voorkeur voor bepaalde smaak

Discussie in 'Voeding' gestart door mejosje, 2 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Korte vraag eigenlijk. Wanneer komt de voorkeur voor bepaalde smaken?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De voorkeur voor zoet is aangeboren of eigenlijk direct aangeleerd: borstvoeding! Daarnaast is zout snel favoriet bij kinderen. Zuur en bitter zijn 'moeilijker' en moeten geleerd worden. De één waardeert dit makkelijker en sneller dan de ander en sommige mensen leren het nooit. (Umami is de 5e smaak maar nog nauwelijks bekend in de Westerse wereld)

In welke voedingsmiddelen een kind die smaken graag terug ziet hangt er erg van af welke dingen een kind allemaal krijgt. Vandaar dat er vaak afgeraden wordt om veel zoet te geven. Zoet is al makkelijk.

Mijn zoon en dochter hebben een uitgesproken voorkeur voor eten met een smaakje zoals ik dat altijd noem. Curry's, pasta's, nasi etc etc. Aardappelen, groenten (vlees /vis / gevogelte) zijn ook prima maar geen feestje.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier vindt ze zuur volgens mij lekker. Banaan is niet erg gewild.
    Verder zijn neutrale smaken van aardappel, aantal groentes en pasta ook prima.
    Paprika en komkommer vindt ze nog niet echt lekker. Verder lust ze eigenlijk alles wel.

Gek is dat ze nog nooit snoep heeft gehad (alleen rozijntjes), maar bij de snackbar wel naar de snoepbak zat te wijzen en boos werd toen ik haar verteld dat ze dat niet kreeg.

4. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik had het anders moeten formuleren. Ik bedoelde eigenlijk het moment dat het moeilijker wordt om de smaken aan te leren. Dat de voorkeur ontwikkeld is dus.

Hier eet ze in principe alles op het moment, het een is wel lekkerder dan het ander, maar het gaat er bijna allemaal wel in. Stampot is bijvoorbeeld niet zo lekker als kip met olijven en citroen. Pasta gaat er wel beter in dan rijst. Ook over groentes heb ik niet echt iets te klagen... maar paprika is wel duidelijk favoriet, kleur maakt daar weer helemaal niets in uit.

Ondanks dat ik elke avond iets anders klaarmaak en we bijna nooit twee keer hetzelfde eten (ook wanneer ik wel ongeveer hetzelfde klaarmaak kan het de volgende keer iets anders smaken wegens verhouding van kruiden), ben ik wel bang dat ik straks toch een probleemeter krijg (ongegrond dus) en dat wil ik niet :).

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Al voor je geboorte.
    Vruchtwater neemt nog sterker dan moedermelk de smaak aan van wat mama eet.
    In een onderzoek kreeg de ene helft zwangeren elke dag wortelsap en de andere helft niet.
    Toen de kinderen een paar maanden oud waren kregen ze wortelsap aangeboden. De kinderen uit de groep moeders die in de zwangerschap wortelsap dronken hadden een duidelijke voorkeur voor wortelsap!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maak je geen zorgen, elk kind krijgt een 'picky eater' periode en dan maakt het echt niet uit hoe er verder thuis gegeten wordt.
    En ook als je ouder bent kun je nog dingen leren waarderen, het hoeft niet allemaal in de babytijd hoor!

7. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Dat weet ik ook... maar het heeft me hier en daar wel moeite kost om papa dingen bij te leren. Die was als kind een moeilijke eter. Het is me gelukt hoor, ondertussen eet hij ook alles ;) De instelling wat de boer niet kent eet hij niet gaat gelukkig niet op hier!

Deel Deze Pagina