Dag dames, ik het onderstaande vraag ookal gepost bij 'vraag het de verloskundige' maar wellicht is hij hier wat meer op zijn plaats, dus vandaar.. Zie onderstaand bericht vandaag in het AD: LONDEN - Jongetjes die geboren zijn na een IVF-behandeling lijken net zo onvruchtbaar te worden als hun vaders. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder ruim 400 kinderen door het Institute of Child Health in Londen. De onderzoekers bekeken 211 jongetjes geboren uit IVF en 195 normaal verwekte jongetjes. De eerste van de nu 3700 IVF-baby's in Engeland werd in 1992 geboren, dus echt onderzoek naar de vruchtbaarheid van hun sperma is nog niet mogelijk, maar de onderzoekers keken naar de lengte van de ringvinger als criterium. Hoewel alle onderzochte jongetjes qua lichaamslengte niet van elkaar afweken was er wel een belangrijk verschil te zien bij de ringvingers. Die ringvinger bij vruchtbare mannen is beduidend langer dan de wijsvinger. Dat komt door de blootstelling aan testosteron in de eerste veertien weken van de zwangerschap. Bij de 211 IVF-jongetjes bleek de ringvinger gelijk of kleiner dan de wijsvinger. Volgens de onderzoekers een veeg teken voor hun latere vruchtbaarheid. Heb net dan ook even manliefs vingers gecheckt en wat blijkt: ringvinger is stukkie kleiner dan de wijsvinger . In het onderzoek wordt zwart/wit gesteld dat een korte ringvinger gelijk staat aan onvruchtbaarheid..Lijkt mij nogal een boude bewering, maar ja wie ben ik..Mijn vraag is dus; hoe hard is deze stelling? Als het zo zou zijn dan zouden toch alle mannen met een kortere ringvinger linea recta naar het ziekenhuis kunnen worden doorgestuurd ipv eerst een jaartje proef te draaien?? Vroeg me dan ook af hoe het bij de moeders is spe zit? Hebben die collectief een manlief met een langere ringvinger????
ik heb pas ook iets gelezen over zo'n onderzoek, maar daar werd het wel een stuk voorzichtiger gesteld, dat er 'aanwijzingen' waren voor een verband tussen vruchtbaarheid en de lengte van de ringvinger. en dat het ook iets zou kunnen zeggen over andere eigenschappen, creativiteit onder andere. maar echt bewezen is dat volgens mij nog helemaal niet. dat je onvruchtbaar bent als je ringvinger te kort is, lijkt me sowieso onzin...
lijkt me heel apart (moet je voortaan bij je "daten" ook al zijn vingers gaan nakijken op lengte LOL ) ipv een trouwring e.d. Ik heb hier even gechecked en bij mijn man ie ie zelfs veeeeeel langer (de ringvinger) bijna net zo lang als middelvinger en allebei binnen 1 keer zwanger, meteen even zoonlief gechecked en die heeft zijn vaders handen Nee ik geloof er niet zo in dat vingerlengte dat soort dingen aan zouden geven eigenlijk..
Nou das al een hele opluchting Leek mij ook sterk maar aangezien het er zo zwart/wit stond dacht ik laat ik het eens ff aan de ervaringsdeskundigen vragen en tsja als je al een paar maandjes aan het proberen bent ben je net een grote stofzuiger wat betreft info (als ik over mezelf spreek dan ).
zowel ex als manlief hebben een net zo'n lange ringvinger als wijsvinger hoor en ik heb 2 gezonde jongens gekregen met mn ex, in 3 en 8 maanden tijd. En met manlief al wel zwanger geweest maar 3x een miskraam.
k Lees dit net en k heb het nog niet gecheckt bij mijn man, maar t lijkt mij een beetje heel erg onzin Maar voorzichtig gezegd hoor!Hihi k moet er wel n beetje om grinniken, k ga zo ff naar zn handen kijken. Mijn ringvinger is trouwens n stuk korter dan mn middelvinger en dat lijkt mij ook normaal, k heb nog nooit iemand gezien die zn ringvinger echt duidelijk langer is dan zn middelvinger k ga s opletten!
eh..........mijn man heeft zaadtest gehad, met prima vruchtbaarheid, 242 miljoen...........en heb net gevraagd of ie zijn hand wilde opsteken haha. wijsvinger is ietsie langer hoor dan ringvinger. Net als bij mezelf trouwens.
Dat dat bij jezelf zo is is logisch, want dat "hoort" namelijk bij een vrouw. Vandaar dat als een man het heeft hij kans heeft om verminderd vruchtbaar te zijn. Een baby wordt gevormd door zowel z'n genen als door zn omgeving (lees; lichaam van zn moeder) Stel, je bent genetisch gezien een jongetje (XY chromosoom) maar je krijgt in de baarmoeder te weinig testosteron om een heel erg mannelijke man te worden. In dat geval word je een klein beetje "vrouwelijker". Dat kan zich dan in een hele hoop dingen uiten: ietsje hogere stem, ietsje minder lichaamsbeharing, maar ook in "vrouwenhanden" (langere wijsvinger dan ringvinger) en zaad van mindere kwaliteit. Er zijn natuurlijk ook mannen die genetisch "vrouwenhanden" hebben, dus daarmee is niks aan de hand, vandaar dat je niet meteen naar de fertiliteitsarts hoeft als je ringvinger te kort is. Maar als het door testosterontekort komt kan het dus wel degelijk een teken zijn van verminderde vruchtbaarheid, dus helemaal onzin is het echt niet.
Bij mijn man is de ringvinger langer dan de wijsvinger en toch heeft hij een verminderde zaadkwaliteit. Ik denk dat dat meer met een spatader heeft te maken dan met de lengte van een vinger!
Nou, dan vraag ik me af waarom die baby er naar 18 maanden nog niet is! Mijn vriend zn ringvinger is beduidend langer dan zijn wijsvinger! Allebei de handen, dan zou hij dus superzaad moeten hebben? Helaas heeft hij toch echt traag zaad en dus verminderd vruchtbaar!
offtopic: 242 miljoen??? Dat is erg veel of niet?? Mijn man had iets van 12 en daar zeiden ze van is iets aan lage kant maar geen reden om zorgen te maken.
Er staat niet: "ALLE mannen met korte ringvingers zijn verminderd vruchtbaar" en er staat ook niet: "de ENIGE 'oorzaak' van onvruchtbaarheid is een korte ringvinger" Als uit een onderzoek naar voren komt dat onder de mannen met een lange ringvinger (zoals "normaal" is) 10% verminderd vruchtbaar is, en onder mannen met een korte ringvinger 20%, is dat wetenschappelijk gezien een enorm verschil. (namelijk 50% meer kans op onvruchtbaarheid) Maar dat betekent wel dat 8 op de 10 mannen met korte ringvingers gewoon vruchtbaar zijn. Dus als je rond gaat vragen, zullen de meesten met een man met korte ringvinger zeggen dat ze gewoon kinderen hebben kunnen krijgen, dus LIJKT het onzin, maar dat is het niet.
Ik had van de week ook een topic over dit krantenartikel geopend. Mijn vriend zijn ringvinger is korter dan zijn wijsvinger en na 12 ronden zijn we nog niet zwanger. We hebben binnenkort een afspraak in het ziekenhuis, dus zal waarschijnlijk snel weten of bij hem e.e.a. verband houdt. Groetjes Pina
Ik bedoeld het als een luchtige opmerking!! Niet te letterlijk opvatten hoor en dan ook nog alle en enige dik gedrukt neer zetten!
Ik vind het een terechte opmerking van haar hoor. Sommige vrouwen denken namelijk echt dat het dan vast voor iedereen geldt of dat het niet kan omdat het voor haar man anders geldt.
De opmerking is niets mis mee, maar het wordt zo benadrukt met ALLE & ENIGE! Veel meiden zetten in dit topic een luchtige opmerking. Als ik er nu een smile achter had geplaatst, dan was 't anders gevallen?!! Excuus voor 't nietplaatsen van een smiley
Je hoeft toch niet zo gepikeerd te doen Vanaf een computerscherm is het inderdaad niet altijd even makkelijk om de toon van het bericht af te lezen. Zeker als je de persoon verder niet "kent".
Ik doe niet gepikeerd. Het is zoals je het zelf al zegt; vanaf een computer scherm is het inderdaad niet makkelijk om de toon van 't bericht te lezen. Het berichtje was luchtig bedoeld, zoals meedere reacties die hier opgegeven zijn.