Mijn zoontje is nu bijna 14 maanden oud, en zit sinds begin dit jaar op een KDV... In het begin ging het prima met hem, speelde veel en sliep lekker.. De laatste tijd gaat het minder, slaapt kort, is huilerig en "zoekt" echt om iets te doen maar weet niet wat.. Ik heb het idee dat hij gene uitdaging heeft.. Thuis is hij altijd aan het spelen, klimmen en klauteren.. Op het KDV is er wel speelgoed, maar dat kent hij al en het is speelgoed waar bijvoorbeeld geen geluid uit komt.. (keukentje, blokjes, simpele auto'tjes enz) Zodra de grote kinderen even beneden zijn (horizontale groepen) of als hij mee gaat buiten spelen met hun is hij hartstikke lief en speelt hij gewoon lekker met hun... Kan hij te weinig uitdaging krijgen waarom hij zo doet?? (ik werk op het zelfde KDV vandaar dat ik dit zie )
Dat lijkt mij dus een nadeel van horizontale groepen. Hier totaal geen last van, maar zoonlief speelt ook echt met het speelgoed van de oudere kindjes. En ook samen met de oudere kindjes. Bovendien mogen de kinderen hier op bepaalde tijdstippen naar de andere groepen als ze dat willen, waar weer ander speelgoed ligt. Is de groep tot 2 jaar? Dan is een vroege overstap op dit moment misschien wel erg vroeg... Ik zou dan ook geen oplossing weten.
Ja de groep is tot 2 jaar.. Vroege overstap is wel erg vroeg inderdaad, maar ik denk wel dat hij eerder dan 2 jaar overgaat.. 1 ding scheelt, het mooie weer komt eraan en dan kan hij wel met de grote meespelen buiten