Hallo, De man van een vriendin van mij is onverwachts overleden. We spraken elkaar niet zo vaak, maar ik zou graag iets voor hen willen doen. Of is dit ongepast omdat we elkaar niet vaak spraken? Ik(wij) weet niet zo goed hoe of wat we kunnen doen. Hebben jullie een idee? Of het misschien meegemaakt in de omgeving?
Een x eten brengen zodat ze niet hoeft te koken? Wel even overleggen En sowieso condoleren en naar de uitvaart gaan.
Sowieso condoleren. En evt aangeven dat je bereid bent te koken voor ze, dagje oppassen (als ze kinderen hebben) enz enz.
Even een berichtje sturen en vragen wanneer je persoonlijk langs kan komen. Als ze echt een vriendin is (de mate hoe vaak je elkaar ziet is voor mij niet belangrijk, een van mijn beste vriendinnen zie ik 4x per jaar) dan zou ik haar opbellen. Benoemen dat je niet weet wat je moet zeggen, maar dat je er graag voor haar wilt zijn.
Zou een mooi boeketje sturen.. niet zozeer eentje voor bij de kist maar in huis, laten weten dat je aan ze denkt. De vrienden die wij weinig spreken, zijn hoe dan ook close genoeg om ook even te bellen ofzo. Sommige kennissen spreek ik vaker maar die zou ik dan weer niet bellen in zo'n geval.
Afhankelijk van je band. Sowieso naar condoleren en de uitvaart. Eventueel een warme maaltijd brengen (in bakjes, makkelijk in te vriezen!), een bos bloemen laten bezorgen of iets dergelijks en vooral praktische en concrete hulp aanbieden. En vooral ook: niet alleen de eerste weken. Ook na een half jaar.