Voordelen ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MilanFleur, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MilanFleur

MilanFleur Actief lid

28 jul 2010
    394
    0
    0
    Omgeving utrecht
    Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over ouderschapsverlof.

1) Gaat de belastingdienst uit van het gezamenlijk inkomen (wij zijn getrouwd) bij het bepalen of je wel/geen recht op ouderschapsverlofkorting of niet?

2) Wat is het voordeel als je GEEN ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst kunt krijgen omdat je meer gaat verdienen dan het jaar voor het ouderschapsverlof (door salarisverhoging)? Is het dan nog voordelig? Zo ja waarom?

Ik zelf wil graag ouderschapsverlof opnemen omdat dit (deels) betaald is. Wij weten alleen niet of het verstandig is dat mijn man ook ouderschapsverlof opneemt, of gewoon minder gaat werken.

Graag jullie reacties. Bedankt alvast!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.446
    36.345
    113
    Het voordeel is dat je altijd weer terug kunt naar je oorspronkelijke uren. Wat ik ook handig vind, is dat de belastingdienst uren van ouderschapsverlof niet mee berekend bij de berekening van de kinderopvangtoeslag.

En ze gaan bij die berekening volgens mij niet uit van je gezamenlijke inkomen.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voordelen OV:
    1/ je contracturen blijven gegarandeerd
    2/ je pensioenopbouw loopt door over je contracturen

De vergoeding van de BD gaat over je bruto-jaarinkomen, dus alleen van het inkomen van de persoon die het aanvraagt.

Laat pro-formaberekeningen maken voor verschillende scenario's, ook voor je man. Het kan soms voordeliger zijn wanneer beide ouders bijveoorbeeld 8 uur p/w opnemen, dan wanneer alleen de moeder bijv 16 uur minder gaat werken.
    Klinkt misschien stom, maar dat heeft te maken met de belastingschijven en de bijbehorende tarieven.

4. Wondertje

Wondertje Fanatiek lid

7 mei 2006
    1.167
    0
    0
    zuid holland
    Kun je dit uitleggen?
    Ik ga januari beginnen met 1 dag ouderschapsverlof en ben helemaal niet wegwijs met dit soort dingen.
    Dank je alvast

Deel Deze Pagina