Lieve bv-mama's, Ik wist voor Milan z'n geboorte maar weinig over bv. Ik hoorde dat 6mnd t belangrijkst is, dus wilde 6mnd volhouden. Maar nu ben ik n beetje in de war haha. We mogen bijna beginnen met bijvoeden, maar hoe zit t dan met bv?? Geven jullie dat gewoon soms erbij? Of blijft dat gewoon in t zelfde ritme?? Milan krijgt al heel lang 4 voedingen. Wat zijn de voordelen van lang voeden?? En dan bedoel ik dus na die 6mnd! Ik krijg nu al reacties als 'je bent bijna klaar met de bv hè!?' en 'nog eventjes!'. Ik vind het moeilijk wat ik moet doen. Overtuig me wat beter is volgens jullie. Bedankt!!
Bijvoeden en bv: Je kiest een tijdstip dat voor jullie uitkomt en geeft dan na de borst de bijvoeding zodat Milan kan wennen aan de bijvoeding. Zodra dat goed gaat wissel je het om zodat hij zijn honger een eerste instantie stilt met de bijvoeding en de borst als toetje neemt. Als je dit geleidelijk doet krijg je niet zo snel een productiedip. Je kunt natuurlijk iets schuiven met de tijden als je bv-tijd onhandig is voor de bijvoeding. En op een gegeven moment vervangt de bijvoeding de bv. Hoe je het precies aanpakt (gepureerd of rapley) en of je in verband met eventuele allergieën begint met drie dagen een enkele soort groente of fruit, ligt aan jouw wensen en jouw kindje. Ook of je met groente wil beginnen (minder allergeen, minder zoet) of met fruit, is iets waar je zelf het beste een afweging kunt maken wat voor jou en je kindje handig is. Het handige van borst en bijvoeding: Geen 'oh jee, hij eet niet goed genoeg maar heeft wel honger maar ik zit al over de limiet aan kv'. Het komt wel eens voor dat ze door ziekte even al de bijvoeding en drinken weigeren, en met bv kun je dat mijns inziens beter opvangen omdat het zelden voorkomt dat kindjes de borst weigeren. Waarom langer voeden? - De antistoffen in de bv gaan niet weg na 6 maanden voeden, dus ondanks dat Milan minder afhankelijk is van de borst als enige voedingsbron blijft het een goede toevoeging aan zijn dieet. - De borst blijft een bron van troost en genegenheid. Als Kyra bijvoorbeeld weer eens lomp is geweest en zich flink pijn heeft gedaan zoekt ze de borst op. De huilpartij is dan zo over en ligt ze alleen nog wat na te snikken aan de borst. - De interactie bij de bv wordt, vind ik, leuker. het is een heel speciaal gevoel als je jonge kindje zich instinctief vastklampt aan je borst. Maar bij een ouder kindje is dit ook heel speciaal. Kyra gaat vaak neurieën van plezier als ze aan de borst mag. Ze kijkt me dan echt aan met van die grote ogen om te zeggen 'mama ik vind dit toch zoooo fijn' en als het tijd wordt om de borst weer op te ruimen, zoals ik dat noem, drukt ze vaak nog een kus op mijn boezem om te laten zien hoe lief ze ze vindt. - Het wordt nog makkelijker. Juist omdat je kindje minder afhankelijk is van de bv gaat het aantal voedingsmomenten vaak omlaag. Ook kun je straks beginnen (bij 7 maanden mits er geen koemelkallergie in de familie zit) met het vervangen van een voeding door volle yoghurt. Dat is dan mogelijk weer een kolfmoment minder mocht je nog steeds kolven op het werk. - Gezondheidsvoordelen voor de moeder: Een voorbeeld is dat per jaar dat je bv geeft de kans op diabetes (type 2 dacht ik) met een percentage omlaag gaat.
Ja, als je de WHO-norm van 2 jaar aanhoudt en je hebt bijv. zwangerschapsdiabetes gehad, dan heb je 30% minder kans op diabetes mellitus II na je zwangerschap. Ook premenstruele borstkanker wordt bij langdurig BV met % verlaagd. Maar er zijn nog veel meer voordelen. Die kan je allemaal via i-net opzoeken. Voor je kind heeft het ook alleen maar voordelen. Borstvoeding zorgt voor een betere vertering van ander voedsel bijvoorbeeld. Alle voordelen kan je vinden op : borstvoeding.com
Okee bedankt. Bedoelde ook eigenlijk meer de voordelen voor t kind. Voor mezelf maakt me niet uit, daar doe ik t nie voor. Vroeg me af of t bijv echt nog een belangrijke functie heeft na die 6mnd of dat t echt nie meer nodig is eigenlijk.
ze blijven toch ook de fles drinken? dus waarom de borst dan niet.. er gebeurd niks met je melk hoor die blijft net zo goed!
Kyra kreeg op een gegeven moment ook best ander drinken dan borstvoeding. Het is meestal een én én situatie in plaats van óf. Ikzelf ben begonnen met ander drinken (geloof ik) rond een maand of 7/8, maar er zijn ook moeders waar het kindje nog exclusief bv als drinken krijgt. Het hangt gewoon af van je voorkeur en je kindje. Want als er bekers thee/diksap etc standaard door de kamer vliegen heeft het (nog) niet veel nut om iets anders aan te bieden.
Maar die kids krijgen allemaal ook gewoon hun opvolgmelk nog (Als ze KV krijgen). Je kindje heeft de BV nog nodig, want krijgt natuurlijk nog lang niet genoeg voedingsstoffen uit de bijvoeding. Dat is een geleidelijk proces: je kindje gaat vanzelf minder drinken en meer vast voedsel eten, en dan komt vanzelf het moment dat het klaar is met de BV
Kijk, dat is wat ik bedoelde! Dank je! Dus ze gaan idd vanzelf minder drinken...okee! Dan volg ik gewoon Milan zn ritme!
Op een gegeven moment ga je wel op een punt komen dat je gaat kijken of je BV gaat geven tot je kind aangeeft dat het genoeg is, of dat je zelf overstapt naar bijv koemelk. Maar da's feitelijk niet anders dan de vraag of je kind nog opvolgmelk gaat krijgen, of dat je koemelk gaat geven, (of iets anders). Mensen die roepen dat je maar tot 6 mnd BV geeft, die zijn ergens vergeten dat je toch heus niet in 1 keer kunt overstappen van volledig BV naar vast voedsel, (terwijl dat bij KV vaak wel meegenomen wordt in hoe men er tegenaan kijkt, gek genoeg). Je niet teveel door die mensen van de wijs laten brengen dus: een overgangsperiode is normaal en wat je vervolgens doet, (doorvoeden of stoppen) moet je zelf bepalen
Dank je voor je duidelijke uitleg! Alleen weet ik niet goed wat ik moet antwoorden als mensen er naar vragen. De anderen ook nogmaals bedankt!
Hier ook regelmatig de vraag of ik nog steeds voed. Zelf vind ik het echter nog niet lang genoeg en Elise vind het ook nog geweldig, dus wij gaan nog wel even door. Wat ik als reactie geef? Gewoon iets in de trant van Ja tuurlijk krijgt ze nog borstvoeding of geef jij je kindje koemelk dan? (beetje verontwaardigd). Als ze het echt goed bedoelen dan leg ik uit dat borstvoeding nog steeds heel erg goed is.
Net als Suus verwijs ik bij domme reacties ook altijd naar het feit dat alle kids toch tot hun eerste jaar (ongeveer) geen koemelk drinken en dus iets anders... De meeste kids krijgen na de 6 mnd opvolgmelk, dus waarom niet doorgaan met BV dan? Ik noem altijd dat ik BV het meest natuurlijke vind en dat het beter is dan KV, dus als het toch goed loopt, waarom zou ik dan in vredesnaam KV gaan geven? (Dat is een persoonlijk argument, GEEN algemene stelling, voor er weer iemand over valt). En als mensen het raar vinden... nou, ik vind het raar als je het raar vindt dat een kind dat nog geen twee jaar is nog BV krijgt. Hoever sta je dan van de natuur af zeg? Overigens heb ik zelf nog een heel zwaarwegend argument als ik mensen en hun gezeur zat ben (een heel enkele keer zeuren mensen door, maar ik moet zeggen dat ik in een omgeving zit waar lang voeden vrij normaal is en wordt gevonden). Maar dan roep ik dat de kinderarts adviseert om door te gaan tot iig haar tweede verjaardag, vanwege de KMA Moet je ze dan zien kijken, LOL Lekker laten denken verder hoor! Je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken en dat moet je niet willen ook
Haha dat kan ik alleen niet tegen mn schoonmoeder zeggen "Geef jij je kindje koemelk dan?". Zelf heb ik gewoon geen idee wat lang genoeg is voor ons...Nu heeft hij er genoeg aan en groeit hij er goed op en over ongeveer 2 weken gaan we beginnen met bijvoeden. Dan maar kijken hoe dat loopt.
Rozemarijke Zitten wel wat handige dingen tussen die ik kan noemen ja. Ik heb laatst wel tegen mn schoonmoeder gezegd dat je anders op kv over zou moeten, dus dat ik dan net zo goed bv kan blijven geven. Ze reageerde niet echt. En eigenlijk zou het me dan ook niet moeten boeien wat ze denkt. Maar ja.. Wat ik veel hoor van mensen is dat ze zeggen dat ze alleen de eerste 6mnd echt wat hebben aan bv. Dat ze dan wat hebben aan de antistoffen enz en daarna hebben ze dat niet meer nodig. Maar dat klopt dus ook niet? Het stomme is dat ik dus niemand ken die lang heeft gevoed. Dus eigenlijk vind ik het best een beetje goed van mezelf dat ik het wel wil volhouden. Mn moeder heeft het een paar dagen volgehouden met mn oudste broer en toen kreeg ze zooo'n pijn aan dr tepels. Tja, dat had ik ook heel erg maar ik wilde doorzetten. Nee, maar zij had het heel ernstig. Ik zeg er dus niks meer over nu. Bij mn andere broer en mij heeft ze het niet geprobeerd. Verder een nicht die het 6 maanden heeft volgehouden en mn schoonzus 10 weken bij de ene en 12 bij de andere. Schoonmoeder een paar maandjes (3 geloof ik) en verder niemand!! Mn moeder zei na 3 weken al dat ik misschien maar moest stoppen, omdat ik zo'n pijn had. Misschien goed bedoelt, maar ik had liever positieve dingen gehoord...Heb een paar keer op het punt gestaan te stoppen omdat ik onzeker werd of Milan wel genoeg kreeg (door cb)... Lang verhaal...
Even offtopic Lotte: wat onwijs goed van je dat je ondanks gebrek aan support uit je omgeving zo lang al bv geeft! Dat doen niet veel mensen jou na!
Femke wat onwijs lief dat je dat zegt! Misschien heel gek maar je weet niet hoe fijn ik dat vind om te "horen". Ik zie zoveel mensen om mij heen die t niet eens proberen en dan moet ik me bijna raar voelen dat ik t wel doe. Zo voelt het tenminste..Ik ben wel iemand die het erg fijn vindt om waardering te krijgen, maar ja dat moet ik toch maar naast me neerleggen (zegt ze wijs )Jouw berichtje bewaar ik haha
Nou, dat heeft lang geduurd hoor! Toen ik begon met bijvoeden ging er geen bv vanaf, ook kwam hij 's nachts nog gewoon! Pas een paar maanden geleden ging er een voeding vanaf, omdat hij toen serieus ging eten, daarvoor waren het proeverijtjes. Hij eet alles met smaak, maar het waren geen hele porties.
Ow haha, nou ik zie wel hoe t loopt. Heb in ieder geval wat antw die ik kan geven nu als iemand er naar vraagt. Milan zit al heel kan op 4 voedingen (vanaf 2mnd) dus is al niet heel veel
Iedereen heeft af en toe even een steuntje in de rug nodig, of vind het fijn om te horen dat je het echt goed doet! Bv gaat echt niet vanzelf, en je moet er in het begin, en ook later soms echt voor knokken! Daarom is het zo knap dat je het helemaal ' zelf ' hebt gedaan! Lekker doorgaan zoals je nu doet meid! En vier voeding op een dag, da's toch heerlijk! Als je kindje daaraan genoeg heeft is het prima! Wij zijn ook pas vanaf 5,5/6 mnd gaan bijvoeden. Tot aan acht maanden was de bv nog echt hoofdvoeding, zulke kleine hoeveelheden at hij. Maar vanaf acht maanden ging het ineens snel! Nu nog 3 voedingen op een dag. Kijk gewoon hoe het loopt, als je voedt op verzoek krijgt je kindje altijd voldoende binnen.