ons zoontje (5,5 week) ging steeds minder slapen overdag, met als resultaat een mannetje wat steeds vermoeider werd, en steeds meer ging huilen. Sinds dinsdag ben ik begonnen met inbakeren icm met rust en regelmaat. Hij slaapt nu veel meer, wat natuurlijk erg fijn is Ik baker hem bij elk slaapje in en leg hem dan in zijn bedje. Alleen 's avonds leg ik hem na het inbakeren in de kinderwagen (zodat hij als hij evt. gaat huilen de andere kids niet wakker houd, en omdat ik hoop dat hij zo ook een beetje went aan de kinderwagen). Bij bijna alle slaapjes gaat hij lekker slapen, alleen aan het eind vd middag niet. Zijn er mensen die dit herkennen, en hoe ga je daarmee om? En ik leg hem nu dus bij bijna alle slaapjes op bed, wat dan ook inhoud dat ik de hele dag thuis ben. Ik ben nu 3 hele dagen overdag de deur niet uitgeweest, vind het ook een beetje 'eng' om hem mee te nemen, ben bang dat hij niet gaat slapen als hij in de kinderwagen ligt en ik ga wandelen, of dat hij wakker wordt zodra we stil staan. Hoe doen jullie dat?
Ik baker mijn zoontje ook in (nu een week of 3, denk ik). In principe zoveel mogelijk in zijn eigen wieg. Als ik mijn dochter naar de peuterspeelzaal moet brengen of op moet halen leg ik hem in de kinderwagenbak te slapen. Soms doe ik dit ingebakerd (als hij erg onrustig is of als het nog heel lang voor de volgende voeding is) maar meestal gewoon met zijn jasje aan. Het is heel wisselend hoe hij daarop reageert. Soms slaapt hij prima en wordt pas voor zijn voeding weer wakker, maar soms valt hij alleen in slaap als we rijden en wordt ook gelijk weer wakker zodra we stil staan. Als we ergens op visite zijn (gebeurt 1 a 2 keer per week) slaapt hij ook ingebakerd in de kinderwagenbak.
Hoi, hier ook beide kinderen ingebakerd. Dochter van 4 jaar heeft tot ruim 5 maanden ingebakerd gelegen, zoontje op dit moment nog ingebakerd. Wij zijn de eerste maanden ook veel thuis gebleven. Wat ik altijd deed is waar we ook waren hetzelfde ritme aanhouden, dus gewoon lekker ingebakerd in de kinderwagenbak bij visite of als we aan het wandelen waren. Dat was dan slaaptijd en werkte en werkt nu ook perfect. Het klopt dat kindjes in de namiddag slechter slapen. Sommige hebben het rond etenstijd, anderen weer in de avond. Als Jesse erg onrustig is haal ik hem uit zijn doeken, laat hem even in de box spelen tot hij weer moe is en daarna weer naar bed ingebakerd. Ipv een lange slaap is het dan voeden, spelen, slapen (45min), spelen, slapen (45/60 min), voeden. Nadat mijn dochter trouwens uit de doeken was, zijn we altijd hetzelfde ritme blijven aanhouden, ook bij visite. Dit accepteerde ze heel makkelijk.
Dan doorbreek je dus 1 x per dag het ritme van slapen-voeden-spelen-slapen, reageerde hij daar goed op? En hoe lang laat je hem dan ongeveer spelen in de box tussendoor?
Ik baker mijn dochter in vanaf de kraamweek in de puckababy. Las gisteren dat dat in de kraamweek nog niet mag maar dat wist ik niet! Ik zag toen al dat ze zichzelf wakker maaide met haar armpjes en toen ik haar in een badcape had die wat dichtgevouwen was werd ze zichtbaar rustiger. Ik had er eentje liggen te leen en die geprobeerd en dat was meteen een uitkomst. Dus inbakeren doe ik al 10 weken nu en rust en regelmaat sinds vorige week donderdag "streng". Ik deed haar niet in de puckababy in de kinderwagen omdat het zo warm was maar het was misschien achteraf gezien wel verstandig geweest. Ze sliep wel in de bak maar zodra ik thuis kwam of lang stopte was ze wakker en huilerig. Ik heb in het boekje regelmaat geeft rust gelezen dat geadviseerd wordt als je kindje echt goed wakker wordt maar het nog niet helemaal tijd is voor de voeding, bijvoorbeeld de 4 uur is nog niet om maar wel 3 of 3,5. Dat je dan de voeding geeft zodat je in de regelmaat blijft. Dan doorgaan met je "ritueel". Ik doe het nu zo: luier verschonen, voeden, knuffelen op schoot (duurt heel kort want daar heeft ze geen geduld voor meestal) wipstoeltje (moet even ivm reflux) dan in de box op de buik en als ze dat zat is op de rug weer tot ze aangeeft moe te zijn, dan in de puckababy overdag in eigen ledikant op kamer, 's nacht is de wieg bij ons, rolluik dicht, speen, muziekje, aai over de bol en kus. Als ze tussendoor wakker wordt is ze meestal haar speentje kwijt en mijn ervaring is dat ze zo weer in slaapt als ik die geef dus dat doe ik. Soms wel 3 keer maar liever dat dan dat ze niet slaapt. Dan stop ik haar speentje terug, aai over de bol en kus en dan weer weg. Ik zeg dan niks want ik merkte als ik dat wel doe dat haar ogen dan wagenwijd open gaan... In het begin vorige week was ze zo moe dat ze meteen na de fles al naar bed ging omdat ze tijdens de fles al zat te gapen en in haar oogjes aan het wrijven was in afwachting van een boer maar ik merk nu dat ze langer wakker kan blijven. Ik hou de "wakkere tijd" aan die ik in het boekje van regelmaat geeft rust vond. Dus voor ons geld 60 - 75 minuten vanaf het wakker worden. Voor jou geldt dan 2 tot 6 weken: 45 tot 60 minuten Ik heb het nu 3 keer moeten doorbreken, bezoek aan huisarts en vervolgens apotheek, maar dat was na een voeding en ze heeft onderweg geslapen, we kwamen toen rond 17.30 terug en toen was ze niet in slaap te krijgen wel moe, heb toen de fles van 18.30 gegeven en daarna sliep ze als een roos tot de laatste fles. En ik had al een afspraak voor kraamvisite, dat was na de fles, daar in de box omdat ik de kinderwagenbak niet mee had. Tot mijn stomme verbazing viel ze naast de andere baby als een blok in slaap zonder puckababy en de voeding kreeg ze exact 4 uur later. En laatst na de fles even naar de supermarkt, half uur weg geweest en toen heb ik haar wel in bed gelegd en heeft ze alsnog geslapen tot de volgende fles. Ik gok het er maar op ik ben thuis gebleven de eerste dagen maar zal er toch soms echt even uit moeten voor een boodschapje! En de buitenlucht is ook goed voor een baby... Volgens mij gaat het wel makkelijker nu we in dit ritme zitten.
Klopt, soms gebeurd het ook wat vaker als hij een slechte dag heeft. Dan gaat hij weer naar bed als hij in de box weer laat merken dat hij moe is. Was wat lastiger toen er maar 3 uur tussen de voedingen zaten, maar nu gebeurd het dat hij na een voeding een halfuurtje speelt, dan slaapt een uurtje, dan weer even speelt en dan nog 45 minuutjes slaapt. Moet zeggen dat ik het slechte slaapje ook vaak pak om dan lekker te gaan wandelen.
Je ventje heeft een leeftijd waarbij de onrust meestal het grootst is, rond 6 weken. Dat je nu veel thuis blijft is voor hem heel fijn. Wees niet bang dat je nooit meer de deur uit komt. Eerst goede basis leggen voor een gezond ritme en dan merk je vanzelf wanneer je even kunt wandelen. Boodschappen kunnen ook 's avonds of in het weekend. Deze fase is tijdelijk!! Vanaf ongeveer 9 a 10 weken wordt het in de meeste gezinnen waar een baby is geboren langzamerhand weer rustiger. Wat iemand anders al zei, einde van de dag als je baby meest onrustig is, kun je misschien juist gebruiken om te wandelen. Probeer het eens. De sleutel tot het leren kennen van je kindje gaat via zijn lichaamstaal, meer info: inbakeren.nl - lichaamstaal, interpreteren van slaap- en hongersignalen En hier heb je misschien ook wat aan: inbakeren.nl - eersteweekinbakeren
Klopt, als er eenmaal een basis is, dan 'trekken' de meeste baby's best een onrustige dag. Leeftijd 4-8 weken of iets oudere baby soms ook groot verschil. Ook al doen de moeders precies hetzelfde, jonge baby's zijn nog onrijp, borstvoeding nog niet in balans, krampjes, snel overprikkeld enz. Dat gaat een maand later vaak veel beter.
hier ook aan het inbakeren en probeer ook wel een beetje een ritme er in te krijgen, ook slaapt hij nog vaak in de draagdoek omdat hij anders gewoon steeds wakker word door zijn reflux en hij helemaal niet meer slaapt. Ik blijf nu ook gewoon veel thuis, om te zorgen dat hij zo goed mogelijk kan slapen, maar doorbreek het patroon ook soms wel omdat het niet anders kan, of omdat ik wat ga doen met de oudste, die wil natuurlijk ook gewoon zijn aandacht en dingen doen. hij slaapt wel nog steeds erg weinig, maar eerder sliep hij bijna helemaal niet overdag en was wel doodmoe, dus dit is echt al een verbetering
Hoe doe je dat precies? Mijn zoontje is nu ook 6 weken. Hij slaapt sinds een weekje heel weinig overdag en de laatste 2 dagen is hij onrustig. Veel met armpjes en beentjes zwaaien, jengelen en niet in bedje boven willen slapen. Is dat overprikkeld? Hij heeft wel heel veel last van krampjes. Hoe krijg je je kindje in een gezond ritme?
@Suusje ik denk wel dat je kindje misschien wat overprikkeld is of ook gewoon last heeft van de krampjes natuurlijk, maar houd hij zich ook wakker door dat zwaaien met zijn armpjes? of slaapt hij verder goed? want als hij zichzelf wakker houd en dus niet goed slaapt, dan zou je wel kunnen proberen om te kijken of inbakeren helpt bij hem zodat hij misschien wat rustiger zal slapen en dat ritme, meid dat zoek ik hier ook nog steeds hoor! zo iets kan je (of wil ik) volges mij niet echt afdwingen vaak doen ze wel van slapen, voeding, even samen spelen, even alleen spelen (bv in de box) en bij eerste moeheidsverschijnselen dan gelijk naar bed, en bij wakker worden weer zelfde van eerst voeding maar bij ons kan dat niet echt want mannetje slaapt heel slecht en weinig dus is altijd ver voor zijn voeding wakker maar wie weet werkt het bij jullie wel! suc6
@mupet Ik heb niet het idee dat hij zichzelf wakker maakt door het zwaaien met de armpjes. Als hij slaapt doet hij dat vrij rustig. Hij slaapt in het begin van de avond en de nacht gewoon goed. Ik deed hem in de eerste weken na het voeden meteen naar bed omdat hij echt van voeding tot voeding sliep. Maar sinds een week of 2 was hij steeds langer wakker tussen voedingen en liet ik hem overdag beneden slapen. Maar nu slaapt hij niet veel meer beneden. Na een voeding is hij klaarwakker en speel ik wat met hem of neem hem gewoon lekker bij me. Daarna gaat hij in de box als hij nog niet moe is of hij gaat bij een gaap in de kinderwagen of wipstoel (plat). Dan slaapt hij vaak een uurtje en word dan wakker. Vaak van de krampjes (persen, rood hoofd, kreunen). Of hij slaapt helemaal niet tot de volgende voeding. Dan is hij in het begin heel rustig aan het rondkijken en na een tijdje word hij druk met de armen en benen en gaat jengelen.
Een baby die wel moe is maar niet kan slapen is meestal overprikkeld. Dit kunnen ook interne prikkels zijn zoals buikpijn of last van terugvloeien van voeding (reflux). Als je baby erg moe is, zal hij van een klein pijntje al snel in een 'alarmtoestand' schieten. En van veel huilen raakt hij nog vermoeider. Het 1 heeft dus met het ander te maken. Een gezonde basis leg je door steeds hetzelfde te herhalen: slapen-voeden-knuffelen-box slapen-voeden-knuffelen-box enz. Je doet een jonge baby meest plezier door hem in zijn eigen bedje te laten slapen. Een wandeling in de middag kan prima (kan voor beiden rustgevend zijn in dit heerlijke najaarsweer) maar hem meenemen naar een supermarkt voor boodschappen kan teveel van het goede zijn. Wat verder belangrijk is: direct voeden na het wakker worden. Wacht niet tot hij huilt van de honger, dan hapt hij lucht, drinkt hij gulzig, enz. Als je gaat wachten tot het 'tijd' is voor een voeding, dan raakt hij ook al weer moe, gaat hij half liggen dutten tijdens het drinken, vicieuze cirkel. Als je baby borstvoeding krijgt, mag je onbeperkt aanleggen dus kun je altijd direct geven. Als je baby flesvoeding krijgt, moet je een maximum in de gaten houden. Mijns inziens is het echter veel en veel beter voor baby's om ze met de fles ook op verzoek te voeden (op verzoek = direct na het wakker worden) liever vaker voeden met minder in de fles. Lees meer: inbakeren.nl - voeden op verzoek Baby's die grote hoeveelheden in 1x drinken hebben meer last van krampjes en ook van reflux. De natuurlijke maaginhoud van een baby is op dag één 7 cc, op dag ong. 20 cc en op dag tien is het 40 cc. Daarna stijgt het minder snel en drinkt baby van drie à vier maanden ong. 80 cc per keer uit zichzelf. Als je veel borstvoeding hebt of meer aanbiedt in de fles, zullen daar niet perse problemen door ontstaan, maar het kan wel. Mijn advies aan jou: geduld, blijf herhalen en herhalen en let goed op zijn lichaamstaal. Je zult steeds beter zijn signalen leren zien: inbakeren.nl - lichaamstaal, interpreteren van slaap- en hongersignalen
@sylvie, bedankt voor je antwoord. Mijn zoontje valt ook wel eens na een flesje in slaap, in de ochtend. Dus moet ik hem dan na de boer gelijk in bed leggen? En wat doe ik dan als hij na 3 kwartier huilend wakker word? Sorry voor de vragen, maar vind het allemaal best lastig. Normaal als hij huilt overdag neem ik hem bij en troost ik hem, of geef hem een schone luier. Dan is hij wel weer rustig maar niet slaperig. Ik zal eerst eens even de sites bekijken die jij hem doorgegeven
Het is beter om te voorkomen dat hij tijdens het drinken gaat slapen. Hij gaat dan een klein beetje bijtanken waardoor hij het weer een klein poosje kan volhouden, en al die kleine beetjes zorgen ervoor dat hij jengelig blijft en nooit echt tevreden. Voed hem zodra hij wakker wordt. Voeden duurt ongeveer 20 min. dit kun je ook in twee delen doen en hem tussen door verschonen en/of laten boeren. Na die 20 min. kun je hem ong. 20 min. knuffelen, masseren, met hem kletsen enz. dan leg je hem in de box en let je op wat hij doet. Meestal gaat een baby niet van het een op andere moment huilen, maar gaat hij gapen, ogen wrijven, wegkijken of druk doen, jengelen en daarna huilen. Als hij meteen gaat huilen is hij al te moe. Of heeft hij ergens last van, wat ook heel normaal is op deze leeftijd! Dus troosten mag altijd, pas later hoef je je zorgen te maken over verwennen. Als je slaapsignalen ziet bij je baby, breng hem naar bed volgens een vast, maar kort bedritueeltje. Doe je dit te lang of te gezellig, dan is hij al weer over zijn slaap heen en wordt het steeds moeilijker voor hem om te ontspannen en te slapen. Leg hem wakker in zijn bedje en stop hem stevig onder: http://www.youtube.com/watch?v=jbF16jaMgNw Ga regelmatig even om het hoekje kijken. Ook slapend leer je hem steeds beter kennen. Babys worden vaak tijdens het slapen half wakker. Ze pruttelen wat en hebben soms de oogjes open. Veel ouders denken dan dat hun kind niet meer wil of kan slapen en halen het uit bed. Dat moet je juist niet doen. Als een jonge baby niet huilt en geen hap- of zoekbewegingen maakt, heeft hij geen honger. Hij kan dan best nog even verder slapen. Laat je je baby niet met rust, dan verstoor je het natuurlijke slaappatroon. Als je baby pruttelt en je ervaring is dat hij niet uit zichzelf weer in een diepe slaap valt, kun je hem een speentje geven of een hand op zijn hoofdje leggen. Blijf hierbij zelf heel rustig en maak geen geluid. Hou in je achterhoofd dat dit is waar je naar toe wil, maar het hoeft nog niet meteen te lukken. Hij is nog klein, hou vertrouwen en geduld.