Voorbereidingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Meis28, 26 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    In Januari ga ik bevallen van onze eerste en graag wil ik onze baby borstvoeding geven. Ik krijg nog een zwangerschaps cursus waar vast en zeker ook het thema borstvoeding aan bod komt. Toch zou ik graag willen weten wat ik aan voorbereidingen kan treffen, als dit al mogelijk is? Moet ik een kolf aanschaffen voor het geval dat het niet goed op gang komt? Kan ik zelf voor de bevalling al iets doen om mijn borsten in ´goede conditie´ te hebben? :)

Ik neem aan dat het beter is de baby uitsluitend borstvoeding te geven wanneer dit goed lukt en niet tussendoor ook te kolven en de papa bijv.een flesje te laten geven, met oog op het wennen aan de fles speen?
    Groetjes

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Lekker genieten nog van je zwangerschap. goed dat je nu al nadenkt over hoe het straks zal gaan.

Ik kan je de verschillende folders van la lege league aanraden, of van vereniging borstvoeding natuurlijk. er zijn folders over de eerste weken, afkolven, terug naar het werk, enz.
    Je vindt ze via Borstvoeding.nl | Home Ook kun je kijken of in jouw buurt voorlichtingsavonden of zo gegeven worden. Of kijk of er een moedercafé bij jou in de buurt is, vaak hoor je dan ervaringen van andere moeders en je ziet vaak welke lactatiekundige bij jou in de buurt actief is.

Dan nu antwoord op je vragen:
    Moet ik een kolf aanschaffen voor het geval dat het niet goed op gang komt? Dat hoeft nog niet. Ik zeg altijd eerst maar kijken hoe het gaat. Niet dat je een dure kolf koopt die eigenlijk niet bij de kolfbehoefte past straks. Er zijn nl verschillende doelen om te kolven: wanneer je weg moet bijvoorbeeld, of wanneer je heel veel voedingen moet kolven. Of misschien kan je kindje niet zo goed drinken en moet je kolven om te stimuleren. Ik zou dus nu nog niet kolven, maar tegen de tijd dat je kindje 3-4 weken oud is eens kijken hoe het gaat en waar je de kolf voor wilt gebruiken. Dan kun je overleggen met een lactatiekundige welke kolf voor jullie het meest geschikt is.

Kan ik zelf voor de bevalling al iets doen om mijn borsten in ´goede conditie´ te hebben? Nee, is niet nodig. Je lichaam doet dit. Het is in staat om je kindje te laten groeien, het is ook in staat te zorgen dat je borsten er klaar voor zijn!

Ik neem aan dat het beter is de baby uitsluitend borstvoeding te geven wanneer dit goed lukt en niet tussendoor ook te kolven en de papa bijv.een flesje te laten geven, met oog op het wennen aan de fles speen? Ja, klopt. Vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd. Wanneer je tussendoor water of kunstvoeding geeft, weet je lichaam dit niet en zal dus denken dat er voldoende is. Gewoon lekker je kindje in je buurt houden en alle zuigbehoefte aan de borst voldoen de eerste weken.

In het kort is het belangrijk dat je je kindje de eerste uren huid op huid bij je in de buurt houdt. Het is niet nodig dat het direct weggehaald en gewassen wordt. De eerste dagen dicht bij je houden. Veel huid op huid en aanleggen. Wil het niet lukken, dan masseer je je borst iedere keer nadat je hebt aangelegd en kijk je of je met je vingers de eerste druppels eruit kunt masseren. Doe dit aan iedere borst. Deze druppels geef je vervolgens in het mondje. Zeer waardevol! Na drie dagen ga je over op kolven met een apparaat wil het nog steeds niet lukken.

Ik zie dat je in Spanje woont. Wanneer het niet wil lukken, kun je altijd hier je vragen stellen. Je kunt mij ook inschakelen voor een e-consult Skype of via Email. Veel moeders vinden Email begeleiding prettig, dan kun je je vragen en antwoorden altijd weer terugvinden.

Geniet van je zwangershap! Mooie bevalling straks gewenst!

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Geweldig, hartelijk dank voor je uitgebreide informatie!!
    Ik zal nog kijken op de door jouw aangegeven site. Binnenkort krijg ik hier een soort zwangerschaps cursus dus dan zullen ze ook wel een en ander gaan uitleggen over de borstvoeding. En zal zeker je tip opvolgen door goed te zorgen voor veel huid op huid contact de eerste periode. Is dit dan ook echt zonder kleertjes huid op huid? Of in het algemeen veel lichaamscontact (met of zonder kleding)? Mocht ik nog vragen hebben oid dan zal ik zeker je hulp inschakelen, erg fijn. Ik woon idd in Spanje en hier hebben ze helaas geen moedercafé oid.

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je mag altijd appen of mailen. Huid op huid is bloot op jouw blote huid bij voorkeur!

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    of bij je partner als jij slaapt of doucht. Goed voor binding!

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel!

Deel Deze Pagina