Hoi allemaal, Wij hebben jullie advies nodig. Onze zoon van nu 21 maand gaat al vanaf zijn 4de maand naar een kinderdagverblijf voor 2 dagen in de week. Nu ging het altijd wel redelijk en natuurlijk had hij fases van het huilen als papa of mama weg gingen. Maar nu. Zelfs mijn vriend wil hem niet meer wegbrengen. Net ook weer. Hij kijkt in de auto al verdrietig en op het moment dat je naar het kdv heen loopt begint hij te krijsen en dat wordt alleen maar erger op het moment dat je naar binnen gaat en hem evt. aan een leidster geeft, hij wil zijn jas ook niet uittrekken. Niet huilen, maar echt krijsen We snappen er niks van en zijn diep ongelukkig want we zien gewoon dat hij daar niet wil zijn. Vervolgens als we hem ophalen 's middags lijkt het wel of hij helemaal overprikkeld is en ligt hij vaak om 18.00 uur of eerder in bed omdat hij niks wil en alleen maar huilt Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of zouden jullie op zoek gaan naar eventueel een gastouder of? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes hugbear
Heb je al met de leidsters overlegd hoe het met hem tijdens de dag gaat? Een GO is wel rustiger en huiselijker. Ons zoontje was vaak maar met 1 ander kindje tijdens de schooluren en had daardoor niet veel uitdaging voor hem het is het KDV beter. Voor jou zoontje is het misschien wel precies andersom.
Ik zou even een gesprekje aanvragen hier over, gewoon hoe het met hem gaat, wat ze met hem doen, en wat er op een dag gebeurd. Maar ook om jullie verhaal te doen, wat jullie zien aan jullie zoontje. Misschien vragen ze wel te veel van hem, gebeurd er te veel ect ect. Maak het bespreekbaar en komen jullie misschien wel tot een oplossing
Ik zou inderdaad eerst ook een gesprek aangaan met de leidsters van het kdv. Iemand opperde al een GO. Dit zou ook het proberen waard kunnen zijn als het niet beter gaat. Vervelend hoor. Voor jullie zoontje maar ook voor jullie zelf. Succes!
Ik zou ook een gesprek aangaan met de leidsters, maar ik neem aan dat je aan het eind van elke dag wel een overdracht krijgt? Hoe is hij dan geweest? Speelt ie wel en eet en drinkt hij wel? Slaapt hij ook? Enz... Als dit allemaal in orde is, zou ik me er niet te druk om maken. Het kan een vorm van aandacht zijn, dan moet je er niet teveel op ingaan, het afscheid niet te lang maken. Is hij in zn gedrag ook anders geworden, zou ik met de leidsters bespreken wat hieraan te doen. Ik zou niet zomaar opeens van KDV de overstap maken naar een GO, zeker niet als er overdag niets aan de hand is... Succes!!
Mijn dochtertje had het rond de 18 maanden, toen ze van de baby naar de dreumesgroep ging en het opeens meer energie kostte en ze minder kon slapen. Het was geen drama bij het wegbrengen maar wel als ze opgehaald werd, dan begon het krijsen in de auto en wilde ze thuis niet eten en was alleen maar aan het huilen. Ik heb er toen ook serieus over nagedacht om haar naar een gastouder te gaan brengen. Maar na een maandje ofzo ging het veel beter en nu is er niks meer aan de hand. Is er iets gewijzigd op het kdv qua groep ofzo? En idd, hoe gaat het als jullie weg zijn?
Bedankt voor de reacties allemaal. Er is niets veranderd aan de samenstelling van het kdv. We hebben een gesprek aangevraagd en dat hebben we a.s. dinsdag. Dus inderdaad even de dingen die jullie aangeven bespreken met zijn begeleidster. Ik vermoed dat hij te druk probeert mee te doen met de oudere kinderen. Hij slaapt daar ook maar 1 keer en dan +/- 1 uur. Terwijl hij thuis zeker wel 2 uur slaapt overdag. Dus eerst het gesprek even aangaan en overleggen wat evt. anders kan. Groetjes hugbear
Ik zou dat overleg even afwachten. Mijn jochie heeft ook die periodes. Dan is het bij het wegbrengen drama, bij het ophalen is hij moe en bij thuiskomst raast hij alles eruit. Maar dat zijn meestal maar een paar weken, en dan is het weer goed. En: op het KDV is er weinig aan de hand. Hij doet leuk mee, vermaakt zich prima. Daar merken ze op het brengen en ophalen na, weinig van..
Ik zou het gesprek even afwachten. En ook even bepalen of het een periode is of dat het al lange tijd moeizaam gaat. Op het kdv waar ik werk, hebben we ook wel eens gezien dat een kindje echt niet kon wennen en de hele dag huilde. Die mensen hebben hem er ook af gehaald. Dus als het zo blijft, zou ik zeker op zoek gaan naar een gastouder. En een tip die wij altijd aan ouders geven waarvan de kids moeite hebben met afscheid nemen: kort houden. Even rondkijken, iets te spelen pakken, kus en knuffel en weg gaan. En wat wij vaak merken is dat vele kinderen (niet allen) na nog geen 2 minuten stil zijn. Succes morgen!
Mijn zoontje wilde op een gegeven moment ook niet meer naar zijn eerste kdv. Wij hadden er geen goed gevoel bij, hoewel de leidsters altijd "goed" zeiden als we vroegen hoe het was gegaan. Hij wilde ook bepaalde ruimtes daar niet meer in, zelfs niet met pappa, voor wie hij door een vuur gaat. We hebben hem er ogenblikkelijk vanaf gehaald en binnen een week zat hij ergens anders, waar hij weer helemaal zichzelf werd en waar hij heel gelukkig is geweest tot hij naar school ging. Doe wat je gevoel je ingeeft. Als het niet lekker loopt, en je hebt er geen vertrouwen (meer) in, haal hem dan weg, dat is voor iedereen het beste.
Klinkt inderdaad niet best... En het is best erg: maar hier zou dat echt rampzalig zijn. Alle KDV's hebben wachtlijsten, dus wisselen gaat bijna niet. Zeker niet met 2 kinderen. Gelukkig gaat het prima op het KDV, maar ik zou niet weten wat we zouden moeten doen als het zo zou gaan als bij Tanya. Geen ouders die zouden kunnen oppassen, geschikte gastouders zijn er ook maar weinig (bovendien voelt dat voor mij ook niet goed) en zomaar even een lange tijd vrij nemen gaat natuurlijk niet. Naja, laten we het hopen dat het goed blijft gaan
ts, als uit het gesprek blijkt dat je zoontje overdag gewoon vrolijk en gezellig is, dan zou ik vragen of ze voor je willen filmen. Je krijgt dan zelf een beter beeld en bent ook geruster.
Hoi allemaal, Gesprek was verzet en nu hebben we het gehad. Ze zij inderdaad dat het overdag gewoon goed gaat. We hebben ze wat tips gegeven, zoals eerder naar bed en dergelijke. Ze vroeg zich af of we het herkenden dat hij chagerijnig is soms (als hij 15 min heeft geslapen) Ze kwam inderdaad met het voorstel om een keer een ochtend of middag op te nemen, zodat wij dat terug kunnen kijken. Dit gaan we dus ook doen. Moeten we wel even een videocamera regelen. Dus voor nu is het even afwachten, hoe het de aankomende tijd gaat, ook met de tips die we gegeven hebben. groetjes hugbear