Hallo Wij zijn aan het kijken voor een maine coon .. Het liefst een rode, creme, zilver.. Maar bij iedere cattery waar ik kijk verkopen ze aan liefhebbers alleen als ze al gecasteerd zijn ( belachelijk met 13 weekjes) of dat je ze verplicht moet laten castreren met een jaar want anders krijg je de stamboom niet. Ik snap opzich wel waarom ze dit doen.. Maar ik wil gewoon een mooie kat met stamboom en een mooie vacht! Als je ze laat helpen zie je toch vaak dat de vacht gaat veranderen... Wij willen hem dan ook niet gebruiken als dekkater... Het is wel mogelijk om hem te kopen voor de fok maar dan is hij meteen weer een paar 100 duurder en omdat wij niet vanplan zijn te fokken en dat extra geld ook niet terug krijgen daardoor ben ik dus opzoek naar een ( wel betrouwbare ) cattery die ze wel gewoon met stamboom verkoopt zonder fokverbod voor een normale prijs... Is er hier iemand die mij hierbij kan helpen?
ik heb eerlijk gezegd niet echt verstand van katten, maar deze regel vind ik voor de kat eigenlijk superrr, ik snap wel dat jij er van baalt, maar de catterij kan nu eenmaal niet aan jou zien of je wel of niet, een hobby/brood fokker bent of gaat worden, jij als liefhebber zou dus eigenlijk moeten kunnen begrijpen dat dit word gedaan, voor het welzijn van het ras en de kat/poes, ik wou dat iedereen dit deed, dan waren er een hoop broodfokkers inmiddels werkloos hopenlijk. ik zou dus juist omwille van de kat dan wel iets meer betalen wens je veel succes misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar wilde het even gezegd hebben
Ja ik vind dit zelf ook een hele goede regel... Maar ik bedoel meer van.. Misschien dat er ergens een cattery is die een uitzondering wil maken of een andere manier hanteerd, zonder de kat meteen te laten castreren..
Sja, waarschijnlijk geloven ze je niet . Logisch opzich, iedereen kan het zeggen. En volgens mij is hij duurder omdat je dan met hun kijn verder fokt, das concurrentie... Anders even op kattenplaza forum kijken.
De verandering in de vacht komt door de hormonen en als je goed voer biedt krijg je alsnog een prachtige kat. Ik vind het juist kenmerk voor een goede fokker dat ze deze voorwaarden bieden.
Trouwens, als je niet wil fokken is de stamboom niet belangrijk dus als je het met een jaar niet laat doen en je krijgt de stamboom dan niet dan is dat toch ook geen probleem?
Als je een kater wil, zal deze in de meeste gevallen beginnen met sproeien in huis met zo'n 8 maanden. Dan zal je hem alsnog moeten laten castreren.
Mijn moeder heeft 7 (nog vrij jonge) coons met stamboom, kan haar wel eens vragen of ze de fokkers op ene rijtje wil zetten voor je? Mijn grootste vriend daar is de grote rode kater wat een geweldig groot beest is dat geworden (op de foto nog niet uitgegroeid). Sorry mams even onherkenbaar gemaakt Overigens is deze leeuw al een jaar geweest, en hij sproeit niet. Hebben ze wel geluk mee
Www.southmoor.nl Erg lieve vrouw en erg geduldig. Is ook erg lief voor haar katten (is een soort van vriendin voor mij). Prachtige katten en zeer vriendelijke karakters. Ze heeft wel net twee nestjes gehad, dus weet niet hoe lang het duurt voor ze weer een nestje heeft. Anders kan ze je vast van informatie voorzien, dus zou iig even haar website bekijken en een mail sturen. Ooit komt er bij ons een maine coon en die halen we dan zeker bij haar vandaan! Succes met de zoektocht. Hoop dat je vind wat je zoekt en hou ons op de hoogte.
http://wabanaki.nl/images/stories/Verkoop_contract_Fokdier_van_Cattery_Wabanaki.pdf Is een heel goede vriend van mij, prachtige katten en poezen en zoooo lief voor hun! Ook maar een enorm lage inbreeding en nestjes uit een perfecte combi!
Dankjulliewel voor de reacties.. Ik ga strakjes even op de websites kijken". Nu ff de kids uit hun bedje halen..
Wij hebben onze Coons bij Anbe cattery gehaald en het zijn prachtige mannen geworden. Lieve katers zijn het ook. We kregen ze ongecastreerd mee, maar wel met fokverbod. Wij hebben ze met ong. 2 jaar laten casteren omdat ze bij de buren tegen de voordeur sproeiden. Op hun groei of vacht heeft dat geen invloed gehad (nu 2 jaar geleden). Ik begrijp niet helemaal waarom je ongecastreerde kater zónder fokverbod wil hebben als je ze niet als dekkater gaat gebruiken? Heb je daar een speciale reden voor? Van de cattery kan ik het wel begrijpen. Het MC ras is vrij vatbaar voor bepaalde ziektes (oa hartaandoeningen) en de catteries willen daarnaast natuurlijk de zuiverheid van het ras graag behouden. Een hobbyfokker is enerzijds competitie, maar zou ook op een onprofessionele manier met fokken bezig kunnen gaan en uiteindelijk zieke/zwakkere katjes kunnen kweken. Bovendien zijn er veel verhalen over fokkers buiten het officiele circuit die hun katten niet goed behandelen en vooral geld willen verdienen. Heel goed van de catteries dus dat ze hier paal en perk aan willen stellen. Voor een idee van het belang van het fokverbod en de eventuele bezwaren van "zomaar een nestje voor de lol" zijn hier wat links: Maine Coon .nl - Forum - fokverbod Vragen rond de HCM DNA-test (fokverbod na DNA-test op genetisch overdraagbare aandoeningen) Koop geen kat in de zak. Rasclub Maine Coon (over de dingen die erbij komen kijken als je een ras gaat fokken - dus ook één nestje) Deze is niet specifiek voor Maine Coons, maar er staan legio redenen in waarom fokken met katten met een fokverbod niet goed is. Fokken met een raskat is een serieuze zaak waar een hobbyfokker niet perse meteen wegwijs in wordt. Kattenforum - het forum van Kattenplaza • Toon onderwerp - Raskat kater krols mauwen en plassen Uit dit topic komt de volgende uitspraak: Wat wil je bereiken met de kater dan? Geld verdienen om hem erop te zetten? Mensen zonder stamboom met hun kat laten komen en rasloze katjes laten dekken? Wil je zelf een cattery? Het word in de raskattenwereld als zeer vreemd beschouwd om alleen een dekkater te hebben zonder begeleiding of doelen van zijn fokker. Heb je uberhaupt toestemming van de fokker om met haar lijnen zomaar andere poesjes te gaan dekken (een dekkater kost meestal zo rond de 1500 euro normaal) en weet je ook welke lijnen absoluut niet samen kunnen gaan met jouw kater? Plus dat ik het heel erg zielig vind voor de kater dat hij zo'n energie en hormonen in zijn katerbuien moet stoppen. Dekkaters worden niet voor niets maar een paar jaar open gehouden normaal gezien: ze zijn dun, zitten niet meer mooi in hun vacht, worden gefrustreerd en gaan slopen en kunnen zelfs zichzelf gaan pijn doen uit frustratie, risico dat hij altijd blijft plassen en dan dus weg moet omdat mensen geen plassende vieze kat in huis willen.
Ja het is gewoon een gevoel, als je zo'n prachtig beest hebt en je betaald er een groot bedrag voor wil je toch eigenlijk ook een mooie stamboom erbij krijgen..
Je kunt ze toch ook aanschaffen zonder stamboom? Ik bedoel de stamboom zijn ze waardig maar zonder afgifte van stamboom zijn de kosten ook lager. Als je maar weet dat beiden ouders stamboom hebben.
Ja er wordt ook veel gewaarschuwd op internet tegen kittens zonder stamboom... Stamboom aanvragen kost maar 12,50 dus dat kunnen die lage kosten niet zijn,...
Ja hoor, het kan best dat een cattery de gezondheid van de kater in gedachten houdt en jou vertrouwt dat je hem - zonder ermee te fokken - na een jaar of anderhalf laat castreren. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat een mannetjeskater heel vroeg heel dik wordt en daardoor heupproblemen krijgt. Ben je weer te laat met castreren dan kan dat andere problemen opleveren (bijv. gedrag of sproeien). Dan krijg je hem dus ongecastreerd mét fokverbod mee. Ik had mijn vorige post nog gewijzigd met wat extra links over het fokverbod en het belang ervan, maar tegen de tijd dat ik klaar was met uitzoeken was de discussie al een eind verder. Hier even een herhaling Voor een idee van het belang van het fokverbod en de eventuele bezwaren van "zomaar een nestje voor de lol" zijn hier wat links: Maine Coon .nl - Forum - fokverbod Vragen rond de HCM DNA-test (fokverbod na DNA-test op genetisch overdraagbare aandoeningen) Koop geen kat in de zak. Rasclub Maine Coon (over de dingen die erbij komen kijken als je een ras gaat fokken - dus ook één nestje) Deze is niet specifiek voor Maine Coons, maar er staan legio redenen in waarom fokken met katten met een fokverbod niet goed is. Fokken met een raskat is een serieuze zaak waar een hobbyfokker niet perse meteen wegwijs in wordt. Kattenforum - het forum van Kattenplaza • Toon onderwerp - Raskat kater krols mauwen en plassen Uit dit topic komt de volgende uitspraak: Wat wil je bereiken met de kater dan? Geld verdienen om hem erop te zetten? Mensen zonder stamboom met hun kat laten komen en rasloze katjes laten dekken? Wil je zelf een cattery? Het word in de raskattenwereld als zeer vreemd beschouwd om alleen een dekkater te hebben zonder begeleiding of doelen van zijn fokker. Heb je uberhaupt toestemming van de fokker om met haar lijnen zomaar andere poesjes te gaan dekken (een dekkater kost meestal zo rond de 1500 euro normaal) en weet je ook welke lijnen absoluut niet samen kunnen gaan met jouw kater? Plus dat ik het heel erg zielig vind voor de kater dat hij zo'n energie en hormonen in zijn katerbuien moet stoppen. Dekkaters worden niet voor niets maar een paar jaar open gehouden normaal gezien: ze zijn dun, zitten niet meer mooi in hun vacht, worden gefrustreerd en gaan slopen en kunnen zelfs zichzelf gaan pijn doen uit frustratie, risico dat hij altijd blijft plassen en dan dus weg moet omdat mensen geen plassende vieze kat in huis willen.
je kan bij de fokker waar je een kitten heb gezien natuurlijk altijd vragen of je wel de stamboom mag en hem na een jaar laat casteren of nadat je hem gecastreerd hebt vragen of ze alsnog de stamboom op sturen.. vaak kan je hier ook een contract voor tekenen(contracten bij fokkers zijn heel normaal en waarschijnlijk moet je er al voor tekenen dat je niet fokt met de kat en dat hij terug keert naar fokker mocht je er alsnog afstand van willen doen)
Hmm, nou heb ik ff dat hele topic doorgelezen ... En ik ben weer een heeeeel stuk wijzer geworden. Dankjuliie wel voor de reacties... Ik kan dus gewoon een kat kopen onder liefhebbers voorwaarden omdat het bijna niet te doen is een ongecastreerde kat als huisdier te houden.. En nu snap ik ook helemaal waarom de fokkers deze voorwaarden hebben.. Ik ga nu opzoek naar een cattery die wel met stamboom werkt en waar ik mijn kater gewoon zelf kan laten castreren met een jaar...waarschijnlijk moet ik dan wel een contract tekenen heb ik begrepen?