Kan iemand helpen? Vraag over loonbelasting

Discussie in 'De lounge' gestart door Catmommy, 2 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    #1 Catmommy, 2 jan 2015
    Laatst bewerkt: 2 jan 2015
    Wij hebben een eigen zaak en hebben nooit te maken gehad met loonbelasting. Alleen inkomstenbelasting.

Nu helpt mijn partner een paar keer per maand een familielid van mij uit de brand, en omdat dit natuurlijk niet zwart kan heeft hij een 0 uren contract gekregen via een uitzendbureau.

Afgelopen maand heeft hij 53 uren gewerkt en daar hebben wij het loonstrookje van binnengekregen.

Nu is het zo dat als je tot circa 6230 euro verdiend in 2014 je de loonbelasting terugkrijgt als je daar verder geen inkomsten hebt.

Als hij volgend jaar elke maand 50 uur zou werken dan zit hij boven de grens van 2015 (geen idee wat die grens is).
    Maar hoe gaat dit in zijn werk?
    Je krijgt die circa 2000 euro korting en dat staat gelijk aan de belastingvrije grens?

Maar wordt die circa 2000 euro al in het totaal berekend door de werkgever?
    Of komt dit pas bij de belastingaangifte?

Als er iemand is die naar het loonstrookje wil kijken dan hoor ik het graag:)

Jullie lezen het al.. van loonbelasting en inhoudingen totaal geen kaas gegeten!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt eraan wat je man op de loonbelastingverklaring heeft ingevuld. In principe geef je aan dat je wilt dat de loonheffing wordt verrekend (bij 1 werkgever) In dat geval zal de werkgever de arbeidskorting etc al vast verrekenen in het inkomen van je partner. Dus boven de belastingvrije-voet zal er belasting worden ingehouden.

3. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Het is bijna zo als wat Hopmarjanneke zegt.

Als alles juist verwerkt wordt door het uzb wordt automatisch loonheffing ingehouden als hij boven die grens komt.

Het formulier wat Hopmarjanneke bedoeld is voor het toepassen van de loonheffingskorting. Als je 2 werkgevers hebt, laat je bij diegene waar je het meest verdient de loonheffingskorting toepassen, bij de andere betaal je dan gelijk vanaf de eerste euro loonbelasting.

Mocht je vragen hebben, pb me maar (ben loonadministrateur en heb ook loonverwerking in de uitzendbranche gedaan)

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Weet jij dan toevallig hoe het zit met WAO en de loonheffing? Mijn partner heeft ongeveer 12000-13000 bruto WAO per jaar. Loonheffingskorting wordt toegepast.... maar eindje van de rit moet hij toch jaarlijks een 1700-2000 terug betalen :$:(
    Wonen in Duitsland en hij werkt verder niet.

5. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Hij heeft geen ander inkomen dan WAO? (ander soort uitkering o.i.d.?)
    Wellicht staat zijn fiscaal jaarloon bij het UWV te laag, waardoor hij te weinig loonbelasting betaald?
    Ik zou met deze vraag even naar het UWV bellen om te vragen hoe alles verwerkt wordt, want zoveel terug moeten betalen is niet normaal.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dank voor je reactie, gaan we daar eens navraag doen.

Deel Deze Pagina