ook ik wil borstvoeding afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door namoli, 13 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    Hey dames

Ik lees op enkele andere moeders hun vragen dat ze borstvoeding willen afbouwen en ook ik wil dat.

Mijn zoontje is nu 13mnd en drink nog ong 10-15x per dag en ook 's nachts.

Ik zou graag enkel nog borstvoeding willen geven als hij opstaat in de morgen, net voor middagdutje en net voor het slapen gaan. Dus 3x. Al de andere wil ik schrappen, is zo vermoeiend, ik heb in dat jaar echt weining nachtrust gehad aangezien hij ook nog steeds niet doorslaapt en vaak na een halfuurtje al wakker wordt om weer te drinken.

Nu eet hij voor een groot deel al mee met de pot. 'S morgens een boterham en yoghurt. 'S middags vers fruit of fruithapje. 'S avonds eet hij met ons mee van tafel. Hij drinkt verder ook water en fruitsap of groeimelk maar daar drinkt hij maar heel weinig van.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want weet echt niet waar te beginnen...als ik probeer met hem af te leiden als hij wil drinken wordt hij heel boos en gaat hysterisch huilen of krijsen. Ook trekt hij mijn hemd gewoon naar beneden om te drinken waar hij ook is en dat wil ik ook graag af leren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...grtjs een vermoeide mama:)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik herken je vraag van mijn 2e zoon: ook steeds willen drinken. overal en altijd. Het is af te leren hoor: duidelijk zijn.

Afleiden inderdaad, naar buiten, (heeft hij een loopauto of loopfietsje? dan is hij met zijn hele lichaam bezig) of ga een stuk fietsen. (kan hij in ieder geval niet bij je hemd haha) Zorg dat je hem een stap voor blijft met om de borst willen vragen. Vermijd de momenten waar het makkelijk daar toe leidt (op schoot boekje lezen is bijvoorbeeld maar 1 stap van voeden verwijderd. Boekje lezen kun je dan na het drinken wel doen, of op momenten die je wel wil blijven voeden)

Leer hem aan dat je alleen nog 'boven' of op de slaapkamer voedt. In het bed of een daarvoor aangewezen stoel. Vertel het ook. Leg het uit. Ook al is hij nog klein, je kunt toch vertellen wat de bedoeling is.

Koop hem om: (ojee, nu krijg ik vast heel veel reacties dat dat opvoedkundig niet verstandig is haha) Ik bedoel: ga samen met hem op zoek naar een mooie beker. Geef hem die beker op momenten dat hij wil drinken. Vertel dat hij nu zo groot is dat hij een eigen beker mag!

Over het afbouwen: kijk zelf welke voeding je het eerst wil laten vallen. Zorg dat je dat moment uit de weg gaat, en houd je borsten in de gaten. Bij spanning evt. borsten soepel kolven. Na aantal dagen zul je merken dat je lichaam het makkelijk opneemt dat je deze voeding niet meer geeft. Geef het een paar dagen extra voor je de volgende voeding afbouwt. Houd tussen 2 voedingen die je afbouwt nog een voedingsmoment over: dat maakt de tijd voor je kindje om te overbruggen makkelijker.

Het klinkt alsof je kindje heel goed eet en drinkt al. Ik zie geen noodzaak ook voor groei melk of peutermelk. Je kindje mag gewone melk drinken en heeft waarschijnlijk aan jouw moedermelk voldoende!

Veel succes, en bedenk: kleine stapjes!

3. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    Hoi Heidi

Bedankt voor jouw reactie....

De eeste voedingen die ik het liefst zou willen schrappen zijn de nachtvoedingen. Heeft u daar tips voor?

in de dag is er eigenlijk geen regelmaat in voedingen het is elke dag anders maar daar ga ik proberen om hem dan zo goed.mogelijk af te leiden. De truc met de beker probeerde ik al eens maar niet echt interesse...ik zal het nog eens proberen...

Alvast bedankt!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    afbouwen van nachtvoedingen kunnen een uitdaging zijn. Doorzetten en duidelijk blijven....

Succes!
    Geniet van je kindje!

Deel Deze Pagina