Met je werkgever bij de arbo?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Rihana23, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hay,

Aangezien ik nooit eerder ziek geweest ben weet ik niet wat echt normaal is...

Ben ondertussen er 4 maanden uit de running vanwege een postnatale depressie....

Nu stelde de arbo voor om bij de volgende afspraak ook mijn werkgever erbij te laten zitten...heb wel toegezegd maar nu paar weken verder ben ik absoluut niet in staat om te werken en wil dit dan ook aangeven.
    Heb er geen behoefte aan als mijn werkgever erbij zit, ik neem aan dat ik dit nog kan annuleren? EN is dit ook de gang van zaken?

Merci.

2. Mijammi

Mijammi Actief lid

20 dec 2010
    244
    7
    18
    hangt er vanaf wat voor afspraak je hebt. Als je een afspraak hebt met een Arbo-arts dan mag je je werkgever weigeren. Is het met een Casemanager (of geef er elke andere naam aan behalve die van arts :D) dan mag je niet weigeren. Sterker nog: een werkgever mag niet bij een gesprek met een arts zitten (wet privacy etc), bij het laatste kan je werkgever eisen dat je erbij zit.

3. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt het alleen een afspraak met de ARBO arts maar hij had het dus voorgesteld en had wel toegezegd maar nu zie ik dat niet zitten........achteraf baal ik er wel van maar ga er toch vanaf zien...

Vind het nu maar een raar voorstel alsof ik bij de huisarts ook mn baas meeneem....

Thanx

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat Mijammi zegt: Als je een afspraak hebt met een arts heb je recht op je privacy.
    Sterker nog, je ARBO-arts mag jouw zaak helemaal niet bespreken met je leidinggevende, niet inhoudelijk tenminste.
    Vaak is het gebruikelijk dat tijdens regelmatige vergaderingen (bij ons geloof ik per kwartaal) de langdurig zieken worden besproken, maar dus niet inhoudelijk.
    Een ARBO-arts mag alleen aan jouw leidinggevende aangeven of je wel of niet terecht thuis zit en hij/zij mag zal hierbij de gemaakte afspraken (tussen jou en ARBO-arts) toelichten.
    Je hebt dus zeker het recht om de aanwezigheid van je leidinggevende te weigeren.
    Of, als je dat niet doet, tijdens het gesprek duidelijk je grenzen aan te geven wat je wel en niet wilt bespreken/zeggen met je leidinggevende erbij.
    Succes!

5. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank je wel merah! Nu achteraf gezien snap ik niet waarom die eikel dat heeft voorgesteld!

Zo drijf je dus wel iemand om te gaan werken terwijl ik er nog lang niet aan toe ben heb pas mijn eerste gesprek bij de psycholoog gehad.

Achteraf gezien vind ik dit echt een debiele actie, nooit iemand dit meegemaakt?

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb het wel een keer gedaan. Was geloof ik wel vrijwillig maar ik vond het niet erg. Ik had eerst 10 minuten gesprek met de arbo arts en besproken wat ik wel en niet wilde bespreken dus geen probleem.

Wat ik wel een probleem vond is dat ik een keer met bekkenklachten thuis zat en dat mijn manager toen aan het hele team heeft gemaild wat ik precies zat... niet netjes dacht ik zo.

7. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dus het komt wel voor? Ik ga de arbo arts bellen en zeggen dat het nog niet gaat en ik niet mijn werkgever erbij wil.

Das idd niet netjes maar hier is dat ook een keer gebeurd maar ja wat ik heb is geen geheim boeit mij verder ook niet

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je kan ook afspreken wat je bespreekt met je leidinggevende erbij, dit soort dingen weigeren maakt niet zo'n goede indruk en het kan zelfs in je dossier komen.

9. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het een beetje een merkwaardig voorstel van je bedrijfsarts om je werkgever ook uit te nodigen voor het gesprek. Je schrijft dat je thuis zit vanwege een postnatale depressie, iets puur medisch lijkt mij, wat los staat van je werk.
    Tenzij er ook een werkgerelateerde component aan je ziekmelding zit (bijvoorbeeld dat er ook een stuk onvrede of conflict speelt tussen jou en je werkgever wat je herstel en terugkeer naar het werk in de weg staat), lijkt mij dat je werkgever niks bij een gesprek met jou en de bedrijfsarts te zoeken heeft.

Als het voor jou niet duidelijk waarom de bedrijfsarts een gesprek wil laten plaatvinden tussen jou, je werkgever en de bedrijfsarts zelf, zou ik als ik jou was de bedrijfsarts proberen te bellen en bij hem na vragen wat nu precies zijn bedoeling is van het gesprek met jullie drieen. Let wel tijdens dit gesprek mag de bedrijfsarts nooit medische inhoudelijke zaken bespreken. En ik zou hele duidelijke afspraken maken met de bedrijfsarts over wat er wel en wat er niet besproken gaat worden.

10. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    In eerste instantie had ik toegezegd omdat ik wel dacht dat ik dan wel beter zou zijn maar nu is dat niet zo.

Ben al 2x op het werk geweest hoor dus zie niet in waarom ik niet kan afzeggen gaat haar toch niets aan?

11. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk het jij schrijft het ;)

Er is totaal geen onvrede of wat dan ook ik denk dat ze dit doen om medewerkers een soort van te opgelaten te voelen en ze aan het werk zetten.

Ik bel hem ook en zeg dat ik het niet wil omdat ik nog steeds niet hersteld ben.

dank je wel!

Deel Deze Pagina