Voorkeurszijde

Discussie in 'Verzorging' gestart door Jade, 7 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Jake schijnt een voorkeur te hebben voor het liggen naar rechts...eigenlijk kwam ik daar een beetje laat achter en is zijn achterhoofdje rechtsachter wat platter dan de linkerkant... dat vind ik verschrikkelijk en probeer dus van alles om hem links te laten slapen...

    De reden dat het mij niet op viel is omdat Jake vaak in de box slaapt en deze op wieltjes is dus vaak gedraaid wordt of Jake op verschillende manieren ingelegd wordt...

    Heeft iemand nog tips hiervoor?

    Heb al geprobeerd hoofdje om te draaien 's nachts (gaat net zo hard weer terug), zijn lievelings speelgoed aan de niet-voorkeurszijde, een rolletje aan de rechterkant, etc. etc.

    HHHEELLLPPP !!!

    Groetjes,
    Jade
     
  2. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Ik denk dat je al goed je best doet door zijn speelgoed aan de niet voorkeurszijde aan te bieden.
    Misschien kan je zijn bedje omdraaien dat hij op zijn niet voorkeurszijde moet liggen om "hetzelfde" te zien.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, het lijtk me wel moeilijk.... als hij zich steeds terug draait.

    Groetjes
     
  3. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik had ook zo,n boef van een zoon die extreme voorkeurshouding had, en zijn hoofdje werd ook erg plat aan 1 kant. Ik heb zo,n kussen gehad waarin hij dan niet om moest kunnen rollen, maar dat heeft niet geholpen. Ik kon hem niet op zijn linkerzij krijgen. Ik heb het met handdoeken geprobeerd alles idd aan de andere kant aanbieden, maar zo klein als hij was hij rolde zich om, om het toch op zijn manier te zien, vandaar dat ik ook extreme voorkeurshouding zeg, want hij was nog geen week oud!
    De enige troost die ik je kan bieden, is dat mijn zoon op een gegeven moment zelf op zijn rug bleef liggen en dat het niet erger werd.
    Hij is nu (aankomende maandag) bijna 5 jaar en er is niks meer van te zien, het trok met de tijd wel steeds verder weer weg en hij heeft nu een mooi koppie hoor!!!

    Liefs Carry
     
  4. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    jasper begint een plat achterhoofd te krijgen hij wil niet op zijn zij liggen dan laat ik het maar zo het verandert straks vanzelf weer ;)
     
  5. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik heb zo'n zijlig-kussen in haar bedje liggen. Na elke voeding draaien we m om. Dit kan tot zo'n 6 mnd. Er zit een hoes omdeen, die je kunt wassen.
    Isa ligt dan echt op dr zij en kan niet gemakkelijk omdraaien.
    Misschien een idee?
     
  6. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Thanks girls! ;)

    Ik zal eens informeren naar dat zijligkussen... weet niet op t lukt omdat hij met een rolletje gewoon schuin gaat liggen (van wie zal hij die eigenwijze trekjes toch hebben?!)

    Ik ga op onderzoek uit!!!
     
  7. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    De prenatal zal ze niet hebben jade die mag ze niet meer verkopen.Ze zeiden tegen mij dat die kussens vaak op advies van ha,cb en fysio wordt gedaan en dat kinderen op de rug moeten liggen dus hebben ze het uit assortiment gehaald.Ik weet niet of jullie duimeland hebben maar die hebben ze wel ;)
     
  8. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Oh, dank je, dan vraag ik het bij mijn volgende bezoek aan het CB...thanks
     
  9. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Volgens mij verkopen ze het in meerdere baby-zaken.
     
  10. nameless

    nameless Actief lid

    18 aug 2005
    424
    0
    0
    gelderland
    een spiegeltje ophangen aan de niet voorkeuerszijde, bij het annkleden cq voeden elke keer draaien van de zijde, op de arm nemen ook verwisselen etc.etc. op google kijken bij plagiocephalie!!!
     
  11. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    De zijligger die ik heb ziet er zo uit:
    [​IMG]
    Ideaal!
     
  12. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    jaaaa zoiets wilde ik ook hebben :)
     
  13. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Ahhh dat ziet er goed uit..want Jake begint nu ook om te rollen, dus moet ik wel steun aan beide kanten hebben!

    Dank je welllll
     
  14. Gina

    Gina Fanatiek lid

    20 dec 2005
    1.755
    0
    0
    Mijn zoontje had ook een hele sterke voorkeursligging gehad en ik heb maanden met hem fysiotherapie gedaan. Dit heeft heel goed geholpen. Hij heeft nu een heel mooi rond hoofdje.
    Ik was even benieuwd hoe het nu met Jake gaat?
    Gina
     
  15. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Valentino heeft ook nu al een echte eigen wil, en ligt veelal naar links met zijn hoofdje en het maakt niks uit of ik de box of het bedje anders zet..of wat dan ook..
    Maar met zo een kussen kan je baby dus niet rollen? Omdat t CB zegt dat de baby's vanaf 2 weken op de rug moeten slapen??
     
  16. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Isa heeft vanaf het begin op de zijligger gelegen en hij bevalt prima.
    Een vriendin van mij ook het probleem dat hij steeds op zijn ruggetje lag (wat volgens het CB niet erg is!! :confused: ) Hij had helemaal een plat achterhoofdje!!! Dus hij moest naar de arts en die had het over fysio en evt een helmpje! Nu heeft zij de zijligger en het is al een heel stuk minder geworden. (GELUKKIG)
    Het is laatst ook in het nieuws geweest, dat het op zn ruggetje laten liggen voor de groei van het hoofdje helemaal niet zo goed is. Het is dan misschien dat de kans op wiegendood kleiner is, dat is natuurlijk wel heel fijn, maar met de zijligger kunnen ze niet op hun buik rollen. En hun hoofdje groeit goed, dus ..
    Ik kan de zijligger alleen maar heel sterk aanbevelen.
     
  17. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Die zijligger heb ik ergens op internet gezien. Daar kon je de bestellen, ik weet alleen niet meer welke site... Misschien even zoeken bij online babyzaken?
     
  18. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Ik vind het altijd lastig om te weten wanneer je het goed doet. Je hoort en leest altijd zoveel verschillende verhalen ook onder de vk en de gyn. zelf. Je weet soms niet meer wat goed is of niet. Moeilijk hor! Liefs Jenny
     
  19. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik had het ook met mijn jongste .
    Die lag al vanaf het begin op haar rug , omdat het cb dat advies gaf :(
    Ze kreeg een heel plat achter hoofdje .
    Vanaf dat moment heb ik haar in een slaapzak gedaan en die met Babyveiligheids spelden vastgemaakt aan het matras ,zodat ze niet kon draaien .
    Zo bleef ze netjes op haar zij liggen ( om en om natuurlijk ) en is het platte achterhoofdje zo goed als weg getrokken ;)

    Groetjes Joyce
     
  20. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Laat het alsjeblieft niet gewoon zo op zijn beloop gaan. Wij deden bij de kinderen altijd een opgerolde handdoek in het bedje liggen en dan op de zij in het bedje leggen. Op die manier voorkom je en verdwijnt de voorkeurshouding waardoor je kindje een plat hoofdje krijgt.

    Vanaf dat je kleine een maand of 6 is worden de botten in de schedel harder, en neemt het zijn vaste vorm aan.

    Dit is echt iets waar je niet te licht over mag denken hoor. Er zijn tegenwoordig van die speciale steunen te koop waarmee je die voorkeurshoudingen voorkomt.

    heel veel succes en weet de aanhouder wint.

    :)
     

Deel Deze Pagina