Koemelkallergie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 13 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,
    Iemand bekend/ervaring met koemelkallergie?
    Mijn zoontje van 8 weken zit sinds zijn geboorte eigenlijk al niet echt lekker in zijn velletje. Heb al verschillende dingen geprobeerd (ben ook met hem onder behandeling van een kinderarts), maar niets lijkt te helpen.
    Als ik echter op internet de symptomen van koemelkallergie bekijk, zie ik er veel terug bij mijn zoontje. Namelijk:
    - veel niezen
    - beetje rochelend/snurkend ademhalen. Soms ook zwaar ademen en hoesten.
    - spugen, constant belletjes blazen. Slijmerig speeksel.
    - veel darmproblemen (om de zoveel dagen krijgt hij last van zijn stoelgang, of hij is verstopt of diarree).
    - huidproblemen: hij krijgt steeds meer witte pukkeltjes (ik denk talgpukkeltjes) op zijn gezicht en lichaampje. Ook heeft hij een heel droge huid.
    - moeheid/niet kunnen slapen (van de 6 slaapjes die hij ongeveer zou moeten doen, doe hij er misschien 3 en dan wordt hij vaak om de 10 min. wakker en duurt het zeker een half uur tot uur voordat hij inslaapt. Ondertussen is het bijna weer tijd voor de volgende voeding...)
    - Onrustig zijn (zwaaien met armpjes, trappelen met beentjes, strekken/rekken).
    Hij krijgt al hypoallergeen voeding op aanraden van de kraamverzorgster (omdat ik over ging van borstvoeding op flesvoeding). Omdat in deze voeding al voor allergieen is, breekt het misschien ook minder erg door waardoor de kinderarts dit niet herkent?
    Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee en hoop dat iemand de symptomen herkent.
    Alvast bedankt!

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat heb je geprobeerd?
    Waar denkt de ka aan en welke stappen zijn ondernomen?

Is er al naar reflux gekeken?

Zitten er allergien in de familie? (Ook hooikoorts of astma)

Bij te veel wijzigingen achter elkaar of tegelijk kun je veel onrust bij je kindje veroorzaken. De vermoeidheid/niet kunnen slapen en onrust kan daardoor komen.

Pukkeltjes kunnen ook nog door jouw hormonen komen.

Mijn oudste had kea (kma) en maaide met armen en had enorme krampen. Meer niet.

Hypoallergene voeding is ter voorkoming van kea, maar niet bij kea. Daarnaast is nu ook de vraag of h.a. uberhaubt wel helpt, maar goed dat weet ik ook niet ;)

Kea kan zich op veel verschillende manieren uiten, hierdoor wordt het niet altijd direct herkent.
    In overleg met je ka kun je altijd eens de overstap naar bijv pepti maken, maar dan wel minimaal 2 weken volhouden.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jep, dochter heeft een ernstige vorm van KMA. Jouw symptomen lijken wel in die richting te wijzen, maar bon, wij zijn natuurlijk geen dokters. Alleen ervaringsdeskundigen :)

Als je vermoeden hebt, gewoon overstappen naar pepti, zou ik zeggen, en dan kijken of er iets verandert. Hypoallergene voeding helpt niks tegen KMA, dus daar ben je op dat vlak helemaal niets mee.

De gemakkelijkste manier om KMA vast te stellen is echt overschakelen naar dieetvoeding en dan kijken wat er gebeurt. Bij ons was dat eerst pepti, dat ging een week goed, en dan opeens weer drama. Zijn uiteindelijk moeten overstappen naar de 'zwaarste' vorm van dieetvoeding, neocate, en dat drinkt ze nu op een jaar nog steeds.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hypo-allergeen is GEEN dieetvoeding, maar kan helpen om een allergie te voorkomen, als een kindje daar een mogelijke gevoeligheid voor heeft. De eiwitketens in hypo-allergeen zijn namelijk in grote stukken gebroken, waardoor het lichaam de eiwitten minder snel als koemelkeiwitten herkent en daardoor ook minder snel allergisch zal reageren.
    Echter: een kind dat allergisch is, reageert OOK op hypo-allergeen.

Hier twee meiden met KMA. Jongste kreeg vanaf dag 5 hypo-allergeen, (gestart met BV). Dag 1 gaf dat na een hoop onrust op de BV heel veel rust, maar 2 dagen later krijste ze hele dagen alles bij elkaar van de darmkrampen. Overgegaan op pepti, eerst weer rust, een week later weer alles bij elkaar krijsen van de buikpijn en toen over op nutramigen en dat gaat goed.

De klachten die jij beschrijft zouden kunnen duiden op een lichte KMA, maar dat weet je pas als je dieetvoeding probeert. Gewoon eens met de KA bespreken. Als die helemaal niet mee wil werken en je hebt zelf toch sterk het idee dat KMA wel degelijk speelt, kun je zelf gewoon pepti halen, (bij Etos het goedkoopste), en zien wat dat doet. Op deze leeftijd is elimineren en provoceren de beste manier om te kijken of er KMA speelt of niet.

5. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Ik herken de klachten die je omschrijft wel van onze dochter. Belangrijkste symptoom was bij haar echter wel het continue huilen (lees, ontroostbaar krijsen) en dat lees ik verder niet terug in jouw verhaal. Het probleem is dat de symptomen niet altijd duidelijk zijn en ook aan heel veel andere dingen kunnen liggen. Wat zegt je kinderarts ervan?

Bij ons was de kinderarts in eerste instantie ook niet helemaal overtuigd van KMA maar vroeg ons wel 2 weken pepti te geven bij wijze van proef. Het resultaat was zo duidelijk dat er geen twijfel over mogelijk was.

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Super bedankt voor jullie reacties! Ben er erg blij mee:) Voel me eindelijk eens gehoord! Frustrerend hoe mensen in mijn omgeving zo simpelweg kunnen zeggen: "je hebt gewoon een huilbaby, dat moet je accepteren" of "ze groeien er wel overheen hoor"...

De kinderarts gooide het vooral op "krampjes" en daarnaast gaf hij ook als reden dat ik waarschijnlijk gestrest ben (na een vrij heftige bevalling en stressvol kraambed) en ik dit overdraag op mijn zoon.
    Er werd ook gezegd dat ze wel "wat" reflux-klachten zagen en dat ik daarvoor wel de voeding wat in mocht dikken.

Dit heb ik gedaan (met Nutriton) maar dit had in mijn ogen een averechts effect. Ik zag hem juist vaker spugen en slikken (en kokhalzen) en de buikpijn neemt toe.
    Ik heb zijn bedje schuin gezet voor de zekerheid en probeer hem ook wat rechterop te voeden maar dit lijkt niet echt een effect te hebben.

Ik wilde mijn verhaal niet al te negatief maken, maar er is wel degelijk sprake van ontroostbaar krijsen/huilen. Dit is niet constant de hele dag en elke dag, maar sommige dagen echt wel uren aan één stuk (zo ongeveer 3 a 4 dagen in de week).
    Ook nu heeft hij heel dikke oogjes, omdat hij veel huilt en niet slaapt. Echt heel zielig.
    Het is vooral buikpijn, want ik voel en hoor zijn buikje rommelen en ook laat hij constant scheetjes en zie ik hem persen. Dit gaat gepaard met een hele hoop rekken en strekken. Hij heeft soms dagen geen poepluier en als, dan zie ik echt dat hij (klinkt heel stom maar ja...:) een hard propje erbij heeft en de rest is heel dun.

Ik dacht dat er voor Koemelkallergie wel testen bestaan?

Ik ben ook bij een osteopaat geweest, deze kon alleen vinden dat hij last van zijn maagje had en hierdoor spanning in zijn lichaam opbouwde. Ze heeft me ook probiotica gegeven voor zijn darmen, maar ik heb dit nog niet gegeven omdat ik het niet helemaal vertrouw en liever niets extra's meer wil geven.

Ik heb voor morgen weer een afspraak gemaakt bij de KA, dus ik hoop dat er morgen wat uitkomt, want ben inmiddels ten einde raad.
    En ben ook wel toe aan een klein beetje nacht/dagrust en mijn kleine man uiteraard ook...!

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nutriton bevat 70% toevoegingsmiddelen en dus maar 30% jbpm. Pure jbpm is ook verkrijgbaar (in reform winkels), daargaans doen kindjes het daar beter op. Dit omdat ze reageren op de toevoegingen in nutriton.
    Dus mocht je het de moeite waard vinden om te proberen, probeer pure jbpm.

Vaak is een huil-baby niet iets waar ze gewoon overheen groeien.
    Er zijn babys die huilen door de onrust, onrust om zich heen of bij de moeder. Als je dan de thuis situatie aanpakt dmv rust en regelmaat verandert het gedrag. (Vandaar ook mijn vragen over wat jullie hebben geprobeerd etc)
    En er zijn kindjes die medisch iets mankeren, denk aan reflux of kea of kiss-sydroom.
    En er schijnt een klein groepje babys te zijn die idd veel huilen, echter wat ik hoor en lees is er vaak toch iets terug te vinden.

En ja, uiteindelijk zullen kindjes er 'overheen groeien' want reflux verdwijnt doorgaans bij babys. Maar dat kan zomaar pas bij 1 jaar zijn!

Voor kea bestaan pas testen vanaf ongeveer 4 jaar. Hiervoor zij de testen onbetrouwbaar. Daarom is de enige 'test' overstappen naar dieetvoeding zoals pepti.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Er zijn geen testen voor baby's met KMA. Deductie is de enige manier.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe ging het vandaag bij de ka?

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je kunt het altijd eens noemen bij de kinderarts. Mocht je idd geen duidelijke oorzaak vinden voor wat dingen, is het een goede mogelijkheid. Wat mij altijd is bijgebleven en wat ik één van de duidelijkste 'symptomen' vond, is de onrust. De continue spanning, onrustig slapen, onrustig drinken, onrustig worden van voeding, etc. De ene keer was het krijsen, de andere keer wurmelen of huiltjes tijdens het slapen bijvoorbeeld.

Hopelijk wil de kinderarts je pepti voeding laten proberen (kun je ook zelf doen), dan zie je direct of het helpt!

Deel Deze Pagina