Baby 5,5 maanden weigert fles volledig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Belle1984, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het eetprobleem met mijn dochtertje, ondertussen 5,5 maand gaat verder. Sinds ik gestopt ben met borstvoeding (rond 10 weken), is het drinken van flesjes steeds moeilijker gegaan. Ondertussen krijgt ze al anderhalve maand zoals wij in Vlaanderen zeggen 'patatjes':). Die smult ze zonder problemen helemaal op. Ze is er echt gek op. Ondertussen krijgt ze in de namiddag fruitpap (een halve appel, halve banaan, sap van een sinaas en wat koekjesmeel). Dat gaat ook goed. Maar melk drinkt ze sinds maandag totaal niet meer van een fles. Het lukte me tot voor kort nog wel om haar in haar slaap van de fles te laten drinken, maar dat lukt dus nu ook niet meer. Resultaat: over naar vier voedingen. 's Ochtends eet ze dan melk ingedikt met koekjesmeel met de lepel, rond 11 uur groentenhap, in de namiddag fruit en 's avonds opnieuw melkpap met de lepel. Gisteren was de eerste keer op dit ritme en ze heeft doorgeslapen tot 6uur vanochtend (hopelijk vandaag ook). Ze krijgt nu ongeveer 400 ml melkpap binnen per dag. Ze plast, is vrolijk, slaapt en is zowat het gemakkelijkste kind dat je je kan bedenken! Enkel de fles is een ramp. Maandag hebben we een keer het been stijf gehouden, omdat we dachten dat als ze echt honger zou hebben, dat ze dan wel zou drinken. Maar nee hoor... 14 uur zonder te eten! Dan was het voor mij wel welletjes...

De kinderarts is radeloos en heeft ons doorverwezen naar de logopedist. Daar kunnen we morgen al terecht. We moeten een groentenhap, fruithap en fles meenemen en ze moet honger hebben. De logopedist gaat dan observeren hoe ze eet of (niet) drinkt. Ik hoop dat ze wat kan vinden... Ik vind het geen probleem om haar met de lepel eten te geven, maar zou toch graag willen dat ze een flesje kan blijven drinken, gewoon om wat extra vocht te kunnen geven, of als ze 's nachts een voeding wil ... Ze groeit en volgt haar curve, ook al is ze een lichtgewichtje. Ze krijgt nu wel wat extra calorieën binnen door het koekjesmeel, maar dat mag van de kinderarts zeker en vast omdat ze zo dunnetjes is (6200g met 67 cm).

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Of tips??? Bedankt alvast!

2. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Hetzelfde gehad. Helaas geen tips. Hier ook alleen pap nooit fles al sinds 3 mnd... vaak maar 200 pd uit fles daarvoor.
    Is goed gekomen inmiddels 16mnd en vaaak 1 fles leeg van 200cc dat is heel veel voor ons drinken gaat nog altijd slecht. Niemand weet wat het was of is

3. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    hoi, ik tob met hetzelfde, ik ben ten einde raad...de bv put me uit, ik heb ook nog een zoontje van 22 maanden rond lopen..kan geen kant op omdat hij de fles pertinent weigert...ik ga as maandag naar een kinesioloog...ook ivm zijn eczeem...
    ik hoop ook nog op wat tips..

4. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gisterenavond heeft ze 200 ml pap gegeten en dan geslapen van half negen tot zes uur van ochtend. En nu heeft ze net amper 140 ml van de lepel gegeten... Dit is echt te weinig, maar ze wil gewoon niet meer. Ze braakt en hoest tijdens het eten en dan ben in bang dat ze alles gaat overgeven. Ik ben echt zo radeloos... Het is alsof ze melk gewoon echt niet moet? De verzorgster in de crèche zei dat haar zoontje soja melk kreeg en dat die de smaak van aardappelen had. Misschien zou ze dat dan wel lekker vinden als ze zo gek ik op haar groentenhap met aardappel? Misschien is die redenering te belachelijk voor woorden, maar ik weet het gewoon niet meer. Ik ga kapot van de bezorgdheid :(

5. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Geen tips (sorry), maar wil jullie wel veel sterkte wensen!!

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Sterkte! Het kan zomaar opeens voorbijgaan. En anders kan je op een gegeven moment een bekertje aanbieden (onze dochter wilde uit een gewoon bekertje drinken met 7 maanden).

7. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    hoe was het bij de logopedist?

Het is soms echt een getob met die fles, had ik bij onze oudste dochter ook heel veel zorgen om.

sterkte!

wat ik deed was een rietjes beker aanbieden, maar toen was ze al wel wat ouder.

8. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    De logopedist had gezegd dat het tijdperk van flesjes voorbij is voor Olivia. Ze vermoedt dat haar speen niet goed aangepast was en dat de melk te snel kwam, waardoor ze een benauwd gevoel heeft gekregen en dus niet meer van de fles wil drinken. Ze zal vanaf nu haar melk met de lepel moeten krijgen (ingedikt met koekjesmeel). We hebben instructies gekregen om haar correct te voeden, dat ze leert dat eten leuk en gemakkelijk is. Max. 20 minuten voeden en dan stoppen, ongeacht hoeveel ze op heeft.

Ik heb dat een paar dagen gedaan en dan alle adviezen aan mijn laars gelapt en soja melk gaan halen. Ik heb al de hele tijd het gevoel dat ze gewoon niet graag melk drinkt (Want groentjes eet ze heel gemakkelijk). En sinds zaterdag drinkt ze (weliswaar in haar slaap) weer flesjes dankzij de soja melk. Het zijn geen monster hoeveelheden. Maar toch, ze drinkt van de fles! Gisterenavond om 20.00u lukte het niet en heb ik haar de soja melk gegeven met 7 granen van Olvarit ingedikt en dat vond ze heerlijk. Maar vanochtend dronk ze maar 50 cc en heb ik de rest proberen te geven met de lepel en was ze niet erg enthousiast. Ze heeft uiteindelijk 140 cc op in totaal, dus dat is nog wel ok. Maar toch, het begint minder goed te gaan. Ik heb het gevoel dat ons meisje graag afwisseling heeft. De eerste fles soja dronk ze namelijk helemaal op. Telkens wanneer ik iets verander, dan is ze eerst heel enthousiast en dan daarna zwakt het af. Ik kan toch moeilijk om de week een andere melk geven?

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik herken je wanhoop wel :) Heb zelf uiteindelijk 2 dagen in ziekenhuis gezeten met dochter omdat ze alles weigerde (men dacht al aan een darmknoop oid). (Hier lag het waarschijnlijk ook aan darmkrampjes, die kreeg ze al tijdens de fles en dat maakte het niet leuker). In de slaap voeden lost niks op, want dan merken ze het zelf niet!

Als je denkt dat het aan de voeding ligt, zou je om te testen b.v. op vaste tijden verschillende dingen kunnen aanbieden ('sochtends soja, 's avonds melk oid). Als ze dan opvallend wel/niet drinkt kan je daar wellicht iets mee?

Wat je ook doet, niet op gaan dringen. Dan gaat deze periode nog veel langer duren...Sterkte!

10. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost gekregen? En wat bedoel je met
    "In de slaap voeden lost niks op, want dan merken ze het zelf niet!"
    Ze drinkt enkel tijdens haar slaap een flesje. Als ze wakker is, wil ze niet drinken.

11. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    dit heb je vast zelf ook al bedacht, maar toch:

koude melk proberen of juist goed warm. onze dochter dronk de melk bijna heet, en zodra het wat afkoelde wilde ze niet meer.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ze moeten bewust drinken, om een gezond voedingspatroon te ontwikkelen! Dus als ze geen trek hebben, dan niet....
    In het ziekenhuis moest ik vaste voedingstijden aanhouden, dus niet extra vaak gaan aanbieden. En direct stoppen met voeden als ze haar hoofd wegdraaide.

Als ik haar snachts wakkermaakte om te mogen voeden, dan weigerde ze gewoon de ochtendfles. Dus ik moest echt gewoon afwachten.

Ik maakte me zorgen over uitdrogen etc., maar als een kind verder gezond is gebeurd dat niet zo snel. Moet wel zeggen dat eerst alles gecheckt was bij haar (incl. darmecho en bloedonderzoek). Ze was nl. een behoorlijke dikke baby dus eea kwam heel gek over :)

Na een aantal weken trok ze vanzelf bij, toen ging het nog niet van harte maar zat ze weer op haar oude patroon. Ze ging pas weer echt enthousiast drinken en eten toen ze over de darmkrampjes heengroeide.

Ik hoop dat jullie kindje snel weer lekker gaat drinken.
    Mijn dochter is nu 15 maanden en is niet de makkelijkste eter gebleken. Ze lust de meeste dingen wel, maar heeft nog steeds alles liefst vloeibaar geloof ik. Brood gaat moeizaam (poffertjes lust ze wel haha).

Deel Deze Pagina