ons dochtertje heeft ook een voorkeurhouding gehad naar links ze heeft ook een afplatting. wij hebben echt heel veel gehad aan de tips van de kinderfysio en het gebruik van de babysleep ( alleen overdag in de box als we erbij waren). de voorkeurshouding was binnen 2 maanden weg. de afplatting heeft meer tijd nodig maar is ook mooi aan het herstellen. wij zijn ook bij de osteopaat geweest maar vond dat persoonlijk minder succes!!
jayson begon ook een voorkeurshouding te krijgen.. in zijn slaap draaide ik zijn hooftje.. na 10 min ging ik weer kijken.. en draaide ik zijn hooft weer mochte dat nodig zijn. uiteindelijk sliep hij om en om en niet meer telkens op 1 kant
ja, ik draai haar hoofdje nu al maanden lang. Maar haar voorkeurshouding is heel erg extreem. Dat zei ook de fysio. Buikslapen... mmm ja, ik weet t niet, lijkt me eng, maar ze ligt nu ook al maanden ingebakerd... Dus om dat nu weer te proberen. ik weet niet of het slim is. Om weer haar rust te verstoren.
Op de rug slapen lijkt mij juist de oorzaak van de voorkeurshouding.. Zodra de kleine het hoofd zelf om kan draaien gaat ie dat doen naar de kant waarop ie t liefste ligt (althans bij ons, zal niet bij alle baby's zo zijn natuurlijk.) En ja als je dat ff niet doorhebt wordt het afgeplat.. Ik weet wel dat als er bij ons nog ns een 2e kindje mag komen, dat ik waarschijnlijk zo'n zijliggingskussen (of hoe t heet) ga kopen en dan maar lekker op de zij slapen (afwisselend links en rechts uiteraard)
Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding, maar was met behulp van fysio redelijk snel verholpen. Het is wel écht een kwestie van volhouden en heel consequent zijn! Wij hebben sowieso in zijn slaap telkens zijn hoofdje de goede (niet voorkeurs kant) kant op gedraaid, ook als dat betekende dat ik er elke tien minuten heen moest! Als hij wakker was en in de box lag een dun opgerold handdoekje onder zijn ene zij, van zijn schouder t/m zijn heupje, zodat hij gestimuleerd werd om de andere kant op te kijken omdat hij iets schuin lag. Een goede oefening was ook om hem op zijn zij te leggen (de niet voorkeurs kant) en dan continue zijn aandacht vanaf die kant blijven trekken, terwijl je langzaam zijn romp terugdraait. Op deze manier leert hij de beweging om zijn nek die kant op gedraaid te hebben aan. Verder als hij wakker was veel stimuleren de andere kant op te kijken zonder zijn hoofd ook daadwerkelijk te draaien, dus bijvoorbeeld zijn gezichtsveld te blokkeren met je hand, waardoor hij de andere kant op wilde kijken. Succes!
Hoi Ik weet niet of ik de tip heb,maar hier hele goede ervaringen met de kinderfysio. ons zoontje had bij 8 weken een afplatting naar rechts en een afplatting aan z'n achterhoofd. Ik heb eerst contact gehad met het CB,daar vonden ze het nog niet schrikbarend genoeg,maar omdat ik er toch niet gerust op was heb ik zelf contact gehad met de kinderfysio en na de meting vond zij het ook ernstig genoeg om direct aan de slag te gaan. Het 1 e advies was toch het zijligkussen en dan met name naar links ivm de afplatting naar rechts en na 2 a 3 weken was de afplatting naar rechts al niet meer te zien,vervolgens hebben we de afplatting aangepakt ook weer met het zijligkussen afwisselend links/rechts[niet tijdens het slapen ivm veiligheid]en met speeltjes en knuffels hebben we gestimuleerd hem links/rechts te laten kijken en heel veel buikoefeningen erbij en ik moet zeggen het heeft ons wel wat moeite gekost maar bij 8 weken was z'n afplatting 99 en nu bij de 5 mnd meting was dit nog maar 91,dus hij komt niet meer in aanmerking voor een helmpje,dus al met al was het de moeite waard ik hoop dat iemand hier iets aan heeft of gestimuleerd word om door te gaan