Mijn dochter is bijna 3 jaar en wil vaak niet meer 's middags slapen. Maar nu was ze zo moe dat ik haar op bed heb gelegd. Alleen lag ze de hele tijd met haar benen te schoppen en wilde gewoon niet slapen. Na weet ik hoelang rustig praten en uitleggen dat slapen echt nodig is, wil de ze nog niet. En toen heb ik dus gezegd (fout) dat als ze niet ging slapen dat ze dan gewoon met mij mee moet en niet bij oma mag spelen straks. Nou dat hielp dus niet, want ze is alleen maar aan het lawaai maken op haar kamer en zegt dat ze naar oma wil. Dus wat moet ik nou doen dan? Pfff is er een cursus opvoeden
Ik zou toch consequent blijven en haar niet naar oma laten gaan. Anders gaat ze je alleen maar uitproberen ben ik bang. Kinderen hebben veel duidelijkheid en grenzen nodig. En dit dan gewoon als leerpuntje voor jezelf gebruiken en volgende keer iets anders proberen
Tja blijkbaar is toch niet zo moe als jij denkt anders was e wel gaan slapen. Ik zou haar daarom gewoon naar oma laten gaan, want denk dat niemand op commando kan slapen
Ja ik vind het ook dom van mezelf om het zo aan te pakken. Want als dat kindje echt niet kan slapen dan mag ze daarvoor natuurlijk niet gestraft worden. Maarja, ik wil ook niet dat ze me niet meer serieus neemt! En het komt me beter uit als ze wel even naar oma gaat
als je geloofwaardig wil blijven mag ze niet naar oma vanmiddag.dat heet concequent zijn.(ze zal het je niet in dank afnemen en de hele middag vervelend zijn maar dat hoort ook bij concequent zijn) al vind ik de reden wel een beetje lullig een kind van bijna 3 verplichten om te slapen is misschien ook niet echt handig meer. maar goed zoals ik al zei voor je geloofwaardigheid zul je voet bij stuk moeten houden.
Alleereerst denk ik dat je dochter niet echt moe was. Ik probeer vaak mijn zoon ook even te laten maar mocht hij na een 30 minuten nog liggen te spelen dan haal ik hem er lekker uit. Als je echt consequent wilt blijven mag ze dus niet naar oma. Maar heel eerlijk gezegt zou ik dat sneu vinden. Ze was gewoon niet moe en daarom dus aan het spelen. Nu straf je haar voor iets waar ze eigenlijk niets of weinig aan kan doen. Wat iemand al schreef: je kan niet op commando slapen.
Ik zou eerlijk tegen haar zeggen dat je dacht dat ze moe was maar je blijkbaar hebt vergist en dan naar oma gaan.
Oh, lastig hè.... Ik vind dat je als moeder, zeker op die leeftijd, echt nog wel zelf kan uitmaken of je kindje moet slapen of niet. Standaard zeggen ze toch 'nee' als je vraagt of ze moe zijn en een slaapje willen doen. Vaak zijn ze aan het einde van de middag ook beter te genieten als ze even hun ogen dicht hebben gedaan. Ik heb hier ook wel eens gedreigd met een bepaald soort 'straf' waarvan ik wist dat ik het eigenlijk niet kon nakomen. Ik gebruikte het dan echt als middel dat ze zouden gaan luisteren. Niet echt prof, al zeg ik het zelf... Mijn man en ik hebben nu de afspraak gemaakt dat we alleen maar 'dreigen' met strafmaatregelen die echt haalbaar zijn. Ts, als ze echt niet gaat slapen kun je misschien een gesprekje met haar aangaan. Dat je het jammer vindt dat het niet gelukt is en dat ze zich waarschijnlijk fijner had gevoeld als ze een tukje had gedaan. Ik zou de straf niet door laten gaan, maar haar wel duidelijk laten merken dat het niet is gegaan zoals jij het wilt. En misschien een afspraak maken voor de volgende keer.
Ik zou ook dit doen. Ik vind het niet eerlijk tegenover je meisje dat zij verplicht moet slapen om naar oma te mogen. (ook al DACHT JIJ dat zij moe was, zij dacht er blijkbaar anders over) Oh, ik ben het ook niet eens met mijn voorganger. Slapen en eten kun je als ouder niet afdwingen/ verplichten of wat dan ook. je kunt ze wel verplichten om in bed te gaan liggen en aan tafel te gaan zitten. Maar op commando slapen gaat lastig.
Ik vind echt niet dat je als moeder kunt bepalen of je kind gaat slapen of eten. Ik kan haar inderdaad in bed leggen maar of ze haar bed dan als trampoline of rustplek gaat gebruiken is aan haar. Ik dreig trouwens nooit ergens mee, ik zie daar het nut niet van in. Ik maak soms wel een afspraak maar dan meer in de zin van: als je wakker bent gaan we naar oma dus ga maar snel slapen. als ze dan niet gaat slapen kan ik alsnog naar oma zonder dat ik mijn woorden niet nakom.
Lastig. Het is ook maar net wat je prioriteiten zijn. Smiddags echt niet willen slapen maak ik zelf persoonlijk niet een groot probleem van en zal dan zeker ook nooit met straffen gaan dreigen. Ik zeg altijd: smiddags slapen MAG savonds slapen MOET. Maar ik ben wel van mening als je er een dreigement uitgooit die ook moet uitvoeren en nakomen. Zo denken ze de volgende keer wel even goed na voor ze niet willen luisteren. Als je het nu niet uitvoert dan weet je kindje dat het loze dreigementen zijn en zal ze zeker de volgende keer er vanuit gaan dat mama het toch niet meent,. En meen je het dan wel dan is vaak het huis te klein omdat ze toch de vorige keer ook haar zin heeft gekregen? Maar goed ik denk dat iedereen wel eens voor dit soort dilemma's staat...
het probleem is alleen dat als je gaat toegeven. wat je dus doet als ze naar oma mag. ookal zat je fout en ga je een heel opvoedkundig praatje houden daarover. dat ze de volgende keer denkt. ach, mama trekt wel bij. ik mag toch wel. ik ben wat dat betreft dan heel hard hoor. als ik nee zeg, is het nee. gewoon om zelf geloofwaardig te blijven voor in de toekomst. natuurlijk kun je je excuseren als je fout zit, dat doe ik ook.maar ik zou ervoor kiezen om iets anders te gaan doen als handreiking dat ik fout zat.iets waarvan je weet dat ze dat ook heel leuk vind, iets extra's dus. en het spelen bij oma tot de volgende dag uitstellen. anders schiet je je doel voorbij. en maak je het jezelf heele rg moeilijk in de toekomst. je doet immers toch niet wat je zegt.
Wat hier soms ook wel helpt is te zeggen dat de tijd sneller gaat als ze gaan slapen. Werkt met bijv lange auto ritten heel goed.
Hahahaha! Niet gaan dreigen met dingen die je niet waar kunt maken he. Ik zeg het ook zo vaak tegen mijn man. Vaak worden die dreigementen alleen maar jou probleem en niet van de kids.
Ach ja . Is mij ook wel eens gebeurt. wel heeft je dochter de leeftijd dat ze misschien het middag slaap je gaat overlaan. zoonlief sliep ook niet meer toen hij tegen de drie jaar aan liep. Wel legde ik hem verplicht even op de bank we rusten even met een dvd negen van de tien keer sliep die dan als nog haha. Ach gewoon zeggen van dacht dat je moet was maar je mag wel naar oma.
Ik vind dreigen om niet naar oma te gaan echt een fout dreigement, en zal die nooit maken. erg sneu, je straft niet alleen je kind er mee maar ook oma. een kind van drie hoeft toch niet verplicht te slapen als ze niet moe is, ik vind dit echt je eigen fout, en je zal zelf op de blaren moeten gaan zitten. dat is mijn mening. overgens is bij mij wel nee is nee, maar ik zou alleen gaan dreigen met dingen die je waar kan maken, en niet met opas en oma`s
Je hebt in ieder geval geleerd om nooit te dreigen met dingen die je niet waar kunt maken. Als je dit niet vaker doet(met dingen dreigen die je niet waar maakt) dan zal ik wel gewoon naar oma gaan zonder er een al te big deal van te maken tov je dochter. Als je wel vaker dit soort dingen zegt maar het niet waar maakt, dan zal ik je dochter idd niet naar oma laten gaan, al is het maar om jezelf af te leren om te dreigen met dingen die je niet waar kunt maken.