Voordelen van lang bv geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cookie, 27 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Wat zijn nou precies de voordelen van lang (langer dan 6 mnd) borstvoeding geven? Voor mijn kind en voor mij als moeder. Ik heb wel een beetje een idee, maar kan iemand het me eens goed uitleggen?

2. Female

Female Niet meer actief

Ik kan je niet echt aan een antwoord helpen, maar is het niet zo dat je normaal gezien tot (ongeveer) één jaar iig bv of kv geeft? Dus als je na 6 mnd zou stoppen met bv zou je eigenlijk op kv over moeten gaan, dus dat is heel onlogisch...

Of zeg ik nou iets heel doms? :oops:

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De meeste voordelen voor de moeder, zoals verlaagde kans op osteoporose en verschillende soorten kanker gaan vooral spelen als je doorgaat na 6 maanden of een jaar.
    Voor de meeste gezondheidsvoordelen voor een kind geldt dit.
    Hoe langer hoe beter, met een minimum van 6 maanden.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :confused: Serieus? Wist ik niet! ;)

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Met zo'n 9 maanden komen er ook weer meer antistoffen in de melk omdat je kindje dan gaat kruipen. Toch handig dat je je kindje wat extra's kunt meegeven.
    De risico's op overgewicht voor je kindje dalen als je langer dan 1 jaar bv geeft.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    http://www.borstvoeding.com/voorjebegin ... geven.html hier staat wel wat en verder heb je ook zo´n lijstje van de 101 voordelen... veel daarvan gelden ook pas als je langer voedt (bijv. verminderd risico op borstkanker, eierstokkanker, baarmoederkanker ed.) of in ieder geval hoe langer je voedt hoe groter de bescherming die kan oplopen tot 75% minder kans op bepaalde ziektes.

7. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Bedankt voor de link! Waar kan ik dat 101 lijstje vinden?

8. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
  9. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Wauw! Ik heb de 101 redenen doorgelezen en ben nu helemaal blij dat ik bv geef! :D

10. Niet meer actief

Geen idee of het dom is, maar ik vind t wel interessant! Is dat inderdaad zo? Dat je in elk geval gedurende het eerste jaar voeding geeft, bestaande uit fv of bv? En na dat jaar dan? Drinken en eten ze dan 'gewoon' ofzo? Jee ik besef me ineens dat ik er echt niks vanaf weet hihi

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja, joldeg tegen die tijd zullen we het vast gaan snappen. Maar aan de vragen hier weleens te zien kun je je kindje vanaf 1 jaar koeienmelk gaan geven. Er word dan getwijfeld tussen koeienmelk en KV nr.3 ofzoiets 8) . Eten gaan ze tussen de 4 en 6 (lekker veilig he? ;) ) mee oefenen/beginnen dus dat zal rond het jaar ook wel zo zijn dat het kindje eet wat papa en mama ook eten.

12. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Is dit ook nog zo als je maar 1 of 2x bv geeft op een dag? De rest van de dag dus kv...en bijvoeding?

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ja, dan heeft je kind nog steeds een deel van de bscherming (vooral de antistoffen_) en voor mama heeft het ook nut.

14. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Eerste jaar is idd melk erg belangrijk... bij voorkeur natuurlijk bv en ander totdat je kind 1 is kv. Na het eerste jaar kan je gewone melk geven maar vanaf dan is melk anders dan bv minder belangrijk (wijzelf drinken amper melk omdat we geloven dat koemelk niet echt gezond is)

Vanaf 1 jaar kan je kind ook gewoon met de pot mee eten en zit het op ong. 3 maaltijden, 2 tussendoortjes (fruit en een soepstengel bijv.) en bv blijft gewoon zoveel als ze willen. Hier is dat nog 4 tot 6x per dag... de periode van een half jaar tot een jaar werk je daar heel langzaam naartoe.

15. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Zeeuwsmeisje: komt je kindje dan zelf om zijn voeding of stuur je daarin? En als hij 4 tot 6 keer komt hoelang drinkt hij dan?

16. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Er zijn zowiezo 3 vaste drinkmomenten, sochtendsvroeg in bed, voor zn middagslaap en voor hij savonds naar bed gaat en dan vaak tussendoor nog 1 of 2x. Die 2x bepaal ik meestal zelf... omdat ik wel wil dat hij voldoende drinkt (hij vind water en sapjes ed. niet zo lekker) soms komt hij gewoon naar me toe geschoven (hij kan niet kruipen alleen billenschuiven) en dan geeft hij het zelf aan.

De 3 voedinge die hij zeker krijgt duren een minuur of 10, de andere keren hooguit 5 min.

Deel Deze Pagina