Ervaringen met een baarkruk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door misa, 24 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

He meiden, hebben jullie ervaring met bevallen op een baarkruk? Hoe vond je dit?

2. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    ik weet van anderen (zoals verhalen van zwangerschapsgym) dat sommige dat graag wouden, maar op het moment zelf echt zoiets hadden van laat mij maar liggen! en dat het helemaal niet gebruikt is terwijl ze dat heel graag wouden.
    sommigen zijn er door de verloskundige opgezet omdat de bevalling wat moeizaam verliep, en vonden het geweldig, maar hadden voor die tijd geen voorkeur voor.
    en eentje is bij de eerste daarop bevallen en wou dat bij de tweede weer, en zat er toen op en wou gelijk weer terug na bed! dus ik denk dat het ook ligt aan wat voor bevalling je hebt en hoe jij je dan voelt. je kan het natuurlijk wel aangeven bij je verloskundige dat je er voor openstaat! dan houden ze daar al wel rekening mee.
    wel hoor ik van veel mensen dat veel verloskundigen je voor dat je kindje komt weer op bed leggen voor het laatste stukje, omdat het anders wel eens te snel kan gaan.
    maar dat moet je denk ik maar met je verloskundige over hebben!

succes!

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb de tweede op de baarkruk gekregen. Ik had rugweeën en dan is het vaak niet fijn om te liggen. Toen ik een uurtje had gestaan, kreeg ik zere voeten en wilde ik zitten. Ik had vantevoren al gezegd dat ik graag eens op de baarkruk wilde bevallen, dus toen mocht ik daar gelijk op. Kwartiertje later was de baby er ook al. Ik vond het erg fijn. Je zit gewoon, het lijkt een beetje alsof je op de wc zit, dat maakt het persen ook makkelijker (dat hoort tenslotte bij de wc niet waar?). Ik kreeg alleen snel slapende benen. Het hielp toen mijn man achter me kwam zitten en ik achterover tegen hem aan kon leunen om mijn benen te strekken. Ik had nog maar 4 cm ontsluiting toen ik ging zitten en 12 minuten later is mijn baby geboren met 1 enorme perswee, die voor iedereen incl mijzelf heel onverwacht kwam.

Enige nadeel vond ik dat ik gelijk mijn bed op moest voor de placenta. Ik ving de baby op, man knipte de navelstreng snel door, want die zat helemaal in de knoop en 3x om hem heen (was meer dan een meter lang), toen kreeg hij de baby en ik moest direct mijn bed op, want de placenta mocht niet zittend geboren worden en die kwam er al aan. Dat is wel het laatste waar je zin in hebt als je net een kind uitgeperst hebt, om een bed van 80 cm hoog op te klimmen, haha.

Maar verder is het mij dus letterlijk goed bevallen en zou ik het zo weer doen. Vantevoren leek het me al fijn, omdat je niet in zo'n stomme positie hoeft te liggen met je benen in je nek om te persen, maar dat is uiteindelijk niet zo belangrijk. Het is gewoon een erg prettige en natuurlijke houding om een kind uit te poepen.

4. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ik ga even mee lezen, mijn moeder vond het geweldig ik heb nog mijn twijfels.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

ik lees ook mee! wilde het vorige keer erg graag, maar i.v.m. ruggenprik kon het uiteindelijk niet :(

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.146
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De meeste vk hebben de baarkruk standaard bij zich in de auto. In het ziekenhuis staat er ook altijd één op de verloskamer. Als jij tijdens de bevalling de baarkruk wilt proberen, kun je dat gewoon doen. (Zo lang of zo kort als je zelf wilt.) En als je op het moment zelf er niet aan moet denken om op dat ding te zitten, dan doe je het niet.

Ik zie wel of ik tijdens de bevalling wel of niet de baarkruk gebruik. Welke houding(en) het fijnste zijn, weet je toch pas op het moment zelf denk ik.

7. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik heb op de baarkruk gezeten tijdens de bevallinng. ik heb 2 uur moeten persen voordat de baby kwam. en most op de kruk omdat dan de bevalling misschien wat sneller ging. had na 1.5 uur al 10 cm ontsluiting maar moest 2 uur persen. dat wou niet zo snel lukken haha. maar voor mij was het wel lekker op de baarkruk. maar ik moest er niet aan denken dat de baby zo geboren werd dat wou ik wel liggend doen. en heb ook steeds afgewisseld dan weer even op de kruk en dan weer op bed. ik had namelijk been, buik en rug weeen dus had ze overal. dus was voor mij wel lekker dat ik soms even kon liggen en rusten.
    je moet het zelf zien op dat moment. de meesten hebben wel een kruk mee in de auto. dus dan kun je altijd nog kiezen wat je wil.

liefs

8. misa

misa Niet meer actief

Ja, goed om te lezen. Het lijkt me wel wat, omdat het eigenlijk voor persen een natuurlijke houding is. Ik ga er met mijn vk over hebben en kan dan altijd nog beslissen.

Nog meer ervaringen?

9. odet

odet Niet meer actief

ik heb het geprobeerd op de baarkruk, maar het was geen succes.
    ze hebben het wel altijd standaard in de auto liggen geloof ik.
    vondt het zitten persen maar niks (negt alsof je zit te poepen) voelde me er niet makkelijk onder.
    toch maar gaan liggen op bed na 10 min.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik heb het er met de vk over gehad. Ik ga in het ziekenhuis bevallen en ze zegt dat ie daar aanwezig is en dat ik het altijd kan beslissen. Ook zei ze dat ze het laatste stukje vaak op bed doen... ?? Nou, dacht ik toen: dat zien we dan wel! ;)

Bedankt voor jullie reacties!

11. Bri

Bri Niet meer actief

Bij de eerste heb ik een gedeelte van het persen op de baarkruk gezeten. Ik heb toen in totaal 1,5 uur geperst, dus het was wel fijn om even van houding te wisselen. Bovendien was het idee dat de zwaartekracht dan ook mee zou werken.
    Uiteindelijk moest ik na een tijdje weer terug op het bed, omdat de vk moeite had het hartje te horen in deze houding. Uiteindelijk is hij dus ook geboren terwijl ik op bed lag, vond ik ook prima.

Bij de tweede had ik het best weer zo willen doen, maar bij haar heb ik maar 2 of 3 persweeën gehad en toen kwam ze al (vliezen braken spontaan bij volledige ontsluiting en ik voelde meteen het hoofdje staan). Baarkruk was dus niet echt meer haalbaar ;)

12. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

24 aug 2007
    421
    0
    16
    Ervaringen met de baarkruk: voor mij niets dan ellende...ik kon niet persen en ik kreeg kramp in beide kuiten.... dus eh...

Deel Deze Pagina