder effectief dan je kind en dat is weer voordelig voor overproductie)

Als je echt wilt afbouwen, begin dan met de voeding waarbij je denkt dat er het minst gedronken wordt en je het minst gespannen borsten hebt (in ieder geval niet 's nachts of in de ochtend)

7. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Nee, dat is niet de reden. Ik kolf nu al de druk er af, want hij is anders zo onrustig aan de borst.

Waar ik alleen bang voor ben, is dat mijn borsten echt zullen gaan ontploffen. Als ik een voeding mis, omdat mijn zoontje bijvoorbeeld slaapt, dan heb ik al gauw borsten als steen

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is niet vreemd zo in de eerste maand. Misschien helpt het jou om niet op verzoek van je kindje te voeden maar op jouw verzoek dan gaat afbouwen ook echt makkelijker.

9. Twixie

Twixie Bekend lid

7 okt 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Bedankt voor je tip!

Deel Deze Pagina