H! Meiden, Ik zat er vandaag even helemaal doorheen. We zijn juist op vakantie geweest en daar merkte ik al dat het moeilijk was ons ritme aan te houden met de tweeling, maar in een hotel hoef je lekker weinig te doen en kun je je dus volledige op de kleintjes concentreren en aanpassen. Hun ritme veranderde al wel op vakantie, maar ja, daar is toch alles vreemd en anders. Sinds 3 dagen zijn we weer thuis en wat gaat het moeilijk zeg... Ik snap niks meer van de etens- en slaaptijden van de kleintjes. Om het nog eens moeilijker te maken waren ze al heel verschillend en hadden 2 ritmes, maar die kende ik en wist wanneer ze behoefte aan wat hadden...maar nu is dus alles helemaal overhoop en wordt er heel veel gehuild en slecht geslapen. Ze eten wel opvallend goed...maar worden bijvoorbeeld nu al 3 dagen ´s ochtends 2 uur eerder wakker dan normaal en zo loopt dus al de hele dag in soep... Weet even niet goed wat te doen, stug het ritme proberen aan te houden en terug in te voeren wat we voor de vakantie hadden, maar misschien zijn ze daar al wel uitgegroeid en hoe vind ik dan een nieuw ritme? Ze tegen hun zin in toch naar bed brengen ( probeer maar eens een huilende tweeling in je eentje naar bed te brengen, want manlief moet meteen weer vol aan de bak ) of gewoon een paar dagen de kleintjes laten doen en laten en zo proberen uit te vinden wat hun nieuwe ritme is...Ik weet het niet meer, alleen dat ik een beetje tegen morgen op zie en ik hoop dat ze weer beter in hun vel zitten... Alvast bedankt voor tips...
Ik herken je verhaal. Alles wat afwijkt van het schema brengt mijn dochter in meerdere of mindere mate uit haar ritme. Wij zijn vandaag terug gekomen van een vliegvakantie en ik ben direct weer strak met het schema begonnen. Daarin probeer ik zo min mogelijk van de routine af te wijken om haar zo veel mogelijk houvast te geven. Bovendien moeten wij maandag weer werken en dan krijgt ze weer met de vaste routine van de creche te maken. Sterkte er mee...
Mijn dochtertje had hetzelfde vorig jaar was ze 6 maanden en na de vakantie ook een ander ritme en helaas toen ook eerder wakker......maar dit ging met de dagen beter en uiteindelijk weer haar eigen ritme. Afgelopen vakantie was ze 1,5 jaar en weer bij thuiskomst een ander ritme. voor de vakantie sliep ze eindelijk tot 7.15 a 8.00 uur en na de vakantie was het weer 6 uur en nu na 2 maanden nog steeds zo (zal de wintertijd ook wel meespelen). tja ik blijf ons eigen ritme aanhouden dus zelfde eetenstijden en bedtijden als voor de vakantie, maar die van jou zijn 7 maanden en zitten nog met flesvoeding dus zou gewoon ff aankijken hoe het aankomende dagen gaat als je kinderen tevreden zijn is toch het belangrijkste? je bent net 3 dagen terug. Ik zou het even aankijken en kijken wat ze willen kwa tijden/eten/bed gaan etc. Waarschijnlijk zitten ze over 2 weken weer in hun eigen patroon als voor de vakantie.
Ik zou meegaan met hun ritme, het komt wel weer goed. Ik heb ook een tweeling (18 mnd), en nog een peuter erboven, dus ik snap je helemaal. Maar voor nu even meegaan in hun ritme, en ze zsm s'achts weer laten slapen (flesje miss?) zodat je zelf ook je rust kan pakken. komt goed.
THX meiden...vandaag lijkt het ( even afkloppen ) weer beter te gaan. Netjes om 08.30 wakker en daarna om 10h fruit. Het duurde wel tot 11.30 voor ze hun ochtendslaapje hadden gevonden. Eens even kijken hoe het vanmiddag verder gaat... Misschien ( en hopelijk ) was gisteren wel het dieptepunt... Ik heb de kleintjes nog aan de borst en eigenlijk wilde ik vanaf na de vakantie proberen dat overdag niet meer te doen, maar heb er zojuist toch aan toegegeven, dan slapen ze gewoon veel sneller. Als we over een paar dagen ons eigen ritme weer hebben ga ik wel proberen ze overdag niet meer aan de borst te nemen. Dacht dat het misschien wel een goed tijdpunt was de borst overdag niet meer te geven omdat toch alles anders is en ze het misschien niet missen, op vakantie was dat soms al zo. Maar nu is thuis toch weer alles anders en als de borst ze helpt sneller weer hun ritme te vinden wacht ik wel tot later deze week. Gelukkig dat het ´probleem´ herkenbaar is en het dus weer voorbij gaat...Dacht ik al wel, maar gisteren zat ik echt even met mijn handen in het haar. Leuk Zomer, dat je ook een tweeling hebt...en nog een peuter, knap hoor. Op zich vind ik de tweeling best wel meevallen, zolang we alleen en thuis zijn want dan zitten we lekker in ons eigen ´ritme´waar ik niet zo heel erg streng mee ben, maar zolang het dus rustig is en we thuis gaan gaat dat goed. Zodra er hier logés zijn ( omdat we ver weg wonen is dat vaker het geval ) of dus op vakantie merk ik wel dat het een heel fragiel ritme is wat snel verstoord is. Ik kan dan wel het ritme aan willen houden, maar de kleintjes niet. Ons mama zegt dan altijd dat ik de baas ben en bepaal wat en hoe, maar dat vind ik juist zo moeilijk, twee kleintjes onder controle te houden is wel moeilijker als één. Herken jij hier wat in?
Ben blij dat het weer een beetje beter gaat vandaag. Ja, ik herken wat je zegt, een tweeling is op zoveel punten totaal verschillend dan een eenling. Je hebt gewoon niet altijd de kans om het te doen zoals het in je hoofd zit. Gewoon omdat de tijd je ontbreekt, of soms de energie. Ik heb heel erg geleerd om lost te laten de afgelopen tijd. Dat moet ook wel, anders heb je alleen jezelf ermee. Doordat we er nog een peuter boven hebben zitten weet ik inmiddels dat het vaak alleen maar een fase is, en dat het weer overgaat. Met dat besef probeer ik me dus niet al te druk te maken als het even niet gaat (soms makkelijker gezegd dan gedaan hoor..) Het is dubbel genieten, maar de moeilijke momenten zijn daarin tegen ook wel dubbel zwaar. Ik vind het wel steeds makkelijker worden naarmate ze ouder worden, het wordt eigenlijk steeds leuker (en het was al leuk) Hoe ervaar jij de dagelijkse gang van zaken, is het een beetje te doen, of vind je het erg zwaar?
Opvoedingstechnisch denk ik ook dat een tweeling echt anders is als een eenling...bij het tegelijk naar bed brengen kom ik gewoon echt één persoon te kort... Verder vergen ze erg veel aandacht en mijn grootste probleem was dat ik mezelf erop in moest stellen dat alles nu gaat wanneer hun het willen en niet meer wanneer ik het wil... Dus dat betekent bijvoorveeld voor het slapen gaan de badkamer poetsen en niet meer ´s ochtends voor het opstaan...gewoon omdat de kleintjes ´s avonds slapen en ´s ochtends niet... Je moet idd. loslaten en dat was op sommige vlakken best wennen voor me... Voor de rest gaan de dagelijkse dingen best goed op het moment. We wonen nog in een klein flatje en alhoewel we dringend moeten en willen verhuizen is het ook nog wel handig hoor, zo klein te wonen. De babykamer is naast de woonkamer en hoef dus gelukkig geen trappen te lopen en ook is het schoonmaken snel gebeurd...Maar we hopen binnenkort te kunnen verhuizen, voornamelijk omdat de kleintjes meer plek nodig hebben. Leuk om te horen dat het steeds leuker zal worden... Maar net als je zegt...het is dubbel genieten maar soms ook dubbel zo zwaar...Laten we maar hopen dat deze fase snel voorbij is...Nu is het 15.15 en ze liggen juist op bed voor hun middagslaapje, in vergelijking tot vanochtend ging het weer een stukje sneller, al liggen ze voor het gemak weer in één bedje, misschien dat ik er dadelijk één uittil, niet dat ze elkaar wakker maken... Ben je trouwens helemaal niet op ZP? Je teller staat op 2 berichten?