Mijn zoontje wil niet in bad en niet onder de douche. Hij is namelijk bang dat hij dan moet poepen. Dat heeft hij namelijk een maand of 2 terug een keer per ongeluk gedaan en is daar blijkbaar van geschrokken. Het wordt steeds moeilijker om hem zover te krijgen. Waar hij vorige week nog wel samen met ons durfde, wil hij nu helemaal niet meer. Ik heb hem gezegd dat het niet erg is als hij poept, ik probeer er ook niet te veel op in te gaan. Ik probeer het leuk voor hem te maken. Niets lijkt te helpen. Maar vandaag moest hij echt, want het was al zo'n 3 dagen geleden dat hij onder de douche was geweest. Tranen met tuiten dus, ik heb hem echt moeten dwingen. Hem onder de straal moeten zetten terwijl hij tegen sputterde. Tsja, dat gaat natuurlijk ook niet helpen... Wie heeft een idee? Of ervaring, gaat dit over? Hij moet toch douchen? (of in bad)
Hij is trouwens sowieso een neuroot. Durft niet naar de kapper, durft zich niet te laten opmeten bij de arts, durft niet in de tandartsstoel te zitten, etc.
ja, hier precies hetzelfde, ze ging er echt niet meer onder. Onze oplossing, ze zit nu op het potje onder de douche. Debiel misschien, maar anders doet ze het echt niet. Verder is het alsof je het over mij kind hebt hoor, durft niet naar de kapper, wil in een schoenenwinkel de verkoopster niet laten kijken, ze gilt de hele stad bij elkaar.
Hier ook een periode gehad, ik heb haar toen de keus gegeven of ze een zwembroekje aan wilde. Dat ging goed en uiteindelijk koos ze er zelf voor 't niet meer aan te hoeven.
Ja daar zat ik ook over te twijfelen, of we hem een zwemluier om moeten doen... Maar ik ben bang hem een gewoonte aan te leren die ook niet erg wenselijk is. Als ik nou zou weten dat het maar voor een paar weken zou zijn... Meer mensen hier ervaring mee? Of een idee over? @ tulip: haha herkenbaar! Mijn zoontje vindt ook alle vreemden maar raar. Als ze tegen hem praten, kijkt hij alleen maar boos terug. En aan hem zitten mogen ze dus al helemaal niet. Het potje vindt hij trouwens ook maar een raar ding, dus ik vrees dat dat hier niet zal werken. Kan het wel even proberen morgen, wie weet!
ons meisje is ook bezig met zindelijkheid, ik verwacht dat het ook over is als ze helemaal zindelijk is. Dan heeft ze er nl de controle over. Plassen doet ze sowieso niet onder de douche, ze weet zelf ook dat ze die controle heeft.
Plassen deed mijn zoontje van de week per ongeluk onder de douche. Daar schrok hij ook enorm van, moest verschrikkelijk huilen en wilde direct weer onder de douche vandaan... Arm knulletje. Hij vindt het nog een beetje spannend allemaal geloof ik.
Ach gussie, wat sneu! Misschien idd een poosje een luier om onder de douche. Is een fase, gaat wel weer over. Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij tot zijn 4e een luier om heeft onder de douche Denk dat wat al gezegd werd, als hij zindelijk wordt en de controle 'voelt', het vanzelf beter gaat. Hier ook een neurootje trouwens. Ze moet binnenkort naar de tandarts. Dat wordt wat
Yukl, het is net alsof je mijn zoontje beschrijft. Het "niet meer in bad durven door een poepincident" hebben wij een tijdje geleden ook gehad. Hij liet zich er dan nog wel inzetten, maar wilde er ook accut weer uit. Ik bleef maar herhalen dat het echt niet erg is, en op een gegeven moment heb ik zelfs maar verzonnen dat papa's en mama's dat ook gewoon doen . Na een keer of 4 goed paniek, was die fase ook weer voorbij. Succes!
Mijn dochter heeft ook een keer in bad gepoept (bij opa&oma, ik heb geen bad) en wilde er toen ook heel lang niet meer in. Maar ze wilde nog wel douchen, dus dat was t punt niet. Intussen is ze zindelijk en durft ze gewoon weer in bad.
Och wat sneu yukl! Schrok je er de eerste keer van, werd je boos? Mijn zoontje moet altijd poepen na het eten, dat weet ik. En al duurt het een uur, hij gaat eerst lekker poepen en dan onder de douche en met lege darmen naar bed. Hij zegt vaak "poep, poep!" en dan weet ik dat het komt. Jouw zoontje is iets ouder, geeft die niet aan wanneer hij moet (gaan) poepen? Ik zou niet onder de douche dwingen hoor, dat kan een negatieve associatie worden, hoe vies worden kindjes nu helemaal? Mijn zoontje was eerst ook een drama op het cb, bij de schoenenwinkel, bij de kapper, met de nadruk op "was". Komt wel goed joh, weet ik zeker!
hier ook een keertje gepoept in bad, ze durfde toen ook een paar weken eigenlijk ook niet in bad willen. Toch rustig doorgezet, bad heel kort gehouden steeds, ook samen met haar in bad gegaan. En opeens was het ook weer over.......
@ zogelukkig: nee ik werd niet boos. Ik heb de keer daarna wel gezegd dat ie niet moest poepen in bad, en dat heeft hij goed in zijn oren geknoopt... Dat had ik dus beter niet kunnen zeggen, maar ja, ik kan het niet meer ongedaan maken. Zeg nu wel tegen hem dat het niet erg is, maar dat komt niet echt aan. Mijn zoontje moet niet altijd 's avonds poepen. Daarom is het lastig in te schatten of het zin heeft om nog even te wachten totdat hij het wel heeft gedaan. Hij geeft het ook lang niet altijd vantevoren aan. Komt wel steeds meer. Naja, hopelijk gaat het dan gewoon over Hij heeft nu de waterpokken, dus ik laat deze dagen de strijd maar even zitten.
Ik denk dat het ook wel een fase is van de leeftijd. Natuurlijk getriggerd door het poepen. Isabella had het rond die leeftijd met de wind die ze hoorde toen ze in bad zat. Door het luchtrooster. Panisch!!! Ik ben toen bijna een jaar samen met haar gaan douchen. Wel gezellig ook trouwens. Aan het einde van mijn zwangerschap wilde ze weer alleen. Misschien een oplossing bij jullie? Of een leuk nieuw speeltje voor onder de douche? Ik zou het helemaal niet meer hebben over het poepen. Anders blijft hij daar in hangen.
Het is nog steeds drama Inmiddels moeten we hem onder de douche dwingen, want we zien geen andere oplossing. We gaan met hem samen, laten hem zijn luier aan houden, proberen het zo leuk mogelijk te maken, geven vantevoren aan dat hij na het eten onder de douche gaat, etc. Maar hij schreeuwt alles bij elkaar, nog voordat hij een spatje heeft gevoeld. Help?
Wij hebben ook wel eens van die fases gehad. En dan niet zozeer met poepen, maar van de douche die een keer 'stotterde'. Op allerlei manieren hem er onder gezet, gepraat, gespeeld, samen. Niks hielp, elke keer paniek. Tot ik een keer door duwde, zijn gedrag negeerde, hem gewoon waste en deed alsof er niks aan de hand was. Dat hielp, de daarop volgende keer was er niks aan de hand Wat zou het toch makkelijk zijn als er gewoon een gebruiksaanwijzing bij zat hè?
Oh en plassen onder de douche of in bad vind hij leuk want dat doet hij in een gietertje ( ja echt waar ) en die leegt hij dan in de wasbak, om hem vervolgens om te spoelen... tsjah...
Jeetje....heftig! Wil hij wel zwemmen of in een buitenbadje of is dit drama puur en alleen onder die douche?
En op een ander tijdstip laten douchen? Irreële angsten horen wel bij de leeftijd. Angst voor de stofzuiger, insecten, poep, water etc is wel gewoon. Het belangrijkste wat je kan doen is erkennen dat er angst is en het goeie voorbeeld geven. Verder er vooral niet teveel aandacht aan schenken. Niet dwingen. Douchen is geen must. Je kunt ook prima wassen met een washand of in een badje zitten. Wel ontzettend vervelend zeg. Veel sterkte daar. Hier hebben we kort een stevige angst voor beestjes gehad. Dat was vooral lastig toen het mooi weer was. Door er rustig mee om te gaan is het weer normaal geworden. Ik denk alleen wel dat de angst minder was dan wat jij beschrijft.
Probleem is dat we zijn haar echt moeten wassen. Hij heeft lang haar en het wordt ontzettend smerig en vet als het een paar dagen niet gewassen is. In bad wil hij trouwens ook niet... Op een ander tijdstip heb ik ook geprobeerd, wilde hij ook niet. Bij mijn moeder (heeft hij afgelopen weekend gelogeerd) wilde hij trouwens ook niet. @ zogelukkig: buiten in een badje hebben we nog niet geprobeerd. Als het binnenkort weer warm genoeg is zal ik dat inderdaad eens uitproberen om te zien of hij die angst dan ook heeft.