Kinderfeestje dilemma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 17 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ja, het is weer zover… een kinderfeestje probleem…
    Mijn zoon is binnenkort jarig en dan kan er een kinderfeestje gegeven worden. De regel is hier dat hij een aantal kinderen mag uitnodigen waarmee hij speelt/omgaat. Maar… hij is nu begonnen in groep 3 en heeft nog geen vaste vrienden. Als ik dan aan hem vraag wie hij zou willen uitnodigen komt hij met namen van kinderen uit groep 2 waarmee hij eigenlijk ook niet meer speelt en met verschillende namen uit groep 3. Vandaag wil hij A uitnodigen, morgen toch B en overmorgen C enz.
    Onderhand weet ik niet zo goed wat wij moeten doen. Toch zijn oude vriendjes uit groep 2 uitnodigen, zijn feestje uitstellen totdat er meer duidelijk is of toch aansturen op de nieuwe kinderen uit groep 3 waarmee hij wellicht nog geen klik heeft? Ik vind het maar lastig. Neig zelf eigenlijk naar kinderen uit groep 2 en misschien BSO-vriendjes.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Is het geen optie om het een paar maanden uit te stellen? Dan heeft hij wat meer tijd om te bedenken...

Amarens vindt dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.350
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    om die reden stelde ik de vraag diverse keren in de week, op verschillende momenten om te kijken welke namen er terugkwamen. Met name bij de jongste was het nog weleens wisselend. En als ze zelf niet kon kiezen, stuurde ik het inderdaad -net als jij wil gaan doen- zelf wat verder aan...

Amarens vindt dit leuk.
  4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.266
    11.877
    113
    Ik zou zeker voor de nieuwe kinderen uit groep 3 gaan. Mijn ervaring is dat er toch op een gegeven moment weinig meer wordt gespeeld met kinderen uit een andere klas. Zeker niet een jaar jonger. Het feestje zou ik juist zien als een leuke gelegenheid om de kinderen uit de klas beter te leren kennen. Dan kun je ze zelf ook ontmoeten en inschatten hoe elk kind is en bijv. ook afspreken met deze of gene stimuleren. Als hij al eens heeft afgesproken met enkele kinderen uit zijn klas dan zou ik die vragen. Als dat nog niet is gebeurd dan zou ik bijv. alle jongens uit de klas uitnodigen. Of het eens aan de leerkracht vragen met wie hij in de klas speelt of met wie het in de klas goed klikt.

Amarens vindt dit leuk.
  5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Het is lastig, hij geeft zelf aan geen aansluiting te hebben met de nieuwe kinderen en al helemaal niet met de jongens. Zoonlief speelt meer met meisjes en zoekt het nu in andere groepen bij ex groepgenootjes begrijp ik. Misschien handig om erbij te vertellen dat het een jenaplan is en dat groepsamenstelling elke jaar verandert. Er bestaat dus een kans dat kinderen uit groep 2 volgend jaar in zijn groep zitten.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.266
    11.877
    113
    Oh ik zeg jongens, maar dat kunnen uiteraard ook meisjes zijn. Maakt niet uit.
    Tsja, jenaplan maakt het wel iets anders.
    Maar heeft hij niet mogen aangeven bij wie hij graag in de klas kwam dit jaar?
    Bij ons mogen ze dat altijd aangeven.

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Nee, het beleid hier is juist kinderen die erg naar elkaar toe trekken niet in dezelfde groep te doen. Zo weet ik nu al dat mijn andere zoon en zijn beste vriend uit elkaar gehaald gaan worden in groep 6. Op zich vind ik het niet slecht want straks gaan ze naar de middelbare school en wie weet waar ze dan terecht gaan komen. Maar voor de jongste is het nu wel lastig. Op zich is hij sociaal genoeg en ik denk dat het op termijn goed gaat komen alleen dat feestje is voor hem wat te vroeg.

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

wat een raar beleid vind ik dat. :eek: Sorry, vrienden worden mag, maar blijf bij elkaar uit de buurt.
    Hier heb ik meer dan eens gezien dat door combinatieklassen kinderen die vrienden waren niet meer bij elkaar in de klas kwamen. Meestal had dat tot gevolg dat de vriendschap verwaterde. De meeste speelafspraken werden in de klas gemaakt. Daardoor spraken ze steeds minder samen af.

Maar goed on topic. Mijn zoontje zit ook in groep 3 en is nu net jarig geweest. Ik heb al een paar keer gevraagd wie hij wil uitnodigen. Dat wisselt inderdaad nog al eens. Maar wil ik het feestje gaan vieren dan vraag ik het nog eens en soms stuur ik er een beetje in.
    Maar verder zijn ze wat mij betreft vrij om te vragen wie ze willen. Dus als hij een kind echt niet wil terwijl hij daar wel op het feestje is geweest, hoeft hij die van mij ook niet te vragen.

Ik zou in TO geval zou ik gaan voor een combi: een paar uit de oude groep en een paar uit de nieuwe groep.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.058
    113
    Heeft hij buiten school geen vriendjes?
    Anders zou ik die uitnodigen.

En anders vragen met wie hij veel speelt op het schoolplein.
    Spreekt hij ook nooit af buiten schooltijd?
    Misschien daar eerst een beetje in 'sturen' en later het feestje doen.

10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.266
    11.877
    113
    Echt... jeetje... Hier zorgen ze ervoor dat ze altijd met een paar vriendjes in de klas komen. Als het lukt dan zelfs met allemaal. Helaas lukte dat bij onze jongste niet. Twee klassen waarover (weinig) jongens verdeeld moesten worden. Maar ze spelen meteen een stuk minder met elkaar. Echt zonde. Het is voor kinderen echt gezond om goede relaties met vaste mensen op te bouwen. Juist dit dwangmatig verstoren is slecht voor hun ontwikkeling.

Janna vindt dit leuk.
  11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.350
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Valt mee - op jenaplan wordt ook veel schoolbreed gewerkt- dus komen ze elkaar echt nog wel tegen overdag en ook op het schoolplein. Onze oudste kleuters waren vrij hecht en zijn verdeelt over 2 klassen, maar op het plein en bij andere activiteiten zoeken ze elkaar nog steeds veel op en ook bij feestjes bij elkaar. Verder sluit ik me aan bij grietje; zeker níét kinderen van vorig jaar niet uitnodigen, want je zegt het zelf al, volgend jaar komen ze er weer bij.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Hier ook Jenaplan, maar daarbij proberen ze juist te zorgen dat je bij vrienden in de groep komt, al lukt dat niet altijd, maar tenminste een vriend/ vriendin sowieso.
    Overigens hebben mijn kinderen vrienden en vriendinnen uit allerlei groepen en op hun feestje komt vanalles, uit andere stamgroepen, lagere of hogere groepen. Continurooster, dus ze spelen elke dag ook nog samen en onderling doen ze wel meer samen.
    Ik zou het feestje nog een maand of twee uitstellen en dan een combinatie van vriendjes uitnodigen uit de vorige groep als kinderen van zijn huidige groep.
    En hier komen ook kinderen op hun feestje van andere scholen, clubs etc.

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Even ter relativering: het is maar een kinderfeestje he. Het is niet erg als de genodigden op lange termijn niet zijn vrienden voor het leven worden.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Dat is ook zo, het wisselt sowieso nog wel eens. Mijn kinderen hebben nooit elk jaar exact hetzelfde groepje op een paar echt vaste vrienden na. En het maakt mij ook niet zoveel uit of er een kind bijzit waar ze niet heel vaak mee spelen.

15. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.841
    5.579
    113
    Ik zou mijn kindje zijn vriendjes laten uitnodigen ongeacht in welke klas ze zitten. Een kinderfeestje is toch geen “ kennismakingsbijeenkomst” maar een feestje waarbij vooral je zoontje het stralende middelpunt dient te zijn.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik zou het hem ook gewoon laten bepalen. En niet te moeilijk over doen, ook zonder feestje komt er wel contact als dat er in zit en ook met feestje hoef je geen ‘vrienden voor het leven’ te worden.

17. Ik vind het ook lastig..
    Helemaal de vrije keuze wil ik niet geven.
    Het gaat een beetje in overleg.

1 jongetje twijfel ik erg over.
    Nodigen elkaar al jarenlang op elkaars feestje uit. Bevriend met zijn mamma, maar zoontje wilt liever een ander vriendje ervoor in de plaats.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waarom wil jij perse dit beïnvloeden?

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.350
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zo had ik dat met 2 jongetjes dit keer bij mijn dochter... (oudste kinderen van ons zijn ook hecht met elkaar) maar dochter was heel duidelijk... dus tja. Dan niet. Het zijn kinderen en het is maar een kinderfeestje... maar ik vond het ook wat rot hoor, want het werd toch een beetje vanzelfsprekend, ze hadden nog net geen cadeautje gekocht bij wijze van spreken...

20. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Zou gewoon kindjes uit groep 2 uitnodigen aangezien je zelf schreef dat de klas indeling ieder jaar wisselt en misschien volgend jaar met kindjes uit groep 2 weer samen zit. Het is zijn feestje laat lekker uitnodigen wie hij wil.

Deel Deze Pagina