Verloskundige versus gynaecoloog

Discussie in 'De bevalling' gestart door Grietjenb, 8 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb al 6 kinderen en ben over 5 weken uitgerekend van nummer 7.
    De oudste is onder leiding van de gyn geboren omdat de ontsluiting niet vorderde. Zij is geboren met de vacuümpomp.
    De tweede is thuis geboren, maar door een knip in een spatader werd ik alsnog naar het ziekenhuis gebracht. Daar ben ik toen gehecht.
    Doordat ik iedere zwangerschap opnieuw erg last heb van spataders aan de onderkant is er geadviseerd om niet meer thuis te bevallen.
    De volgende 4 kids zijn in het ziekenhuis geboren met een plaatsindicatie. Dat betekent dat de vk de bevalling leid, maar dat je gebruik maakt van de verloskamers, zodat als er zich een complicatie voordoet je niet alsnog naar het ziekenhuis moet.
    2x was dat dus erg fijn. Want toen is er inderdaad sprake geweest van een complicatie: 1x een bijna totaalruptuur en ben ik gehecht door assistent-gyn. En bij de laatste bevalling bleek mijn zoontje verkeerd te liggen: een sterrenkijkertje. De vk kreeg hem niet meer gedraaid dus riep ze de hulp in van de gyn. Omdat ik toen in het geboortehotel was moest ik naar de verloskamers gebracht worden. Het gehobbel met de brancard was genoeg: in de lift voelde ik hem draaien en komen. Gauw de lift uit en daar was meneer al. Ik heb toen uiteindelijk de gyn niet meer gezien.
    Nu bij deze zwangerschap is er een kleine vleesboom ontdekt. daarvoor ben ik door de vk doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ze wilden meteen dat ik daar op controle bleef omdat ik dus die vleesboom heb, het mijn 7de bevalling gaat worden (en je dus meer kans op complicaties hebt) en vanwege mijn spataders.
    Ik ben uiteindelijk op eigen verzoek nog een poos bij de vk op controle gebleven en met 36 weken moet ik definitief over naar de gyn.

Een heel verhaal uiteindelijk, maar mijn vraag is:
    Wie heeft allebei een keer gehad: en de vk als degene die de bevalling leid en de gyn die de bevalling begeleid. waarbij dat dus gepland is en niet vanwege onverwachte dingen tijdens de bevalling.
    En wat heb je als belangrijk verschil ervaren?

2. Alva

Alva Niet meer actief

In ons ziekenhuis beval je met medische indicatie ook onder begeleiding van een vk uit het zkh. De gyn komt er pas bij als er complicaties zijn en anders pas om te feliciteren.
    Helaas geen ervaring met eigen vk hier. Heb nu 3 x een ander gehad met de bevalling en je weet nooit wie je hebt. Dat vond ik wel lastig, maar ik weet ook niet beter inmiddels..

3. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik heb het beide gehad.
    Met mn vk had ik echt een band opgebouwd. Het is een praktijk van 2 vk's. Ik vond het erg vertrouwd om haar in t zh (vreemde omgevibg) als vertrouwd persoon te hebben.
    Ik heb ook een aantal bevallingen met een gyn gehad (medische indicatie) en vertrouwde hem/haar ook wel echt, maar er is geen band oid. En juist die band zorgt er bij mij voor dat ik me beter kan ontspannen.

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb geen vk gehad, beide kindjes bij een gyn geweest. Kan dus niet meespreken maar vermits ik vanaf het begin van de zwangerschap elke maand op controle ging bij de gyn was dat voor mij net zo vertrouwd als een vk denk ik. Mocht haar ook altijd bellen zonder problemen.

5. Grietjenb

Ik ben al verschillende keren op controle geweest in het ziekenhuis en ik had iedere keer een ander. Volgende week heb ik pas de eerste keer een afspraak bij de gyn. "want dan heb ik hem/haar een keer gezien voor de bevalling." Wie kan mij garanderen dat hij/zij dienst heeft als ik kom voor de bevalling?
    Tot nog toe vind ik het heel erg onpersoonlijk in het ZH.
    Daardoor zie ik er wel een beetje tegenop.

6. Grietjenb

Bij mijn laatste bevalling had ik een vk die voor mijn vaste vk invaller is. Haar had ik nog nooit gezien, maar het was een supermens! Ik had daar dus geen moeite mee.
    Maar ik vind het in het ZH tot nog toe erg onpersoonlijk. De keren dat ik op controle geweest ben in het ziekenhuis heb ik nog geen gyn gezien. Volgende week voor het eerst. En bij iedere afspraak weer een ander. Dan kun je toch nooit een band opbouwen?

7. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben uiteindelijk beide keren met medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Dit was van tevoren niet bekend, maar bleek uiteindelijk op het moment van bevallen toch nodig. Ik had wel gekozen voor een poliklinische bevalling in het ziekenhuis, dus ik hoefde niet opeens op het laatste moment op stel en sprong naar het ziekenhuis.
    Mijn ervaring is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt. De gynaecoloog komt toch maar af en toe even om het hoekje kijken om ontsluiting te controleren enzo. Ik werd vrijwel continu bijgestaan door een verpleegkundige. Die kende ik van tevoren dus niet, maar het waren beide keren hele vriendelijke en behulpzame vrouwen, dus dat vond ik echt prima. En heel eerlijk, tijdens de bevalling was ik toch voornamelijk met mezelf bezig, dus zo belangrijk vond ik het ook niet. Zolang m'n man maar naast me zat vond ik het al snel prima.

8. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    #8 skye81, 9 okt 2015
    Laatst bewerkt: 9 okt 2015
    Dat hangt van het ziekenhuis af. Ik ben in een streekziekenhuis bevallen bij een gyn die ik iedere keer zag omdat ze bij hem de afspraken inplanden. Hij heeft mij ingepland op de dag dat hij 'ok-dienst' had voor de gentle sectio zodat ik me vertrouwd voelde.
    De keer daarvoor had ik een missed abortion en toen kreeg ik steeds dezelfde vrouwelijke gyn die ook de curretage deed. Super vond ik dat.
    In een academisch ziekenhuis zal dit niet zo zijn natuurlijk. Daar zie je weer veel assistenten en bijna nooit de gyn zelf.
    Ik vond de gyns van n specifiek ziekenhuis waar ik voorheen kwam echt verschrikkelijk, maar de gyns van dat streekziekenhuis geweldig. Het verschilt echt.

Als je een natuurlijke bevalling in het ziekenhuis hebt is de gyn ook steeds met andere zaken bezig en komt af en toe kijken dus dan monitoort volgens mij n tweede lijns vk de bevalling, of een verpleegkundige is erbij.

9. Grietjenb

Bedankt voor je antwoord.
    Ik loop in een van de ziekenhuizen in R'dam. Dat de gyn steeds weg gaat zal voor mij ook wel even wennen zijn. De VK bleef er de hele tijd bij. Dat is wat ik gewend ben. Maar goed op het moment van geboorte is hij/zij er natuurlijk wel. We zullen het allemaal gaan ervaren.

Deel Deze Pagina