Voorbereiding tweede bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dreamer29, 17 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Dankjewel! Ik dacht dat een doula iemand was die ook echt bij je bevalling aanwezig is, maar je kan dus ook iemand hebben met wie je vooraf alleen gesprekken hebt? Klinkt wel heel prettig eigenlijk, ik ga me er eens in verdiepen!
     
  2. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Wow, 2 uurtjes voor een eerste bevalling! Wat bijzonder zeg, zo snel.
     
  3. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Goede tip, om na te denken over wat ik dit keer anders zou willen. Ik hoop vooral niet weer urenlang persweeen weg te hoeven puffen, maar daar heb ik alleen niet zoveel invloed op :|
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Dat klopt, of dat gebeurt heb je niet zoveel invloed op. Waar je wel over na kan denken is
    a) wat kan ik doen om de kans dat het gebeurt te verkleinen? Ik weet niet waarom je vorige keer zo lang persweeen moest wegzuchten, maar als het bijvoorbeeld was omdat het hoofdje nog dieper moest komen voor je mocht persen dan zou je je nu kunnen verdiepen in houdingen die tijdens de weeën de indaling bevorderen. (Ik noem maar iets hè, misschien was het bij jou iets dat niet te voorkomen is hoor, kan ook.)

    En b) als het weer gebeurt, kan ik dan iets doen om er beter mee om te gaan? Je kan het bijvoorbeeld in je bevalplan zetten/bespreken met je vk dat je dit erg naar vond. En dat je, stel dat het weer gebeurt, wil dat er een zorgverlener op de kamer blijft. Of dat er eerder gevoeld wordt of ik al op 10 cm ontsluiting zit. Of dat ik wil weten of er toch nog iets van pijnstilling mogelijk is op dat moment.

    Je kunt niet voorkomen dat het misschien opnieuw gebeurt, maar je kan er wel op voorbereid zijn. En dat scheelt misschien al veel.
     
  5. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Gesprekken dus ook, althans deze dus wel. Staat vast ook op hun website.
     
    Dreamer29 vindt dit leuk.
  6. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    In combinatie met mijn snelle herstel e.d. prijs ik mezelf wat dat betreft gelukkig. Menig ander zou heel graag met mij ruilen, denk ik. Maar ik merk dat het me nu begint te benauwen omdat de kans aanwezig is dat het nóg sneller kan gaan.
     
  7. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Fijne tips! Hier kan ik wel wat mee denk ik. Ik bleef heel lang op 9 cm steken, maar weet niet waardoor dat kwam. Ze kwamen wel regelmatig even kijken, maar dan was het weer 9 en kwamen ze steeds later weer terug. Wat mijn man wel op een gegeven moment ontdekte was dat de weeenopwekkers niet meer goed stonden, dus misschien dat t daarmee te maken heeft gehad. Dat is in elk geval iets wat we goed in de gaten gaan houden! En verder zal ik zeker met verloskundige bespreken wat ik in zo’n geval zou kunnen doen, mocht dit weer voorkomen. Wat ik natuurlijk hoop van niet!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Precies! En op zich is de kans groot dat het de tweede keer sneller gaat, maar inderdaad je weet het niet zeker. Slim om te gaan bespreken. Dat er bijvoorbeeld eerder gecheckt wordt of een evt infuus wel klopt, of dat er iemand bij je blijft.

    Wat betreft de ontsluiting die lang bleef hangen, dat is vaak bijna niet te achterhalen waardoor dat kwam. Maar er zijn wel tips waardoor je de ontsluiting (en überhaupt de voortgang van de bevalling) kan bevorderen. Zorg bijvoorbeeld dat je tijdens de weeën regelmatig blijft plassen. Hoe leger je blaas, hoe beter je baarmoeder samentrekt. Probeer ook je houding af te wisselen (staan, zitten, liggen /op de zij, hurken) en probeer in beweging te blijven. Ook, juist, als je aan een infuus komt te zitten en de neiging hebt om in bed te blijven. (Of als wordt gezegd dat dat moet.) Je kunt altijd op bed zitten, hurken, hangen, ernaast staan. Probeer ieder uur/halfuur iets anders, afwisseling is het sleutelwoord!

    Heel veel succes! Ik wens je net zo'n goede ervaring toe als ik de tweede keer had!
     
  9. Jinky

    Jinky Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.490
    18
    38
    Vrouw
    Hoi, ik had precies hetzelfde, na mijn eerste 2 bevallingen, zag ik zo tegen mijn volgende bevalling op, dat ik ben gaan zoeken hoe ik minder angstig kon zijn. Al mijn kennis heb ik op een website gezet: je kunt daar zelf mee aan de slag gaan. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Geen cursus ofzo,maar gewoon op eigen houtje. Dat resulteerde in pijnloze bevallingen.
    Kijk maar eens of het iets voor jou is.

    https://gewoonbevallen.jouwweb.nl/
     
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Brrrr ik mag binnenkort weer. Ik ben 2x vlot bevallen, dat verwachte ik nu ook maar helaas ga ik toch ingeleid worden komende week. Anders als mijn geplande thuisbevalling. Ik heb nu wat complicaties ivm de ligging van de baby en ik maak me nu toch wel druk.

    Enerzijds fijn een inleiding, dat geeft wat meer controle maar ik wilde graag in bad de weeën opvangen en dat gaat nu niet helaas.
     
  11. roever

    roever Niet meer actief

    Je voor houden dat het “maar” tijdelijk is, en vd ergste pijn uit gaan, dan kan het alleen maar meevallen.
    En denk maar zo, je overleeft het wel weer! :)
     
  12. Jinky

    Jinky Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.490
    18
    38
    Vrouw
    Veel vrouwen die niet wisten dat een bevalling pijn zou doen, ervoeren ook geen pijn.
    Pijn bij een bevalling is juist helemaal niet nodig. Een bevalling is iets natuurlijks. Het is belangrijk dat je kijkt naar je eigen angsten m.b.t. een bevalling en alles wat daarbij komt kijken en leert te ontspannen, je over te geven en mee te werken met je lichaam. Mijn laatste 2 bevallingen waren pijnloos. Ik vertel hier over op mijn website. Zie mijn handtekening onderaan.
     
  13. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Dankje, echt fijn jouw reacties, daar kan ik wat mee!
    Ik had bij de eerste uiteindelijk een ruggeprik, dan mag je volgens mij echt niet meer uit bed toch? Dus toen heb ik al net al heel wat uurtje in bed door gebracht. Eens kijken of dat volgende keer in elk geval anders kan!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  14. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    De vorige keer dacht ik dat ik het eerste kindje had dat bleef zitten :p
     
  15. roever

    roever Niet meer actief

    Haha
    Ik denk... weet niet zeker, maar dat de meeste dat zo zullen ervaren haha
    Juist! Omdat je niet weet wat je verwachten moet ghehe
     
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.041
    113
    Vrouw
    Enige wat ik denk; spuit mij maar plat :oops::| 1e bevalling is erg pittig geweest en ben bang voor herhaling.
    Wíl nu vooraf aangeven dat ik graag pijnstilling wil, zéker bij rug weeën.. bij de 1e had ik aangegeven het liefst zonder pijnstilling te proberen.
    Ik hoop vooral dat het anders zal gaan dan de 1e.
     

Deel Deze Pagina