Voorhuid hygiëne vraagjes

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tinneke123, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Goedemorgen dames,

    Ik klink vast als een dom blondje, maar ik weet even niet goed hoe het verder moet. Mijn zoon is net zeven geworden. Ik heb altijd van de kinderarts te horen gekregen dat ik voor zijn zesde bij het wassen de voorhuid niet mocht proberen af te rollen, omdat deze dan nog verkleefd is met de eikel. Nu hij wat ouder is weet ik niet goed hoe ik dit verder moet aanpakken. Wil dit zeggen dat de voorhuid nu los zit? Jullie vinden het misschien stom, maar ik vind het wat vreemd (gezien zijn leeftijd) om dat bij hem zelf te gaan proberen, en als ik het hem laat doen weet ik zeker dat hij dit niet doet of vergeet (hij wast zich sowieso al als een speer omdat hij niet graag onder de douche staat). Hoe hebben jullie dat vroeger aangepakt met jullie zoon? Zijn jullie daar echt bij gaan staan om te controlleren of ie het goed doet? Hoe ver moet de voorhuid van de eikel kunnen? Gebruik je zeep of alleen water? Moet de voorhuid elke keer naar achter bij het wassen?

    Het ging allemaal zoveel makkelijker met mijn dochter. Waarom moet dat bij jongens zo ingewikkeld? :)
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 18 nov 2019
    Laatst bewerkt: 18 nov 2019
    Geen man in huis? Mijn man doucht of baddert altijd samen met onze zoon dus piemel was ritueel zit er al vroeg in. Zoon is nu 4 en schuift voorzichtig zn voorhuid terug (bii de meeste jongens gebeurd t al vanaf 4 jaar dat de voorhuid al los komt nl) Hij kijkt de kunst gewoon af bij zn vader.

    Als ik alleen met hem ben zeg ik ook: piemel wassen! En doet t braaf.

    En bij 7 kun je ook prima t uitleggen hoe hij dat moet doen en dan help je hem eventueel de eerste keer even. Man heeft zoon ook eerst moeten helpen.

    Ik vind jongens daarin makkelijker, die lopen niet snel een infectie op door t te wassen daar met bv wat zeep. Ook geen veeg richting nodig op de wc :p
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ‘m uitleggen hoe het moet en hem er tijdens het douchen aan herinneren, gewoon goed (dagelijks) wassen met water is voldoende.
     
  4. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Neen helaas, anders was het snel opgelost :)
     
  5. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Ik zou het de eerste keren toch samen met je zoon doen. De voorhuid moet helemaal naar achter gehaald worden, tot voorbij de rand van de eikel, omdat daar net het smegma zich opstapelt. Dit lukt niet altijd van de eerste keer, soms duurt het een paar maanden eer de voorhuid ver genoeg kan, zeker als ze nog jong zijn. Daarna gewoon met water en washandje weghalen. De eikel is gevoelig dus dit kan wat pijnlijk zijn, voorzichtig wrijven dus. En goed opvolgen, want ze willen dit gedeelte nog al wel eens overslaan :)
     
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    1ste keer gewoon zeggen en meekijken en erna voornamelijk herhalen en af en toe eens meekijken.
    Daar heb je geen man voor nodig hoor ;)
     
  7. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Toch goed opvolgen. Niks vreemds aan om dit te doen hoor, anders kunnen ze later problemen krijgen. De voorhuid moet er echt wel heel ver af kunnen om goed het vuil te kunnen verwijderen.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hier probeerde ik af en toe, was toen wel wat jonger inderdaad, 3 jaar. En vanaf dat het los was heb ik het hem zelf laten doen. Gewoon dagelijks onder de douche even goed de voorhuid naar achter doen.
     
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier was het ook probeer maar hoe ver je kan en maak het schoon, vuil kan zich verstoppen en dan krijg je pijn in je piemel en dat willen we niet.
    Gewoon erbij blijven, maar wel hem zelf laten doen!

    Doordat wij het ook zagen en tot zijn 8ste was hij gewoon verkleefd, toen is het bij de uroloog los gehaald.
     
  10. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    We zijn gisteren gestart met 'oefenen'. Ik laat het hem doen maar ik kijk er wel op toe. Als de voorhuid er echt helemaal af moet lukt hetnog niet helemaal goed, maar we komen er wel ;) Bedankt allemaal.
     
  11. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Moet echt inderdaad way over de eikelrand kunnen. Succes. Met oefenen rekt de boel sowieso wat op.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Neuzeke vindt dit leuk.
  13. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Interessant artikel, maar daar staat dus in wachten tot de leeftijd van 10... terwijl iemand anders dus hier zegt:

    Nu ben ik echt helemaal verward...
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja daar durf ik niks over te zeggen. Wat ik weet is dat ze nu heel erg terughoudend zijn qua besnijden. Slechts 2% heeft het echt nodig en zolang er geen klachten zijn? Mijn jongste heeft een tijdje dermovate gesmeerd en dat heeft voldoende geholpen, maar kan zijn dat het nog een keer nodig is, maar dat is relatief simpel en niet ingrijpend. Je kunt natuurlijk altijd een keer langs de huisarts gaan (hebben wij ook gedaan). Zelf forceren is in elk geval nooit een goed idee en kan het probleem veel erger maken.
     
  15. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Ik heb hier ergens nog een brochure liggen met oefeningen die wij hebben meegekregen die we elke dag moesten doen, even kijken of ik die nog kan vinden. Kan misschien interessant zijn voor je.
     
  16. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Ik heb dit laatst aan de kinderarts gevraagd en zij gaf aan dat tot 10 geen probleem is om dit niet helemaal te kunnen. Onze zoons proberen het elke keer onder de douche zelf, maar krijgen de voorhuid echt nog niet helemaal naar achter. Ik maak me voorlopig geen zorgen. Mocht je je wel zorgen maken, gewoon even laten checken bij de huisarts. Die kunnen vaak nu al beoordelen of het goed komt of dat de huis erg weinig ruimte heeft om dit te kunnen
     
  17. tinneke123

    18 nov 2019
    24
    9
    3
    Vrouw
    Bedankt, zou leuk zijn!
     

Deel Deze Pagina