Hallo dames, Wat hebben jullie gedaan ter voorbereiding aan jullie bevalling? Hebben jullie yoga of gym gedaan, of bijv perineum massage? Of hebben jullie helemaal niets gedaan en het gewoon op jullie af laten komen? Ben benieuwd naar de ervaringen! Groetjes
Ik heb zowel bij mijn eerste als mijn tweede (die nog moet komen) geen voorbereidingen getroffen, in welke vorm dan ook. Eerste bevalling liep prima en tweede hoop ik ook. Maar veel vrouwen hebben veel baat bij een cursus oid, het is dan ook erg persoonlijk.
Hier zwangefit. Eerst een half uurtje conditie en kracht trainen. Daarna een half uurtje bekkenbodemspier trainen of ontspanningsoefeningen. Ook kwamen de pufoefeningen voorbij. Daarnaast ook mn perineum gemasseerd en geen idee of het daaraan lag, maar ben niet ingescheurd waar S uit is gekomen. Wel bij mn schaamlippen. Die hadden wat schaafplekjes. Verder heb ik alles op me af laten komen. Vond het echt een hele beleving.
Ik volg een zwanger actief cursus. Totaal 10 lessen, 9 voor de tijd (waarvan 1x met partner) en 1 keer na alle bevallingen. Eerste half uur echt allemaal oefeningen (en dan ook echt wel pittig soms) en laatste half uur ontspanningsoefeningen, bekkenbodem trainen en elke week een ander thema wat tussendoor aan bod komt. In het begin focus je je meer op de zwangerschap en nu we op de helft zitten van de cursus meer op de bevalling. Zo hebben we een les over persen, over houdingen, partner les etc. Het is trouwens voor mij ook echt een uurtje voor mezelf en de baby en heel gezellig met de andere dames. In mijn omgeving nog weinig mensen met kinderen, dus leuk om te kunnen vergelijken en te praten met dames die in de zelfde periode zijn uitgeteld.
Ik mom in balance, lekker buiten sporten met andere dames. Het zit in steeds meer steden, echt n aanrader. Houdt je fit en vermindert echt klachten als rugpijn en vermoeidheid. Verder ook een bevallingscursus, fijn om technieken te leren!
Ik heb ook net de eerste les gehad van ZwangerFit. Was het niet echt van plan maar ik merk dat ik intensief sporten wel mis dus dit was een goede keuze. Theorie en oefeningen afgewisseld.
Ik heb yoga gedaan. Meer omdat ik het leuk vond om een uurtje per week heel bewust met mijn zwangerschap bezig te zijn, dan dat ik er echt baat van verwachtte te hebben. Tijdens de bevalling had ik er niet zo heel veel aan, maar ik heb wel geleerd hoe ik onder alle omstandigheden in slaap kan vallen, haha.
Ik heb helemaal niks gedaan yoga vond ik te zweverig en de rest tja had ik geen zin in... Ook nu weer helemaal niks die kleine komt er toch wel uit Kan je alleen zeggen laat het lekker over je heen komen elke bevalling is anders en iedereen reageert anders op de weeën ik raakte bijv bij mijn weeën storm best in paniek... Maar gewoon puur omdat ik niet wist wat me overkwam. Succes
hier yoga, heb er echt wel veel aan gehad. volgens mijn man was er amper contact met me te krijgen omdat ik zo in mn ademhaling zat haha. en goeie tips voor de persweeen gehad, waardoor ik maar drie keer hoefde te persen. ik was al zo onrustig, door yoga kon ik veel beter ontspannen. Helaas mag het nu niet, anders had ik nog een cursus meegepikt.
Bij de eerste yoga gedaan en een ademhalingscursus bij de fysiotherapeut. Vooral aan het laatste heb ik veel gehad. Nu doe ik niets, ik lees veel over hypnobirthing en probeer thuis een beetje yoga te doen.
Bij mij dochter op aandringen van de vk een korte cursus gedaan, maar 3x. Caesar ofzo? Vooral over houdingen en ademhaling enzo. Weet eigenlijk niet hoe nuttig die was, al die baarhoudingen heb ik nooit kunnen testen want lag aan ctg en monitors. En dat puffen gaf de verpleegkundige ook wel aan, is niet echt ingewikkeld ofzo . Ik wilde toen wel meer een soort sportieve cursus doen, maar omdat ik middenin de zomer was uitgerekend was er niets wat kon. Nu denk ik niet dat ik iets ga doen. Weet nog wel hoe je moet puffen . Heb nog wel de handouts van de cursus van nr 1, dus zal die nog wel eens doornemen!
Ik ben begonnen met een zwangerschapscursus. Het eerste deel was theorie van een verloskundige en het tweede deel telkens een uurtje zwangerschapsfysio van een kinesiste. Ze vroeg telkens in het begin van de les wie natuurlijk wou bevallen en wie met epidurale. Nu ben ik niet van de magersten en voor sommige oefeningen had ik de lenigheid of de kracht niet (vooral als ik op mijn armen moest steunen). Maakte ze gewoon een opmerking hierover: "als je dit niet kan, ga je zeker niet natuurlijk kunnen bevallen". Ik ben na die opmerking nooit meer gegaan. En natuurlijk bevallen zonder enige scheur of knip. Zonder haar perineum massage en oefeningen e.d. dus.
Hoi Dames, Wat leuk om te lezen allemaal. Ikzelf heb een les yoga gehad maar ik merk dat het niet echt iets voor mij is..Wel wil ik perineum laten masseren baat het niet schaad het niet denk ik zo haha. En ik heb een folder van Hypnobirthing gekregen, heeft iemand daar ervaring mee? Vind het best jammer omdat ik normaal heel actief en sportief ben, nu niet heel actief bezig ben. Hier in de buurt is ook niet zoveel helaas, zoiets als mom in balance lijkt me echt te gek. gr
Tweekids heeft veel ervaring met Hypnobirthing, als ze dit topic ziet zal ze er wel over vertellen, of je kan haar een PB'tje sturen? Ze is van haar tweede volgens de Hypnobirthing methode bevallen en zal zelf ook een cursus gaan geven. Ik werk momenteel het HypnoBirthing boek (van Marie Mongan) door, maar omdat ik al 3 weken zo snipverkouden ben lukt het me niet om de ademhalingsoefeningen (allemaal neus) te doen. Ik hoop maar dat ik weer kan ademen tegen de tijd dat ik beval maar het lezen over Hypnobirthing heeft me al wat ontspanning gegeven. Er staan ook heel mooie filmpjes op YouTube.