bijvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel86, 2 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Deze maand wordt mijn uk 4 maanden (waar blijft de tijd?????) Ik wil voorzichtig proberen en kijken wat ik met bijvoeding kan, ik heb gelezen en gehoord dat bijvoeding de reflux KAN verminderen.

Ik wil geen veroordeling maar graag tips wat ik dan het beste kan doen
    - vers of potje starten?
    - liever fruit of juist groente?

Ik hoor graag tips!

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Groentes omdat die milder zijn.
    Als je het helemaal glad kan pureren zou ik vers geven. Paar dagen het zelfde.
    Sommige zeggen maar een paar hapjes te doen.

Ik ben direct met potjes begonnen(geen staafmixer oid). En ze at het direct leeg.
    Maar ze was er ook aan toe. Ze dronk heel veel flesjes en sinds bijvoeding kwam ze in de nacht 1 x minder. Als ze een dag geen bijvoeding had kon ik dus weer 3x per nacht eruit.

3. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Wij zijn ook begonnen met vier maanden en op aanraden van het consultatiebureau met groenten, omdat deze makkelijker verteerbaar zijn. Ook op hun aanraden begonnen met 4+ potjes van Olvarit, omdat vers grover is en dit met vier maanden makkelijker te eten is voor zo'n kleintje. Je kan beginnen met een paar hapjes per dag, uitbreiden naar 1/3 potje en na twee weken fruit erbij doen mits het goed gaat.

Maar...... Wij zijn na een paar dagen gestopt en in de vijfde maand verder gegaan, omdat de darmpjes van onze zoon er duidelijk niet aan toe waren.

Succes!

4. adi

adi Niet meer actief

Juist als je wilt bijvoeden door reflux zou ik geen 4 mnd potjes geven, want dan schiet je de doel voorbij. Het is zo glad en dun dat je het geen 'vaste' voeding kunt noemen.

5. kwebbel86

Wat zou dan beter zijn? Groente vers en glad pureren?
    6 mnd potjes lijkt mij dan ook niet goed mits het niet-nitraatrijk is?

6. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    6 maanden potjes zou ik sowieso nog niet aan beginnen. Ze moeten wennen aan neutrale smaken en in die potjes zitten echt gemengde maaltijden.

Wij zijn zoals ik al zei begonnen met potjes en nu alles vers. Misschien even consultatiebureau bellen ivm de reflux?

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Je kan de glad gepureerde groentes ook jhbpm bijvoegen. Maar dat is denk ik meer als t echt grotere hoeveelheden worden.
    Hier een enorme spuugbaby gehad. Maar die 4 mnd potjes bleven heel vaak in haar buikje. Terwijl ik haar fles indikte met jhbpm en rijstebloempap dat bleef er elke dag uitgolven.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier een schema van borstvoeding.com, wat je als leidraad zou kunnen gebruiken: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

Vooral starten met groente, omdat dat minder zoet is en je kleintje dan, bij eventueel wel terugspugen, geen last heeft van de zuren die fruit wel bevat.
    Of verse groente minder glad wordt dan een potje, weet ik zo niet, maakt volgens mij niet zoveel uit. Potjes hebben iig wel allerlei toevoegingen, die je zelf niet hoeft te doen.

Hier bij 4 mnd ook gestart vanwege reflux, maar enorme darmkrampen nog ervan, dus weer gestopt. Van de week weer begonnen, leek goed te gaan, maar de laatste 2 dagen scheten als van een bouwvakker en hard huilen daarbij en 's nachts onrustig daarvan ook, dus we wachten hier nog maar even weer.
    Voor de reflux maakte het niet uit.

9. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    haha moest wel even lachen, in dat schema staat, melk van een ander zoogdier als er geen donormelk voorhanden is :( hahaha

verder lees ik even mee, mijn meissie is de 18e ook 4 maand, maar persoonlijk denk ik dat ik liever nog 2 maandjes wacht. Ze heeft nu al vaak krampjes, denk dat ik haar geen plezier doe met nog meer om te verwerken met haar buikie :(

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    gewoon lekker vers geven!... is veel lekkerder.. heb je wel eens een hap uit zo'n potje genomen :$... echt zooo goor.... vooral de 4 maanden potjes... ik geef alleen af en toe een potje als we ergens heen gaan.. thuis maak ik het altijd vers... even pureren en klaar... boontjes waren hier een groot succes, eigenlijk alle soorten, snijbonen, sperziebonen, bruine bonen.. :)

11. kwebbel86

Hoelang kan je een opengemaakt potje bewaren? Ik wil toch wel vers maken en dan isijsblokjes in de vriezer doen. Dan hoef je, denk ik, minder weg te gooien? En idd in de potjes zit meestal extra 'zooi' wat vers niet heeft.

Ik wist dat groente milder waren maar wist niet hoe of wat. Fruit bevat dus meer zuren, thnx!

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij mag je een opengemaakt potje nog 1 dag bewaren in de koelkast. Sowieso altijd eruit halen wat je nodig denkt te hebben en de rest dan wegzetten: niet met een lepel met speeksel eraan in het potje zelf scheppen, als je nog een restje wilt bewaren. Speekselresten zorgen voor sneller bederf... (weet niet of je ooit een bak vla waar van gegeten is wel eens hebt willen bewaren in de koelkast? Dat is de volgende dag dus vloeibaar als water.... :().

Invriezen in ijsblokjes deed ik bij Thirza ook: heel handig idd als ze nog niet zoveel eten.
    Voor Caitlyn hoef ik dat niet te doen, die laat nu al zien dat als ze groente te eten krijgt, ze direct een halve pot leeg eet....

13. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    het verschilt gek genoeg per merk. olvarit 24 uur inderdaad. staat altijd op het potje

14. kwebbel86

Om even offtopic te gaan: als je de lepel aflikt en bijv in de appelmoes steekt bederft het ook sneller. Maar dat lijkt mij met de meeste dingen logisch.

Deze maand naar de ka voor controle en kijken wat hij van bijvoeden denkt. 4 flessen redt ze nog lang niet. Maar we gaan zien hoe of wat.... :)

Er is wel allergie in de fam van beide kanten (geen kma maar huisstofmijt ed) weet niet of dat invloed heeft op het (vroeg) bijvoeden?

15. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wij zijn ook op t aanraden van het cb al met 4 maanden begonnen met groente ( ook reflux ). Hier wel eerst goed fijn gemaakt met de staafmixer, een scheutje kookvocht erdoor en een beetje olijfolie tegen de verstopping. Dit ging erg goed en hij ging er ook beter van poepen. Zijn nu net met fruit ook begonnen, maar daar heeft hij wel wat meer last van. Moeten over 2 weken ook naar de ka dus ik ga daar even overleggen wat we t beste kunnen doen met het fruit.

Wij hebben ook beiden hooikoorts en man heeft astma en meerdere allergieën voor pollen, huisstofmijt, ed.
    Volgens het cb had groente en fruit daar niet heel veel effect op, alleen appel kan een reactie veroorzaken. Heb appel wel geprobeerd, maar was idd geen succes, gelijk rode uitslag.

De groente vries ik trouwens ook in in diepvrieszakjes. ( spuit het erin met een spuitzak ). Ben begonnen met hem 2 blokjes te geven, maar ondertussen eet hij er 9, dus ik ga vande week maar over op bakjes :D

16. kwebbel86

en wat doe je dan met de blokjes als ze ingevroren zijn? In diepvrieszakjes? Of kan je ze in de ijsblokjesdingen bewaren?

Deel Deze Pagina