Vandaag heb ik de nekplooimeting gehad , op trimose 21 (down syndroom) was de uitslag 1:711 ! Ik ben pas 22 , dus iets moet het heel erg omlaag gehaald hebben aangezien de uitslag bij m'n leeftijd heel anders zou zijn . De Nekplooi is 1,8 mm . Het moet dus uit mijn bloed gekomen zijn ! Er is vorige week wel een hoge ontstekings waarde in mijn bloed gevonden (was niet hetzelfde bloed als voor de combi test) . Misschien dat dat toen ook al speelde en de uitslag beïnvloed heeft ? Ik heb de gyn gebeld maar de assistente stelde het niet op prijs . Ik moet wachten tot m'n afspraak volgende week . Maar zit nu best in de stress . Wat kan het zo drastische omlaag halen . Wat denken jullie ? Is dit een slechte uitslag ?
Ik vind t geen slechte uitslag. Je hebt pas verhoogde kans bij minder dan 1 op 200 geloof ik. Dus jij zit met je 700 zeker goed. Al is het misschien niet het cijfer wat je had willen zien. zelf als je minder dan 200 hebt is het een kans.... en je nekplooi is goed. je kunt er natuurlijk voor kiezen zelf de nipt te doen maar dan betaal je een aardig bedrag
Ik had bij de tweede ook een uitslag van rond 1:700 voor oa Down. Ik was toen wel al 35 jaar. Maar ook geen extra testen gedaan hoor. Wel kreeg ik twee SEO's... eentje rond 18 weken en eentje rond 23 weken. Liep mijn controles in Duitsland, daar zijn de protocollen ook iets anders dan hier. Maar ik zou niet meteen stressen bij een uitslag van 1:700 hoor.
Mooie uitslag toch? Idd lager dan je met je leeftijd misschien hoopt, maar je nekplooi is ook prima. Het zal dus je bloed zijn die de kansberekening iets minder gunstig heeft laten uitkomen (PAPP-a en vrij b-hcg). Andere bloedwaarden (je had het over ontstekingsfactoren) hebben daar geen invloed op. 1:700 is toch echt maar een minimale kans dat er iets mis is, al voelt het misschien anders. Probeer te genieten van je zwangerschap hoor!!!
Probeer niet te stressen dit is een mooie uitslag! Ik ben 32 en kreeg 1 op 151 op down...ook alleen gebasseerd op bloedwaardes. Bleek gelukkig niets te wezen. Suc6 komt helemaal goed
Bedankt voor de reacties !! Ben heel blij het te lezen . Zit toch best in de stress . Ik wil graag weten wat het zo omlaag heeft gebracht , maar de assistente was aardig geïrriteerd en moet wachten tot maandag . Men nekplooi en leeftijd zouden samen zowizo op 1:10.000 moeten zitten . Er moet toch wel iets heel verkeerds zijn geweest in het bloed om dat omlaag te brengen met 9.000 !! Maar het is dus maar een hele kleine kans ? Ik weet ook totaal niet hoe zo een bloedonderzoek werkt ? De nekplooi was 1,8mm . Bij down zou hij toch wel dikker zijn geweest ?
Je hebt down met een dikke nekplooi en mooie bloedwaarden en ook down met dunne nekplooi en slechte bloedwaarden. Daarom heet het een combinatietest. Waarschijnlijk is je PAPP-a of heel laag, of je vrij b-hcg verhoogd. In beide gevallen neemt de kans op down toe. Maar alles bij elkaar (gecombineerd dus) zit je prima. In de berekening telt je leeftijd, de nekplooi, je pappa-a en je vrije b-hcg per stuk voor 25% mee in de kansberekening (plus wat kleine correcties wat betreft gewicht ed).
Ik snap je wel ts! Ik heb dan wel 1:1426 'gescoord' op down, Maar ook na research begrepen dat m'n papp-a op de grens van laag zit 0,500 MoM en in hcg zit ik hoog 1,700, maak Me eigenlijk zorgen om die papp waarde omdat die op zichzelf ook nog iets zou kunnen zeggen over hoe goed/slecht de placenta functioneert... Ga het de volgende keer toch ook eens vragen bij de gyn. Merah weet jij of het klopt dat een lage papp waarde ook weer voorbode kan zijn van allerlei complicaties zoals placenta insufficiënte en vroeggeboorte etc? Of is dat pas weer bij extreem lage waardes? Alvast bedankt! Ts: ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken om de kansberekening hoor, die is echt heel laag!
Ik had bij mijn oudste een extreem lage pappa-a. Het kan idd een teken zijn dan de placenta minder functioneert. In de praktijk heb ik hier echter geen enkele ervaring van iemand over kunnen vinden. Bij mij bleek de placenta 'gewoon' kleiner dan nirmaal. Het is een eiwit dat gemaakt wordt door de placenta, dus de oorzaak was ineens verklaard. Verder is wel bekend dat een zwangerschap voorgekomen uit een vruchtbaarheidsbehandeling ook vaak een lage pappa-a geeft. In de praktijk doen ze echter allemaal niets met deze gegevens. Ik heb me toendertijd vreselijk druk gemaakt en alles gelezen wat ik er.over kon vinden. Maar met de wetenschap van nu zou ik er de volgende keer echt een stuk relaxter instaan. Zeg ik nu natuurlijk... Want ik weet ook wel dat je je als zwangere hoe dan ook vreselijk druk kan maken over zijn/haar welzijn. Juist omdat het zo 'out of your hands' is. Je moet er maar vanuit gaan dat alles ok is 'daar binnen'. Het geeft zo weinig houvast...
Ja precies dat! Dat je het gewoon niet weet, zeg maar tot het geboren is of het goed is gegaan al die maanden maakt het knap lastig. Moet zeggen dat de vk met geen woord iets heeft gezegd over de bloedwaarden, ze heeft ze laten zien en ons gefeliciteerd met de goede uitslag en verder zag het er allemaal goed uit volgens haar. Kan het ook zo zijn dat die bloedwaarden als ze bijv nu geprikt zouden worden dat die dan heel anders zouden zijn? Bedankt voor je uitleg!
Of je 1:700 een te groot risico vindt of niet kan alleen jij bepalen. Het is ruim boven de grens van 1:200 die staat voor vervolgonderzoek. Maar of het voor jullie genoeg is, dat kan niemand anders voor je zeggen.
Ja, de bloedwaarden veranderen continu. Maar er wordt gecorrigeerd voor zwangerschapsduur, dus dat had geen verschil gemaakt
Nee precies maar het zou dus wel zo kunnen zijn dat als er nu opnieuw geprikt zou worden dat de MoM rond de 1 zou kunnen zitten? Ik ga toch ff morgen de gyn bellen en dit navragen! Ben zogenaamd hoog risico zwangere en indien er afwijkende waardes zijn wil ik daarvan op de hoogte zijn en goed gemonitord worden!
Bedankt voor de reacties . Oow nee , kan het ook nog gevaarlijk zijn in de zin dat mijn placenta minder functioneert ? Ik wil dat echt wel weten want dan wil ik gewoon echt ingeleid worden met 38 weken een minder werkende placenta zou het misschien niet tot de 42 weken halen . Shart , noemen ze jou zwangerschap een risico zwangerschap om je uitslag ? . Zijn er nog meer jonge meiden met een uitslag onder de 1:1000 ? En hoe is het afgelopen ?
Nou dat zou theoretisch gezien mogelijk zijn bij een lage papp-a waarde (weinig info over te vinden overigens!) Nee ik heb al een dochter die helaas gehandicapt is geboren (hersenafwijkingen en zuurstof tekort) dus de bedoeling is dat ik goed in de gaten word gehouden deze zwangerschap door de gyn. Maar ja ik vind het raar dat er niks over deze bloed waardes gezegd is in het ziekenhuis...
Ik denk dat je je nu geen zorgen hoeft te maken zoals sommige dames al zeiden ! Probeer niet teveel in de stres te schieten, al is het hoger / lager dan je had verwacht, het is nog steeds goed ! Probeer daar aan vast te houden en vraag dan volgende keer nog een x hoe en wat
Ik heb een uitslag van 1-36 obv mijn bloedwaardes. Nekplooi is 1,3 mm en na onderzoek kon de arts geen zichtbare fysieke afwijkingen zien aan onze kleine. Na een hele goede uitleg in het EMC over de nipt en de vlokkentest gekozen voor de vlokkentest en wij krijgen a.s woensdag de uitslag van de sneltest en eventueel geslacht.... Moet wel zeggen dat dit de allerspannendste week van mijn leven is.... Liefs, B.
Nee, dat kan niet. MoM is namelijk geen waarde die bepaald wordt in bloed, maar een factor. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg, maar de waarde in bloed wordt bepaald. Die waarde wordt vergeleken met de meest gemiddelde waarde van alle zwangere vrouwen met hetzelfde termijn als jij. Zit jouw waarde hoger dan dat gemiddelde, dan wordt jouw MoM-waarde hoger dan 1,0. Ligt hij lager dan het gemiddelde dan wordt dit omgerekend maar een MoM-waarde lager dan 1,0 Zo verandert je bloedwaarde dus met elke week dat je zwanger bent, maar je MoM-waarde blijft zo goed als gelijk.
Over een verminderde werking van de placenta hoef je echt niet in te zitten! Laten we met z'n allen nu niet gaan panieken aub. Mocht er een probleem komen met de placenta (en nogmaals, die verhalen zijn alleen bij hele extreme waarden en dan nog kun je er bijna niets over vinden), dan komt dat vanzelf naar voren in de zin van een groeiachterstand oid.
Vind het maar ingewikkeld allemaal Ga er maar vanuit dat het allemaal goed is, maar toch zal ik het bij de volgende afspraak aan de gyn vragen.