Van wanneer tot wanneer kan de 20 weken echo gedaan worden? Nu staat hij bij mij gepland op 21 weken en 4 dagen, maar moet hem gaan verzetten. Binnen welk termijn moet het gedaan worden?
M'n broer en schoonzus zaten nog in Mali toen ze 20 weken zwanger was. Zij hebben met 27 weken nog de '20-weken echo' gehad, maar dit was dan wel een bijzonder geval.
24 weken lijkt mij heel erg laat. De 20 weken echo is er om afwijkingen op te sporen. Sommige daarvan kunnen zo ernstig zijn, dat het voor jou reden kan zijn om te overwegen je zwangerschap af te laten breken. Natuurlijk wil je daar niet aan denken (dat wil niemand), maar er is een heeeeel kleine kans dat je voor die keuze komt te staan. Dan heb je na je echo nog wel even bedenktijd nodig. En het afbreken van de zw moet volgens mij wel voor 24 weken gebeuren, bij mijn weten mag het daarna niet meer. Je kindje zou dan namelijk al levensvatbaar kunnen zijn. Ik zou 'm zelf echt niet later dan bij 22 weken willen, om de reden die ik hierboven heb proberen te beschrijven.
Op mijn papieren stond voor de 20 weken echo kun je een afspraak plannen tussen de 18 en 22 weken. Zodra je belt voor de afspraak vragen ze naar de uitgetelde datum en kijken wanneer het kan. Had zelf mijn echo met exact 20 weken, de kleine wilde toen niet mee werken en toen moest ik met 22,2 nog een keer weer en dat vond ze al net kunnen bij het echobureau.
Hier ook voor de 22 weken. Ik had 'm met 21 weken en 2 dagen en moest echt wel die week, want anders werd het te laat. Idd om bovengenoemde redenen: voor het geval je het nog af moet/wilt breken.....Dit mag in NL tot 24 weken, als ik het goed heb! Succes!
Hier was het 18-23. Maar als je pas bij 23 weken kon, werd er wel bij gezegd dat als de kleine iets heel-heel ernstigs mankeert, je waarschijnlijk wel de zwangerschap moet uitdragen, omdat er geen tijd is om nog actie te ondernemen..
Dan ga ik proberen of ik de afspraak naar voren kan zetten dus voor de 21e week (omdat ik graag op vrijdag wil)