hoe vond jij het vroeger als kind bij de opvang/oppas?

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 7 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik ben zelf van 1980 en in mijn jeugd waren er nauwelijks kinderen om mij heen waarvan de moeder (buiten schooltijd) werkte en dus heb ik weinig volwassenen om mij heen die kunnen vertellen hoe zij het bij de opvang/oppas als kind hebben ervaren.
    Dus hierbij mijn vraag voor als jij wel als kind bij de opvang of een oppas hebt gezeten na schooltijd: hoe heb jij het ervaren en wat voor opvang hadden jullie precies?

2. Tierra

Tierra Lid

20 dec 2018
    76
    68
    18
    Mooie vraag. Ik heb ook geen ervaring, dus ben wel benieuwd naar de antwoorden.

3. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik kwam als kind bij een gastouder. Dat bestond formeel nog niet, maar het is geen ingewikkelde constructie om zelf te bedenken. Ik was daar vertrouwd en kon rustig mijn gang gaan. Vond het ook leuk om met andere kinderen te kunnen spelen, aangezien ik geen broertjes en zusjes had.

Tijdens een bepaalde periode volgde mijn moeder avondcursussen en werkte mijn vader late diensten. Toen ben ik vaak door een oppas opgevangen, of ging ik even naar vrienden van mijn ouders om daar vast even te gaan slapen. Dat vond ik minder geslaagd. Eigen bed is veel waard, en die tijd als gezin zo voor het slapen gaan ook. Gelukkig heeft dat niet heel lang geduurd.

4. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Mijn ouders werkten wel beide buiten schooltijd maar wij gingen niet naar een opvang zoals je dat nu kent (was nog niet bij ons in het dorp haha) wij hadden een oppasmeisje aan huis of familie waar we heen gingen (mijn tante) Ik kom uit dezelfde periode als jij overigens.

Ik vond het prima, goed gevoel aan mijn jeugd overgehouden :thumup:

5. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Geweldig! En mijn oppas is ook een hele tijd oppas van mijn kinderen geweest. Sinds mijn moeder is overleden noem ik haar mijn levende moeder. De kinderen noemen haar mamajanne in plaats van Marianne. Had haar niet in mijn leven willen missen.

Mamalove2014, Nellie4, Bailey07 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hadden sporadisch een oppas, ik kan me ook niet meer dan 2 keer heugen eigenlijk. Volgens mij wel leuk maarja.. op dagelijkse basis geen idee. Zoon lijkt het leuk te vinden gelukkig

DeeLighT vindt dit leuk.
  7. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik kom uit 86 en ben eerst naar een kdv geweest. Daar herinner ik me weinig van maar als ik foto’s zie en verhalen lees denk ik dat ik me prima vermaakte :). Daarna hadden we vaak oppas aan huis (3 kinderen). Soms vond ik dat minder geslaagd en soms heel geslaagd. Je moet toch een klik hebben met iemand. Met een van onze oppassen gaan we nog altijd om. Ik heb haar kinderen geboren zien worden, zij en haar kinderen zien nu mijn kinderen geboren worden. Heel bijzonder.

baby90 en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  8. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ik ging vanaf 4 maanden naar de crèche en op de basisschool 3 dagen per week naar de buitenschoolse opvang.

Ik vond het FANTASTISCH. Altijd vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. Veel gezelliger dan alleen met mijn broertje bij opa en oma / thuis. Ik mocht ook gewoon bij vriendjes en vriendinnetjes spelen, 1x per week mocht er ook iemand mee naar de bso.

Onze buurvrouw paste altijd op haar kleinzoon. Als 7 jarige vond ik dat echt mega zielig: 'maar mam, heeft hij dan alleen buurvrouw Dini om mee te spelen? Dat is heel zielig. Zal ik hem anders morgen mee nemen naar de bso?'

Ik was ook vaak erg verontwaardigd als ik eerder opgehaald werd. Dan was ik nog helemaal niet uitgespeeld. Vader is zelfs ooit faliekant de deur uitgezet onder het mom 'vanaf 4uur mag je me komen halen'.

Halverwege groep 7 vond ik het saai en stom worden, maar dat was ook de leeftijd dat allen fietsen (ouders woonden in buitengebied) en alleen thuis zijn geen probleem meer was ;)

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik vond het verschrikkelijk, vooral de BSO. Het was een super BSO met een gymzaal een grote buiten ruimte er werden veel dingen georganiseerd, maar nee ik wilde liever elke dag naar huis of met vriendinnen afspreken en dat mocht dan niet. Wat ik helemaal erg vond was dat ik een tijdje bij een soort van gastouder zat na schooltijd. En ik kan niet uitleggen wat voor gevoel ik bij de BSO en gastouder had, maar het maakte mij echt heel ongelukkig terwijl mijn moeder er echt niks aan kon doen. (Alleenstaande moeder)

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Mijn moeder was thuis tot dat ik groep 6 zat, toen ging ze onder schooltijd werken als alphahulp. Ik was de jongste van 3. Daarvoor was ze verpleegkundige. Ze trouwde wat 'later' en kreeg ons ook wat later voor die tijd.
    In onze jeugd was ze dus altijd 's middags thuis. Overdag oppas of opvang ken ik niet. Mijn man ook niet.
    Oppas 's avonds ging nog met een babyfoon bij de buren met, zover ik me herinner, een lange draad ertussen door de badkamerraampjes :roflmao:. Daar stond dan een tikkende wekker bij zodat ze wisten dat hij geluid waarnam.

Nellie4, Kangerootje en lies276 vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ik ben van 83 en mijn ouders werkten beiden. Ik had een heel lieve oppas die ons tussen de middag en na school opving. Heel erg lief en leuk mens en we werden goed verwend.
    Dus de opvang vond ik totaal niet erg (ik heb wel wat tijd met mijn moeder gemist).

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij waren voor school en soms na school bij een oppas. Wij zagen haar en haar zoontjes gewoon als kennissen en vonden het bijna altijd leuk om daar heen te gaan.
    Later begreep ik van mijn ouders dat dat hetzelfde was als een gastouder. Dat verklaarde wel waarom haar zoontjes nooit bij ons kwamen spelen.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Mijn tante was de oppasdus niet geheel vergelijkbaar. Maar ik vond het reuze gezellig.

14. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Tot ik een jaar of drie was, zat ik op een kdv. Ik weet er niet veel meer van maar wel dat er een grote ballenbak met glijbaan in een open ruimte was. Alleen was de ballenbak echt áltijd gesloten. Misschien was hij eens per drie maanden open ofzo. Ik vertelde dat een paar jaar geleden tegen mijn vader en die riep uit: 'Maar ik haalde je er élke middag uit!' Sindsdien snap ik dat het tijdsbesef van kinderen waarschijnlijk echt heel anders loopt en dat een paar uurtjes opvang voor hen misschien echt voelt alsof ze me tijden niet zien

De rest van de tijd pastte mijn oma altijd op. Ik vond het niet altijd leuk want er golden andere regels maar het was wel vertrouwd etc. Was niet zo dat ik wilde dat mijn ouders hun werk zouden opzeggen ofzo

15. DQueen

DQueen Niet meer actief

ik hoefde nooit naar een oppas. Vanaf groep 5 tm 7 ging ik elke dinsdag middag bij mijn tante een broodje eten voor de gezelligheid en zo had mijn moeder 1 dag in de week van half 9 tot half 4 haar handen vrij. Ik ben blij dat mijn moeder er altijd thuis voor ons was zo kon ik elke dag na school meteen buiten spelen met mijn vriendinnetjes en vriendjes.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn moeder was gewoon thuis en als ze er niet was dan at ik bij een vriendinnetje maar na schooltijd was ze er altijd,

17. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Onze moeder was gewoon thuis. Ze werkte onder schooltijd. Soms kwam het eens voor dat we tussen de middag naar opa&oma of tante moesten. En soms bleef ik ook voor de gezelligheid over op school samen met een klasgenootje die altijd tussen de middag over moest blijven.

18. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik verveelde me vreselijk thuis in mijn jeugd dus was ik maar naar kdv geweest, zou veel leuker zijn!

19. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier moeder altijd thuis. Ik wist toen niet eens dat er opvang bestond. Ben van 1979, en alle moeders van vriendinnen waren ook thuis.
    Heb een heerlijke jeugd gehad.

Kangerootje vindt dit leuk.
  20. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Voor mijn gevoel was mijn oma altijd 's middags bij ons thuis. Maar volgens mij klopt dat helemaal niet, want mijn moeder werkte denk ik 24 uur per week (waaronder ook avond en weekend).
    Maar we konden dus altijd naar huis, wat ik fijn vond.
    Ik kan me ook niet van vriendinnen herinneren dat ze naar de bso gingen. Geen idee of dat bestond in ons dorp.

Overigens vind ik het aantal bso kinderen bij mijn oudste in de klas ook wel meevallen, ik denk dat er 10 van de 34 naar de bso gaan.

Deel Deze Pagina