Voorjaarsdip/depressie (voorkomen of genezen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Marihi, 7 mei 2024.

  1. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.240
    554
    113
    Hoe voorkom ik een voorjaars depressie? Elk jaar heb ik er wel last van, dit jaar door veel omstandigheden afgelopen winter is het een ware depressie geworden lijkt het wel...
    Maar hoe zou ik zoiets kunnen voorkomen?
    Of, zoals nu, genezen?
    Ik weet dat het ergens na half juni weer beter zal gaan. Maar dat duurt nog weken...
     
  2. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.169
    2.248
    113
    Vrouw
    Daglichtlamp?
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.645
    19.626
    113
    Emigreren naar Siberië?
     
  4. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.895
    1.701
    113
    Vrouw
    Ik zou volgende winter een daglichtlamp proberen. Een depressie nu kan goed komen doordat je in de winter te weinig daglicht ziet. Of misschien vitamine D slikken vanaf de herfst?

    Voor nu lekker veel naar buiten in de zon.
     
  5. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    777
    1.543
    93
    Vriendin van mij had erg weinig tot geen last meer van toen ze in de winter zo nu en dan onder de zonnebank ging. Goed voor de vitamine d, de warmte en je kleur
     
  6. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.251
    772
    113
    home sweet home
    Aan begin van de dag buiten wandelen / hardlopen / skaten en dan minimaal 30 minuten (mag interval training zijn) en inderdaad daglicht lamp. Misschien ook in de winter vitamine d slikken
     
  7. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.687
    7.443
    113
    Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ts geeft toch aan een voorjaarsdepressie te hebben en geen winterdepressie? Ik snap de adviezen voor een daglichtlamp in de winter dan niet.

    ik heb (in mindere mate) ook altijd last van een down gevoel als het weer weer mooier wordt. Ik snap niet hoe dat komt want ik hou wel van de zomer, maar de overgang van winter naar zomer vind ik altijd lastig. Heel gek
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.800
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Dat is een leverprobleem, niet in westerse zin maar Chinees zien we het zo: in de winter trekt alle energie naar binnen zoals hoe dieren een winterslaap houden. Als het dan voorjaar wordt moet je energie weer naar buiten "openbreken".. met kracht zoals hoe de grassprietjes door de harde aarde weer nieuw leven tonen.. en dan van daaruit "doorrollen" qua groei richting zomer. Dat doet de lever dus. Soms lukt dat niet goed.. dan krijg je depressieve klachten. Het tegenovergestelde kan ook, dat het te goed lukt, dan ontstaat vaker een stampende hoofdpijn (onder andere).

    In jouw geval: bezoek een chinese therapeut (acupuncturist, herbalist, shiatsu) en voor thuis veel bewegen dat je lever weer op gang komt.
     
  9. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    777
    1.543
    93
    Ze schrijft toch dat het afgelopen winter een echte depressie is geworden? Een voorsjaarsdepressie is ook vaak het gevolg van het te kort aan vitamine D opgebouwd in de winter. Je vitamine D voorraad is eind van de winter/begin van het voorjaar het laagst. Ze adviezen voor daklichtlamp zijn dus heel logisch en om precies wat TO om vraagt
     
    Athina vindt dit leuk.
  10. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.240
    554
    113
    Nee, dan heb ik het verkeerd geschreven: omstandigheden deze winter zorgden ervoor dat ik nog meer op mijn bord kreeg, minder 'reserves' had om het voorjaar in te gaan. En nu dus echt een flinke dip.


    Hartelijk dank voor alle tips, daglichtbril heb ik in huis, dus komende winter ga ik daar mee bezig. Vit D slik ik ook al standaard, misschien van de winter wat extra gaan doen.
    Was benieuwd of er nog andere zaken waren wat ik kon doen.
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.931
    7.871
    113
    Amsterdam
    Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan inplaats tips hier vragen. Depressies kunnen door heel veel dingen komen. En het eerste keer gebruiken van lichttherapie moet echt onder begeleiding en er moet ook de juiste indicatie zijn. Verder zijn er heel wat meer therapieën voor depressie of trics tips die kunnen helpen voorkomen van.
     
    Paardenbloem en chrystel73 vinden dit leuk.
  12. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.169
    2.248
    113
    Vrouw
    Dat is wel weer heel slecht voor je huid..
     
    Jessi79 en Spectre vinden dit leuk.
  13. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    Ik heb dit ook, omdat ik dan binnen zit te werken en liever buiten wil zijn. Beetje zo'n: en nu is het eindelijk mooi weer en moet ik binnen achter mijn laptop zitten. Vooral in het begin van het voorjaar al de mooie dagen nog schaars zijn.
     
  14. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.240
    554
    113
    Inmiddels bloed laten prikken. Aan vit D gebrek kan het niet liggen: deze was 86.
    Moet het toch meer zoeken in overbelasting vrees ik.
     
  15. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Net als dat er mensen zijn die in de winter somber/depressief worden, zijn er ook mensen die dat in de zomer hebben (weliswaar minder maar ze zijn er wel).
    Zelf heb ik er ook altijd last van. De warmte kan ik slecht tegen, ik verbrand ontzettend snel dus loop voortdurend met die plakkerige crème op mn lijf, de lange dagen waardoor ik minder goed slaap, de plakkerige nachten... Ik kan echt niet wachten tot het weer september is.
    Maar natuurlijk moet je ook andere oorzaken uitsluiten maar het kan geen kwaad om te kijken of dit voor jou ieder jaar terugkomt.
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mij kwam het doordat ik heel slecht sliep in het voorjaar: er komt vroeg licht mijn slaapkamer binnen en de vogels beginnen soms al om 3 uur te fluiten. Door het slaapgebrek zag ik het allemaal echt niet meer zitten dan.
    Nu heb ik oordoppen en een slaapmasker en ik kan het allemaal veel beter aan nu.

    Maar als het echt een depressie is en niet alleen een somber gevoel dan moet je er echt mee naar de dokter en niet hier met mijn huishoudtips gaan rommelen.
     
  17. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.240
    554
    113
    Loop al bij dr.
    Slapen is idd ook een ding. Wat voor oordoppen gebruik je? Ik vind alles vervelend zitten, ben een zij- slaper.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben een buikslaper, dus ik heb er geen last van. Ik heb hele gewone van de kruidvat. Het was even wennen, maar de oordoppen hinderen me minder dan de vogels in ieder geval;)
     
    Marihi vindt dit leuk.
  19. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    618
    993
    93
    Vrouw
    Slaap je dan met je gezicht in het kussen? Ik slaap ook op m'n buik, maar wel met m'n gezicht opzij. Dus eigenlijk hetzelfde probleem met oordoppen als iemand die op d'r zij slaapt.
     
  20. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.056
    3.127
    113
    Ik gebruik die van de Hema. Ver genoeg erin duwen en je voelt er niks van.
     

Deel Deze Pagina