Hallo dames, Graag zou ik jullie ervaringen/meningen willen horen wat betreft de vertikale groepen binnen de kinderdagopvang. Dus een gezamenlijke groep van kinderen met verschillende leeftijden (0 -4).... Ik ben nu ingeschreven op een vertikale groep (bij mij om de hoek!)...liep laatst echter langs de creche en zag daar een baby in een schommelwieg liggen. Daarnaast stond een kindje van een jaar of 3 met een grote plastic auto...boven het koppie van de baby te zwaaien ik kreeg opeens twijfels/buikpijn en zit ernstig te bedenken om mijn spruit toch in een horizontale groep te laten plaatsen elders (ik heb nog een andere mogelijkheid qua creche, maar dit is een stuk verder weg)... Hoop dat jullie me meer inzicht kunnen bieden...
Hoi.. Zelf heb ik altijd bij een kinderdagverblijf gewerkt met verticale groepen. Ik ben hier persoonlijk wel een voorstander van. De kinderen leren heel veel van elkaar. Onze kleine gaat zeker weten ook naar een verticale groep. Zo leren ze met alle leeftijden om gaan en niet alleen met hun eigen leeftijd. Dus, meer uitdagingen en ontwikkelingen. En het feit dat je een kindje met een auto zag zwaaien.. Lijkt mij iets om de leidsters er op aan te spreken als er daadwerkelijk iets gebeurd. Maar dit is mijn mening. Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, en je zo wat meer vertrouwen krijgt in de verticale groepen.. Of je weet wat je echt gaat kiezen. Succes met je keuze! Groetjes, Sensa
Ik lees even mee met dit topic,want zit dus met dezelfde vraag,ik moet mijn inschrijfformulier nu echt in gaan leveren maar weet niet goed voor welke groep ik moet kiezen.....
Hai! Ik ben ook voorstander van d everticale groep. Alleen maar met baby's is ook zo saaai. En wij hebben een rustig kindje dus in een horizontale groep krijgen de gene die het hardste roepen denk ik ook de meeste aandacht. Ik heb nu het voordeel dat mijn zoontje de enige baby is in de verticale groep. Daarboven is de jongste leeftijd 1 jaar. De oudere kindjes vinden het zooo leuk vinden dat er een baby bij is.. En als de ouderen aan het tafeltje eten dan mag hij er bij zitten in de wipstoel. Hij mag lekker dik ingepakt mee naar buiten als de kindjes gaan spelen etc.. Ik denk dat het voor de ontwikkeling beter is; ze worden sneller geprikkeld doordat ze ook meer om zich heen zien gebeuren. Een vriendin van mij kiest heel bewust voor babygroep. Maar zij is inderdaad bang dat er iets gebeurt doordat de andere kinderen iets gemeens doen. Denk persoonlijk dat de leidsters daar op moeten letten.
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk heel graag een verticale groep zou willen voor ons kleintje. Het is natuurlijk wel wat hectischer met oudere kinderen eromheen, met alle 'risico's' van dien, maar het feit dat ze veel van elkaar kunnen leren en met allerlei kinderen / gedrag / situaties om leren gaan vind ik heel waardevol. Maar nogmaals: dat is heel persoonlijk! Als jij buikpijn krijgt bij het idee dat jouw kindje straks misschien wel in die schommelwieg ligt en een ander kindje gooit iets op zijn of haar hoofdje, moet je gewoon kiezen voor een horizontale groep!! Je hebt er helemaal niets aan als je straks op je werk zit te zweten omdat je je zorgen maakt over hoe het er aan toegaat op de opvang!!!
Ik heb ook op een vertikale groep gewerkt en ik ben hier ook voorstander van. Op een vertikale groep zitten meestal maximaal 2 - 3 kindjes onder de 1 jaar, wat dus betekend dat als je baby wakker is en de rest slaapt (want hun tijden zijn natuurlijk anders) is er veel meer tijd voor jou kindje. Ook worden ze veel meer in het dagelijkse gebeuren betrokken, zoals naar buiten gaan of gezamelijk eten aan de tafel. In een babygroep (die ook in mijn gebouw zat), kwam het vaak voor dat er wel 5 baby's opwaren tussen de middag en zij omstebeurt hun eten kregen en ook niet vaak naar buiten gingen omdat dit een te groot gebeuren was om met 9 baby's (want zoveel zitten er gemiddeld op de groep, dus 0 en 1 jarigen) te doen. Het feit dat er kindjes die groter zijn bij jou baby komen is opzich niet erg (in mijn ogen) maar als ze gevaarlijke dingen doen moeten ze hierop aangesproken worden. En persoonlijk heb ik nooit iets meegemaakt met een baby en een groter kindje.
Hoi.. Klopt, zo ging het bij ons ook! Er zijn zoveel baby's tegelijk wakker. Dat er te weinig tijd was om echt aandacht te geven. Kinkt heel bot, maar het gebeurd echt! Wakker, luier, fles, uitbuiken en op naar de volgende! Daarom wilde ik hier niet meer werken. Maar ja, ieder zijn eigen.. Waar je gevoel het beste bij is!
Onze meid is van 4/5 maanden tot nu (bijna 15 maanden) naar een horizontale groep geweest. In het begin vond ik dat zeker heel fijn: die enge grote kinderen die zo enthousiast maar nog niet goed gecoördineerd zijn, wilde ik niet bij mijn kwetsbare babytje in de buurt. Vanaf dat ze kruipt is het kwetsbare er wel vanaf, vind ik. Eerder al kon ze ook best goed laten merken wat ze niet leuk vond en van zich af slaan, maar sinds ze kroop was ze opeens zoveel weerbaarder, vond ik, dat ik haar vanaf die leeftijd wel in een verticale groep zou hebben durven laten zijn. Eerder ook vast wel hoor, als het zo was uitgevallen. En nu ze bijna loopt denk ik wel eens zou het voor haar niet leuker zijn om ook met grotere kindjes in een groep te zitten?'. Vaak gaan ze met 1,5 of 2 jaar over naar een dreumes- of peutergroep, maar tot die tijd kunnen ze zich denk ik best wel even vervelen bij de babygroep. Het voordeel van een verticale groep is dat ze tot 4 jaar niet hoeven over te stappen. Dus ze kunnen zich goed hechten aan juffen, kindjes, ruimte en routines. (Dat is natuurlijk meteen een nadeel als je niet tevreden bent over één van die dingen ) Onze meid gaat deze maand over naar een ander kdv, naar een verticale groep, en daar voel ik me heel wel bij: lijkt me heerlijk voor haar. Oók omdat ze daar leuk kan tutten met babys, mocht ze een poppenmoedertje blijken. Haha, dat zullen die baby-moeders natuurlijk ook minder leuk vinden, zoals ik dat destijds ook vond In een verticale groep is denk ik veel aandacht voor die paar babys. Daar wordt vast goed op gelet en voor gezorgd. Net wat Roema zegt: in een horizontale groep geldt toch een beetje het recht van de sterkste en als je een rustig, tevreden kindje hebt, is het natuurlijk erg makkelijk om die een beetje aan zn lot over te laten wanneer andere babys veel aandacht vragen. En wat Troeltje zegt over het naar buiten gaan inderdaad: in een verticale groep neem je makkelijker een paar babys mee met de groten naar buiten, terwijl er in een horizontale groep minder naar buiten wordt gegaan. Voor grotere kinderen is het denk ik heel leuk, leerzaam en gezond om tussen kinderen van verschillende leeftijden te vertoeven: je kunt kijken naar / leren van grotere kinderen én verzorgend en beschermend zijn tegenover kleinere kinderen. Een beetje het grote-gezin-gevoel of dorps-gevoel van met zn allen spelen, rekening houden met verschillen, etc. Voor enigskinderen of eerste kinderen kan dat denk ik best gezond zijn. Maar ook voor jongste kinderen die op de opvang ook eens de oudste kunnen zijn. Ik vond het zelf wel een mooie deal zo: de eerste maanden veilig in een horizontale groep en nu leuk naar een verticale. Een paar maanden geleden had ik dat ook al wel prima gevonden. Maar overstappen is natuurlijk niet nastrevenswaardig. Ik hoop dat ik bij een tweede kindje meer durf los te laten en durf te vertrouwen op de juffen van de verticale groep dat die een babytje goed kunnen beschermen en verzorgen op zon dag. Ik zou als ik jou was eens bij die verticale groep je vragen voorleggen. Als je je er na hun antwoorden prettig bij voelt, zou ik de gok wagen. Als het blijft knagen: lekker voor de babygroep gaan.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, geeft me zeker weer andere inzichten! Wat betreft 'het recht van de sterkste etc'...zo had ik eigenlijk nog niet naar de horizontale groep gekeken Mijn kindje is een erg rustig kindje (maar goed ze is nog zo jong..kan er misschien nog niets over zeggen nu)...maar het idee dat ze dan misschien 'vergeten' wordt boven kindjes die meer aandacht behoeven, is toch niet leuk... Ik denk dat mijn twijfel gisteren versterkt werd door de mening van de wijkverpleegkundige die thuis langs kwam. Zij liet weten geen voorstander te zijn van de verticale groep omdat het er vaak zo onrustig zou zijn. Volgens haar zouden de oudere kindjes meestal ook niet zoveel interesse hebben in een baby (misschien enkel in het allereerste begin). Inderdaad wat jullie zeggen is het aan de leidsters om bescherming te bieden...en waarschijnlijk liep ik net op een ongunstig moment langs en voorzag ik een soort van 'Fisher Price rampscenario' ..ik weet niet. Het is mijn eerste kindje, wij houden het ook bij 1 kindje...maar ik hou zoveel van haar en wil haar (zoals iedere moeder) uiteraard beschermen... Maar goed, besef me ook wel dat je dingen moet 'laten' soms en vertrouwen moet hebben, anders beperk je jezelf (en je kindje waarschijnlijk) enkel maar weer.... Thanks nogmaals voor jullie ervaringen! De vertikale groep springt er wel echt uit zeg! Benieuwd of er ook 'echte horizontale liefhebbers' zijn
Ben je niet eens bij zo'n kinderdagverblijf wezen kijken? Behalve alleen langslopen.... Ik ben bij 2 kinderdagverblijven gaan kijken, alle twee met verticale groepen en ik vond het erg mooi om te zien hoe die kindjes met elkaar bezig zijn..... In die groepen waar ik ben wezen kijken is er altijd een leidster bij de baby's als de baby's uit de box zijn om zo idd tafarelen als oudere kindjes die de baby's onbewust pijn doen te voorkomen... Zijn ze in de box om b.v even te rusten ofzo dan kunnen de "grote" kinderen er ook absoluut niet bij.... Ik ben er zelf wel voorstander van omdat ze dan gewoon dingen van elkaar kunnen leren zeg maar en ze gewend raken aan oudere kindjes!
@Kleintje88: uiteraard ben ik gaan kijken (wel 3x), maar dit is al bijna een jaar geleden. Toen ik zwanger werd (januari) ben ik meteen gaan inschrijven gezien de wachtlijsten hier in Den Haag. Ik had er toen een goed gevoel over...maar goed, mijn gevoel toen was toch wel een tikkeltje anders dan nu merk ik.... Toen wist ik rationeel gezien wel 'ik ben zwanger'...maar nu speelt mijn gevoel veel meer parten zeg maar...
Hier gaat mijn zoontje naar een verticale groep en ik vind het fijn zo. Doordat er max 3 jonge baby's op de groep zijn en minimaal 2 leidsters op een groep van meestal zo'n 9 kinderen, is er veel aandacht beschikbaar voor de baby's. Er is een derde wisselleidster beschikbaar op het KDV (op 3 groepen) en als alle 3 de kinderen aandacht nodig hebben, is dit meestal direct realiseerbaar. Daarbij vindt mijn zoontje die oudere kinderen juist ontzettend interessant. Een meisje van bijna 4 heeft zich de eerste 3 maanden over hem ontfermd. Ze was al wat ouder dan de rest, verveelde zich een beetje en dat ontwikkelde zich in liefde voor de baby's Altijd een kusje als hij naar huis ging en ze zat er regelmatig naast. Ik heb mij ook wel eens afgevraagd of een ouder kindje hem niet zou bezeren, maar voor zover ik weet is dit nog nooit gebeurd. Daarbij, op een horizontale groep kan dit ook gebeuren. Mijn zoontje is bijvoorbeeld wel eens aan zijn haren getrokken door een meisje van 8 maanden oud waarop ie heel hard moest huilen Ik vind het fijn zo En vooral omdat hij zich dus de hele dag kan vermaken met de oudere kinderen. Wat betreft de oudere kinderen en dat die misschien minder speelkameraadjes zouden hebben, dat valt voor zover ik weet heel erg mee. Ze spelen altijd met z'n allen buiten 's middags en de oudere kindjes mogen vaak naar de middelste groep als het wat rustiger is (zodat kinderen van andere groepen ook met elkaar spelen). Een nadeel van een verticale groep is de drukte. Maar ik weet niet of dit echt zo is... Mijn zoontje slaapt heel erg slecht met andere baby's in de slaapzaal omdat deze nogal vaak gaan huilen. Hij schrikt daarvan en het gevolg daarvan is dat ie de rest van de dag moeilijk in slaap komt en soms zelfs de rest van de week. Verder zijn de oudere kinderen overdags vaak buiten waardoor het binnen rustig is en tijdens het middagslaapje van deze kinderen zijn de kleintjes meestal wakker.
In theorie vond ik een verticale groep veel voordelen hebben, alle voordelen zijn hier eigenlijk al genoemd. Maar toen ging ik bij beide groepen kijken en toen opeens wist ik het 100% zeker.. mijn baby heb ik ingeschreven voor een horizontale groep. Vanwege de rust en omdat hij nog zo klein is als hij daarheen moet, dat is al indrukwekkend genoeg voor hem zonder dat er drukke kindjes om hem heen lopen en schreeuwen. Ook is de omgeving veel meer op babies gericht, met plekken waar ze kunnen liggen op de vloer met spiegels tegen de muur en ook qua kleuren en inrichting was het veel meer baby-achtig en rustiger. Op de verticale groepen was er natuurlijk veel meer rondslingerend speelgoed enzo. En de oudere kindjes waren zó aan het rondkruipen en rondrennen enzo, de babies zaten/lagen er maar een beetje bij. Klinkt erg negatief zo, maar zo kwam het op mij over. Toen ik daar was, kreeg ik een veel beter gevoel bij de horizontale groep dus heb ik daarvoor gekozen. Maar goed, ik heb nog geen idee of hij rustig of druk zal zijn dus ik kan me best voorstellen dat je er anders over gaat denken als je je kindje hebt leren kennen. Dan kun je misschien pas een goede inschatting maken. Volg je gevoel!
Ik denk dat het voor een hele jonge baby voordelen heeft, de horizontale groep. Maar ik denk dat mijn zoontje zich vanaf dat ie zo'n 7 maanden oud is, zich echt had verveeld tussen de kleintjes. En dat die zodoende de dag daar veel slechter had volgehouden. Maar goed, ik had niet echt een keuze Het is inderdaad het belangrijkste je gevoel te volgen.
Mijn docher zit in een horizontale groep en ik vind dat heel prettig. Heb er ook bewust voor gekozen (al is het bijna niet meer te vinden in de buurt). Ik merk dat er heel goed wordt aangesloten bij de belevingswereld van het kind en dat er ook speelgoed is wat aansluit bij hun behoefte. In de babygroep was ook alles zo ingericht en nu in de peutergroep waar ze zit sinds ze 1 jaar is merk ik dat er ook echt dingen worden gedaan die mijn dochter leuk vindt. Er wordt naar haar gekeken, ook de activiteiten zijn op dat niveau afgestemd. Natuurlijk wordt er goed gekeken bij ons kdv naar een kindje wat iets meer of minder kan. Maar ook in een groep van leeftijdsgenoten zitten veel verschillen en kunnen kinderen van elkaar leren. Ik merk dat er in ons kdv veel rust heerst en er echt wordt gelet op mijn dochter. En dat vind ik geweldig!!
Bij horizontale groepen scheelt het inderdaad wel op welke leeftijd ze de babygroep uit gaan naar de dreumesgroep. Bij Alieke blijkbaar al bij 1, bij ons is het pas bij 2 jaar. Bij 1,5 hoor ik ook vaak. En dat maakt natuurlijk een wereld van verschil. Dus als je een horizontale groep met een overgang rond 1 jaar treft, dan lijkt dat me wel ideaal.
Danique is ongeveer 3 weken na haar 1e verjaardag over gegaan naar de dreumesgroep. Hier blijft ze tot ze naar de peutergroep mag, ik dacht rond bijna 3 jaar. Hier doen ze dan ook echt voorbereiding op de basisschool. Dus werken met thema's, dagritmekaarten, taalactiviteiten. Dit alles met een methode die aansluit bij een methode waar basisscholen mee kunnen werken. Dat vond ik ook heel erg belangrijk. Ik werk namelijk zelf in de kleutergroep en je merkt toch dat kinderen die al gewend zijn zo te werken het in de kleutergroep vrij gemakkelijk overnemen en ook al heel veel kennen qua woordenschat e.d.
Ik zelf werk ook in de kinderopvang, dan wel bso, maar sta regelmatig ook op dagverblijf groepen. Dit zijn allemaal horizontale groepen. Zelf heb ik ook vroeger op verticale groepen gewerkt en ben daar ook echt voorstander van! Bij een horizontale babygroep kan er ook een kindje van 1 jaar die al loopt iets doen bij een baby van 3 maanden. En inderdaad heb je veel meer tijd voor de kinderen die op een verticale groep zitten. Een babygroep is bijna een lopende band werkgroep. Alles achter elkaar en weinig tijd om even lekker op de grond met de kids te zitten.
Mijn dochter van bijna 3 zit op een horizontale groep. ER zijn 3 leeftijdsgroepen, ze zit nu bij de oudsten. Voor de oudste kinderen heeft een horizontale groep wel voordelen denk ik. Zij spelen al echt met andere kinderen, in een verticale groep zitten er veel minder kindjes van dezelfde leeftijd, ik hoor wel eens van anderen dat ze dat niet zo leuk vinden. Ook doen ze bij onze peutergroep veel activiteiten die echt bij peuters horen, ook erg leuk en leerzaam. De horizontale babygroep vond ik minder geslaagd eigenlijk maar dat ligt er vooral aan dat ik het hele eerste jaar niet zo'n succes vond op het kdv, pas vanaf 1,5 jaar vond ik het echt leuk worden.