Hoe zelf pensioen opbouwen?

Discussie in 'De lounge' gestart door suus02, 27 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Mijn man heeft nieuw werk waar geen pensioen wordt opgebouwd. Hiervoor altijd wel gehad. Nu aan het verdiepen hoe dit zelf te doen. Zijn er hier mensen met ervaring of kennis hierover? Toch iets om je in te verdiepen voor je toekomst. Alvast bedankt

2. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.441
    1.030
    113
    Vrouw
    Wij hebben hier recent een vermogensrekening voor geopend waar maandelijks geld heen gaat en dat wordt dan voor ons belegd.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Als je iets wilt opbouwen dat vergelijkbaar is met pensioen kun je denken aan een lijfrenteverzekering of banksparen. Beiden kan met beleggen of sparen, dus minder of meer risico.

Wat je er in stopt is aftrekbaar van je inkomen, wat er later uitgekeerd wordt is belast. Houd wel rekening met wat je maximaal mag aftrekken. Dat heet je jaarruimte en die kun je uitrekenen met een formule of op de website van de belastingdienst. Als je in de afgelopen 7 jaar niet maximaal pensioen opgebouwd hebt, kun je dat ook nog inhalen. Dat heet reserveringsruimte.

Voordeel van deze regeling is dat het makkelijk te regelen is, het geld is geblokkeerd dus je kunt het niet per ongeluk toch opmaken. Voor sommige mensen is dat erg belangrijk.

Nadeel is dat de rendementen meestal niet zo denderend zijn.
    Op de sites van aanbieders van deze producten kun je wel zien wat er uiteindelijk uit moet gaan komen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf sparen, dan blijft het geld ook beschikbaar. Je maakt dan geen gebruik van de fiscale aftrekmogelijkheid, maar je bent wel flexibel.

Zelf spaar ik ook voor mijn pensioen door op 2 manieren in vastgoed te beleggen. Dat levert me nu al flink rendement op, dat ik dan op den duur weer opnieuw kan gebruiken voor extra beleggingen.

Nadeel is dat het wel even duurt voor je je eerste belegging bij elkaar gespaard hebt. Als je 100 euro per maand wilt opzijzetten, schiet dat niet op.

Devilschase vindt dit leuk.
  4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wat @Luppy zegt inderdaad.

Zelf sparen is bijna geen doen, stel je zet 500 euro per maand opzij, wat best een impact heeft op je besteedbare inkomen, dan is dat 6000 per jaar. Als je dit 20 jaar doet heb je 120.000 euro. Dat lijkt veel, maar als je vervolgens stopt met werken en 20.000 euro per jaar aan besteedbaar inkomen wilt hebben als pensioen, wat echt niet veel is, ben je er in 6 jaar doorheen.

Als jij op je 62e met pensioen wilt en een inkomen wilt hebben van 25000 per jaar en dit 20 jaar lang, moet je ervoor zorgen dat je een vermogen hebt van 500.000 euro. Dat is bijna niet weg te sparen.

Stel je bent nu 42, dan moet je dus 22.000 euro per jaar wegsparen om over 20 jaar 500.000 euro te hebben voor je pensioen.

Deel Deze Pagina