Voorkeurshouding: Delta Baby Sleep?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Josie88, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Eva (nu 6 weken) heeft een voorkeurshouding, ligt altijd op rechts. Nu hebben we de hele trukendoos al uit de kast gehaald: bedje aan de andere kant opmaken, knuffeltjes, nachtlampjes etc. op links leggen. Dat helpt zolang ze niet slaapt, zodra mevrouw in slaap valt is het 'hoppa', draaien naar rechts (als ik haar verleg net zo). Heb al een knuffeltje achter haar hoofd gelegd, maar daar heeft ze ook geen moeite moe, even wurmen met haar hoofdje en draaien maar. ;) We proberen haar zoveel mogelijk te stimuleren naar rechts te kijken bij het verschonen, geven van flesje etc. Dat gaat ook allemaal prima, maar het is puur het slapen 's nachts. We lopen al bij een osteopaat (ook vanwege andere 'problemen'), twee bezoekjes gebracht, maar ook dat maakt voor haar voorkeurshouding tot nu geen verschil.

Maar afijn, clue van het verhaal, ik heb namelijk het idee (kan het me verbeelden omdat ik er nogal, misschien een beetje té, op gefocust ben) dat haar hoofdje al wat aan het afplatten is... Niet de bedoeling, tijd dus om serieus actie te ondernemen. is het handig (goed en veilig?) om een Delta Baby Sleep te gaan gebruiken? Normaal gesproken heb ik haar ingewikkeld (niet ingebakerd, maar stevig in een wikkeldoek) in haar bed liggen, aangezien ze zichzelf wakker maait. Dat kan dan dus niet meer, maar waarschijnlijk heeft ze sowieso weinig bewegingsruimte dan met haar armen? Is het veilig in gebruik, kan ze absoluut niet doorrollen naar haar buik? Ze ligt wel naast me, dus ik hoor ieder geluidje, maar veiligheid boven alles.

Iemand ervaring? (of wellicht nog andere tips waar we niet aan hebben gedacht?) :)

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wij hebben deze een paar maanden gebruikt. Heeft bij ons erg goed geholpen icm fysio. Overdag kan je hem sowieso gebruiken. Voor 'snachts mogen ze het niet aanraden omdat dat niet 100% veilig zou zijn. Wij hebben het echter wel gedaan, omdat hij juist snachts op zijn voorkeurskant ging liggen. Nogmaals, het heeft bij ons erg goed geholpen. Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt

3. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Een goede ervaring dus Jolanda. Hier is het ook puur voor 's nachts inderdaad. Hoe is de bewegingsruimte van de armen? Heb jij het idee dat er makkelijk doorgerold kan worden naar de buik (zal ook weer aan de beweeglijkheid van de baby liggen denk ik?)?

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn mening is dat er tot zeker 4/5 maanden goed snachts in geslapen kan worden aangezien ze dan niet zo beweeglijk zijn qua draaien (meestal).. Zodra ze echt kunnen rollen zou ik het niet meer zo snel snachts gebruiken ivm gevaar voor doorrollen. Maar verder ligt het wel erg comfortabel (tenminste, zo ziet het eruit :p) en Mees is nooit doorgerold :)

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Wij hadden een babydorm kussentje ivm de afplatting van het hoofd van ons zoontje. Hij draaide zich uit het zijligkussen, hij was toen 8 weken.
    Hij moest en zou op zijn afplatting liggen! Een eventueel tweede baby'tje gaat bij ons trouwens vanaf geboorte in het zijligkussen!

Hij lag op het babydorm kussentje in de puckababy (overdag en s nachts) tot hij kon draaien (4 maand was hij toen). Dat kussentje zorgde ervoor dat hij niet meer op zijn afplatting kon liggen!

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik heb hem ook gebruikt op aanraden fysio! Heeft hier zeker geholpen!

7. Josie88

Josie88 Niet meer actief

@ Miepje: Dat kussen heb ik even opgezocht op google, is dus gewoon voor de rugligging, maar voorkomt afplatting? Maar bij een volgend kindje zou je wel voor een zijligkussen gaan?

@ roxyroxx: jouw kindje is er ook niet uitgedraaid? Had je een beweeglijk kindje en hoe actief kunnen de armpjes nog heen en weer zwaaien erin?

Denk dat ik het kussen maar gewoon bestel en zie hoe het gaat, is tenslotte het duurste niet, dus het proberen waard. Vind het wel een beetje eng, maar goed, ze ligt naast me en er moet wel wat gebeuren nu...

Tot welke leeftijd moet je eigenlijk alert zijn op een voorkeurshouding?

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Apart, hier raadt de fysio het juist af, om deze in bed te gebruiken, omdat je er dan zelf niet bij bent? Vreemd...Hier ook een voorkeurshouding, naar links, dus wij moeten haar naar rechts zien te krijgen :) We doen oefeningen met haar en overdag in de box en in de wagen ligt ze in zo'n Delta zijslaap-kussen.

Volgens onze fysio heeft het tot een maand of 5 / 5,5 zin om aan een voorkeurshouding te werken.

9. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Heb op google net ook nog gezocht, daar vind ik ook dat het wordt afgeraden om het 's nachts te gebruiken. Echter, vind ik bijna alleen positieve ervaringen, een enkele baby lukt het om zich eruit te draaien, vaak al op iets 'oudere' leeftijd, vanaf een paar maanden. Lastig... Zou het anders ook niet weten...

10. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Fysio is eigenlijk altijd positief over zo'n zijliggingskussen. En wat ze tegen ons ook zei.. 's Nachts liggen ze er gewoon het langst in en dan heb je de meeste kans op vooruitgang.. Echter mogen ze het niet adviseren omdat het niet 100% veilig zou zijn.. Maar wat je zegt.. Je ligt ernaast, en vanaf een 'latere' leeftijd wordt het meer 'gevaarlijk'

11. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij gebruiken de delta baby sleep al vanaf de eerste week, ik wilde voorkomen dat Julian een afgeplat hoofdje zou krijgen. Ik merk wel dat hij een duidelijke voorkeur heeft om op zijn linker oor te liggen, maar met de delta baby kan hij zich niet omdraaien om op zijn linker oor te gaan liggen:)

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ja, idd, zoiets zei ze tegen mij ook. Nou ligt onze dochter niet op onze kamer dus dan is het anders dan wanneer je er zelf naast ligt.

13. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Dat zijligkussen hebben we wel geprobeerd maar daar was zijn hoofd al te afgeplat voor. Hij draaide net zolang met zijn hoofd tot hij op het afgeplatte gedeelte lag. De volgende keer vanaf het begin in het kussen voordat dat hoofd kan afplatten! Fysio raadt het niet aan (want dat mag niet), omdat er toch een risico bestaat op wiegendood.

Zo'n babydormkussen zorgt ervoor dat ze niet meer op de afplatting kunnen liggen en de druk op het hoofd van het liggen op de rug beter verdeeld wordt. Wij hadden het kussen geleend van de fysio. Hij vond het wel fijn liggen, iig beter dan het zijligkussen.

14. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik heb dit kussen voor mijn oudste en jongste gebruikt en ben er erg tevreden over. mijn oudste maaide zichzelf telkens wakker met zijn armen en doordat hij op zijn zij lag had hij geen last van zijn onderste arm. zijn andere arm maaide ook niet omdat ik de deken wat strak om hem heen deed. hij rolde al vrij snel en toen heb ik het kussen weggedaan want hij bleef maar proberen op zijn buik te rollen en lag dan met zijn gezicht in het matras.
    de jongste had een voorkeurshouding dus het kussen er weer bijgepakt. Zij sliep er goed in maar kreeg het na een paar weken toch voor elkaar om op haar rug te draaien en haar hoofd dan weer naar de verkeerde kant te draaien. Een beetje eng want dan lag ze met haar gezicht tegen de grotere driehoek aan. Toen het kussen dus weggedaan.

15. Talvi

Talvi Niet meer actief

Hoe ging dat bij jullie s'nachts met het kussen? Is het altijd goed gegaan? Ik wil het kussen ook s'nachts gaan gebruiken omdat mijn dochter ook juist dan in haar voorkeurshouding gaat liggen.. Alleen ik vind het nog een beetje eng omdat ze het afraden. Af en toe draait ze zich gewoon op haar rug met haar hoofdje in voorkeurshouding als ze in het kussen ligt en dat lijkt me niet de bedoeling haha. Of leg ik haar dan te ver naar boven?

16. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Fijn al jullie reacties, bedankt! Ik heb het kussen besteld, zal het morgen wel binnen krijgen, dan eerst maar eens in de box proberen, onder toezicht. Durf het niet aan om het meteen 's nachts te gebruiken. Maar even zien hoe het gaat en hoe we het gaan gebruiken. :)

17. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Mijn zoon was heel actief, armen en benen spartelden hele dag (hij had KMA en dus hele dag krampjes...) en het is altijd goed gegaan. Ik gebruikte hem overdag in box en 's nachts in bed. Geen afplatting en geen voorkeurshouding meer, terwijl we eerst echt merkte dat rechts veel getrainder was, nu niks meer!

18. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Bij ons is er nooit iets 'engs' aan geweest. Hij lag er goed in en sliep gewoon lekker de nacht door. Op z'n eigen kamer. Voor we naar bed gingen altijd even bij hem kijken, als we snachts moesten plassen ook. Nooit geen problemen mee gehad. Wiegendood KAN natuurlijk altijd, en ja dat KAN dus ook door gebruik van het kussen. Maar de kans is natuurlijk klein.. Maar wel aanwezig. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik ben echt blij dat we het gedaan hebben.

En ik denk dat je haar dan te ver naar boven legt. Mees lag altijd net met de arm waar hij op lag boven dat kleine kussentje. Zo lag hij altijd goed. Wij hebben hem vanaf 3 maanden tot ongeveer 6 maanden elke nacht in dat kussen gehad.

19. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Even een update: gistermiddag heb ik het kussen binnen gekregen. In de box ligt ze er tussen en gisteravond van half 8 tot half 11 heeft ze er tussen gelegen in haar ledikant (ik ieder kwartier naar boven om te checken, goed voor de overgebleven zwangerschapskilo's :p), ze gaat geen kant op, dus prima te gebruiken!

Deel Deze Pagina