Voorkom onnodig ivf

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door aicirtap, 14 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik breng niet snel iets onder de aandacht. Maar hier al eerder over gelezen. En dus nu toch even delen met jullie.

Erusmas MC is bezig met een test (receptIVFity) te ontwikkelen waarbij bepaald kan worden of ivf/icsi wel/niet zal slagen. De test kan door zelf afname gedaan worden. Bacteriën in de urine in de vagina worden onderzocht en daaruit kan men conclusies trekken. Zie voor meer informatie.

Door te stemmen op dit project kan het project een budget krijgen van 75.000 euro voor verder ontwikkeling.

Zie hier de link voor meer info: https://www.uitgerekendjij.nl/voorkom-onnodig-ivf/

Om te stemmen: ZonMw - Medische Inspirator 2016 (onder aan de pagina!)

2. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Ik heb meegedaan aan het onderzoek hiervoor (weet dus niet wat mijn uitslag was). Ik vind het wel jammer dat er alleen een ja/nee uitkomt, en dus niet een oorzaak/oplossing.

3. Ah, het Erasmus.. ;) Het Erasmus stuurt je nu al weg als er nog véél meer mogelijkheden zijn, maar als die niet passen tussen hoe zij het willen en hun protocolletjes.. Ik ken zo bizar veel slechte verhalen over dit ziekenhuis, waarbij mensen heel plat geweigerd werden omdat er niks voor hen gedaan kon worden, terwijl zij letterlijk állemaal wel goed zijn geholpen in een ander ziekenhuis, mét succes. Ik heb het idee dat zij, als deze test er echt komt, dit alleen maar gaan gebruiken om nog meer mensen te weigeren die niet binnen hun ideaalplaatje passen en die wellicht niet goed zouden zijn voor hun slagingspercentages..

Misschien ben ik hier alleen in, maar ik zou ook echt nóóit opgeven omdat 1 simpel testje zegt 'dat de kans niet zo groot is'. Je wilt toch álles geprobeerd hebben voor je je daar bij neerlegt? Ik geloof echt niet dat er iemand is die straks denkt 'Nou, okay, dan niet.' als ze deze test hebben gedaan en de uitkomst is dat de kans op een zwangerschap niet zo groot is.

En no offense, maar zeker vergeleken met de 2 andere studies die kans maken, is dit echt niet iets waarvan ik denk dat er geld in gestoken moet worden..

4. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Ik las dit een tijd geleden, vertelde zo'n onderzoeker, die ik in mijn FB vriendenlijst HAD staan heel trots dat ze die bacterie in de urine hadden gevonden "Wat een doorbraak! Zo weet je van tevoren dat IVF zinloos is" en meer stomme conclusies waar geen mens op zit te wachten! Laat ze lekker gaan onderzoeken hoe je van die bacterie af komt! ;)

5. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    En dan? Mag je geen ivf doen?

6. Volgens het Erasmus heeft een vrouw zelf die keuze, maar je kunt er natuurlijk op wachten dat het dan niet meer gedekt wordt door je zorgverzekering ;)

7. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Jeeetje wat raar! En dan gaat mijn gyn. me nog doorverwijzen naar het EMC als deze ronde niet slaagt....

8. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

29 mrt 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb hele positieve ervaringen in het EMC hoor LW85 en heb ik juist ervaren dat ze niet alleen volgens de protocollen werken. Voor het zwanger worden en blijven dan.
    Het Sophia heeft er bij mij alleen wel een zooitje van gemaakt de laatste 2 maanden van m'n zwangerschap

9. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Zou ik echt heel erg vinden. 3 kansen is al zo weinig, maar als sommige dan helemaal niet meer kunnen proberen, omdat het niet vergoed wordt :x.

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Could'nt agree more... En alsof ivf/icsi een vluggertje in de aanbieding is, heb je even. Een jaar zelf proberen, dan maanden wachten op een eerste intake, daarna 2 maanden wachten op de uitslag, dan 6 maanden zelf proberen, dan 6 tot 9 keer iui, evalueren, op de wachtlijst voor ivf/ icsi met een groeps bijeenkomst ben je na 3 jaar 'al' aan de beurt. Da's toch niks.....

11. Islah

Islah Niet meer actief

Hier helaas ook heel erg slechte ervaringen met het Erasmus (niet op het gebied van vruchtbaarheidsbehandelingen maar toch). Ik denk dat dit vooral bedoeld is om het aantal IVF/ICSI-behandelingen terug te dringen wegens bezuinigingen eerlijk gezegd.

12. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Ik ben ook bang dat hier vooral een bezuinigingsactie achter zit. Ik vraag me ook af: is er nooit een vergelijkbaar onderzoek in het buitenland gedaan? In België en Duitsland zijn ze volgens mij over het algemeen veel verder op het gebied van ivf/icsi. En: worden vrouwen die op natuurlijke wijze zwanger worden ook onderzocht op zo'n bacterie? Hoe komen ze er nou precies achter of die bacterie de oorzaak is waarom het niet lukt of dat het misschien om iets anders gaat? En als ik aan bacteriën denk, denk ik aan antibiotica... (Ook al snap ik best dat daar terughouden mee omgegaan moet worden natuurljk...). Hoe dan ook roept het bij mij meer vragen op dan dat ik blij wordt dat dit onderzoek gedaan wordt ;). Doe mij maar onderzoek naar hoe ze de slagingskansen nu echt een beetje fatsoenlijk omhoog kunnen krikken, hoe beroerd je er ook voor staat in de kansberekening!

13. Sterrenmama

Sterrenmama Bekend lid

29 mrt 2013
    733
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kreeg juist (achteraf) te snel IVF... Waren nog 4 maanden aan 't proberen toen m'n endometriose op ging spelen en na 1afspraak werd ik meteen naar ivf doorgestuurd. 2 maanden later het proces al gestart met lucrin. Na 2 mislukte pogingen korte "rustpauze" gehad en bleek toen natuurlijk zwanger, helaas wel 5x een mk. Toen heeft mijn gyn destijds (zit er nu niet meer) ook verder buiten de protocollen gekeken en dat heeft gewerkt :)

14. Martika

Martika Niet meer actief

Ik geloof dat dan gaan ze jou weigeren, en dan heb je een erg blije zorgverzekeraar!

15. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Ik sta er een beetje dubbel in, na het lezen van jullie reacties. Ik zit nu in poging 2 van icsi, doordat poging 1 met ivf totaal mislukt was.

Ik ben dan benieuwd of ze dat dan ook kunnen onderzoeken? Of je dan wel geschikt bent voor icsi en niet voor ivf? Of word je dan helemaal geweigerd?

Want ik had graag mijn poging 1 wel goed gebruikt ipv weggegooid...

16. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Hey Goldfishie ;)
    Nee dat onderzoek zegt "Als je die bacterie in je urine hebt kun je nooit zwanger worden". Dus met geen 1 enkele behandeling.. Ik geloof er niet zo in..

17. #17 Shaddixxx, 15 sep 2016
    Laatst bewerkt: 15 sep 2016
    Nou, precies, steek al die duizenden euro's lekker in het opstarten van bepaalde behandelingen in Nederland, die in het buitenland al járen worden gedaan en die fantastische resultaten geven.. Assisted hatching, embryoscopes, de micro-TESE (10%!!!! meer kans dan bij een gewone TESE), hogere doseringen van medicatie, combinaties van medicatie (dus niet alleen wat het goedkoopst is), het standaard testen van je AMH-waarde, puncties onder narcose omdat lijden wat voorkomen kan worden ook gewoon voorkomen hoort te worden.. Allemaal dingen die je slagingskans enórm omhoog helpen en ook allemaal van die relatief supersimpele dingen die in het buitenland al jaren worden gedaan, maar waar ze in Nederland vreselijk negatief tegenover staan of wat hier zelfs verboden is (zoals de micro-TESE)..

En Goldfishie; dat je bij IVF geen bevruchtingen had en over moest op ICSI, komt waarschijnlijk door het zaad. Daar heeft dit onderzoek verder niks mee te maken, die test alleen of een vrouw zwanger kan worden aan de hand van de bacteriën in de vagina. Er kan zeker onderzocht worden of ICSI wel zin heeft, ze hoeven dan alleen maar goed naar het zaad te kijken.. Ook weer zoiets trouwens; in het buitenland kan het zaad ook bekeken worden met een zogezegde IMSI-analyse. Dan wordt het zaad 6500x vergroot onder de microscoop, in plaats van de gebruikelijke 200x. Daarmee is dus véél meer te zien. Ook dit is (of was in ieder geval, toen wij met behandelingen bezig waren) niet standaard in Nederland..

Ik denk dat je juist blij mag zijn dat ze je zo snel aan IVF lieten beginnen. Vrouwen met endometriose wordt aangeraden om niet te lang te wachten, omdat het ook alleen maar kan verslechteren waardoor je, als je te laat bent, überhaupt geen kans meer hebt op een zwangerschap, omdat bijvoorbeeld de eierstokken verwijderd moesten worden en in extreme gevallen zelfs de baarmoeder.. Als ze je hadden laten wachten, onder het mom van 'kijk het nog maar even aan en probeer het nog maar even zelf' en dat was het eindresultaat geweest, waren de gevolgen natuurlijk veel gruwelijker geweest..

18. Bijtje81

Bijtje81 Actief lid

14 mei 2014
    100
    23
    18
    Toen ik dit voorjaar startte met IVF had ik al van het onderzoek gelezen en stelde de vraag in het ziekenhuis. Zij wisten er ook van maar werkte er nog niet mee, toch had ik, als ik de keuze had, wel de test gedaan. Het zou mij een hoop ellende en verdriet besparen als ik zou weten dat de kansen zeer beperkt waren (maar dit is natuurlijk persoonlijk).

Uiteraard zit er een kostenplaatje achter, maar wat ik positief vindt en dat stelt de onderzoeker wel, is dat het de weg vrijmaakt om nieuw wetenschappelijk onderzoek te doen om zo juist meer zwangerschappen door te laten gaan. Ook dat is natuurlijk de medische wetenschap, ze zijn er niet alleen om kosten te besparen, maar ook om juist wel bepaalde behandelingen mogelijk te maken.
    Zie dit interview:
    https://www.freya.nl/urinetest-voorspelt-succeskans-ivf/

Zoals jullie lezen is onze eerste ivf geslaagd en ben ik nu zwanger. Ik hoop dat voor jullie het traject ook succes heeft.

19. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Ik vind dit zo dubbel. Natuurlijk wil niemand voor niks IVF doen, maar iedereen wil hoop! Met 1 test alle hoop wegnemen en alle kansen vind ik heel heftig. Ik was hier ook heel bang voor en zou liever het gevoel hebben dat we er alles aan doen. Dus als ze onderzoek gingen doen naar het bestrijden van deze bacteriën dan mogen ze er van mij bakken met geld tegenaan gooien, maar een slagboom jij wel en jij niet dat vind ik heel erg. Ik snap niet zo goed waarom dit onderzoek niet gedaan wordt (om bacteriën te bestrijden) als al zo duidelijk is dat deze bacteriën zo'n grote rol kunnen spelen...

20. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Volgens mij is niet duidelijk of de bacteriën een gevolg of een oorzaak zijn.

Ik heb (niet geheel toevallig waarschijnlijk) gisteren een mailtje gehad dat ik 1-1,5 jaar na deelname wordt benaderd om na te gaan of de behandeling bij mij is geslaagd en hoe ik mijn eigen uitslag kan opvragen. Daar ben ik nog wel benieuwd naar.

Deel Deze Pagina