wanneer inschrijven basisschool en welke school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anna009, 22 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    time flies!

onze oudste is net 3 geworden en ik vraag me af hoe je nou een goede keuze maakt qua school?
    en of ik hem nu ook al moet inschrijven en waar
    dichtbij? vrije school ? ik snap er soms niks meer van en vind het erg moeilijk om hierin een keuze te maken

wanneer en hoe maken jullie die keuzes?

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Heb je geen info gekregen over de open dagen? Vaak isdat in maart, kun je gewoon bij alle scholen in je buurt langs gaan.

Woon je in een grote plaats, kan het ook zo zijn dat je al te laat bent.
    Dat de klas voor 2016-2017 al vol zit.

Ook hebben veel scholen nu vakantie, maar dat kun je op de website zien. Ook kun je op internet scholen bekijken, schoolgidsen online bekijken. Ik zou beginnen met de scholen in de buurt. En dan na de vakantie een afspraak maken, want dat kan ook ( zeker als ze graag kinderen willen).

3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    nee heb helemaal nog geen informatie gekregen
    ik zal dinsdag eens vragen op de peuterspeelzaal want die is nog gewoon open er zit wel een school "vast" aan de peuters ik zal daar eerst eens gaan informeren

4. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Nou ik kreeg te horen dat hier de scholen snel vol zaten. Heb mijn zoontje met 8!! Maanden al ingeschreven op de school waar ik hem wilden hebben. Kreeg een mail dat het akkoord was tegen de tijd dat hij 3 jaar zou zijn , zouden we een uitnodiging krijgen voor rondleiding etc.

Krijg ik gister een mailtje (dus bijna een jaar later) dat helaas ons zoontje op de wachtlijst is gezet omdat er erg veel broertjes en zusjes zijn ingeschreven en de groepen al vol zitten ! Grrr wat baal ik hier van. Ik zou niet weten welke school ik nu moet kiezen als back up.

Dus hier zal je al te laat zijn met 3 jaar als je een school wilt die een beetje goed aangeschreven staat.

5. maliro

maliro Niet meer actief

Ligt idd ook aan je woonplaats. Zoon destijds ingeschreven een maand voordat hij 4 jaar werd. Dochter afgelopen december al ingeschreven maar ik weet nog steeds niet zeker of ze naar die school gaat of toch een school dichterbij.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb op basis van verhalen van bekenden een school uitgekozen. Inschrijven op die school heeft alleen zin voordat je kind een jaar wordt. Ik woon niet in een stad hoor, maar deze school staat erg goed bekend. Ik zou daarom niet lang meer wachten...

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb eerst gekeken welke scholen er hier in de wijk zijn. Daarna welke geloofsovertuiging wij wel of niet willen.

Uiteindelijk bleef openbaar over en ben ik bij de 2 openbare scholen gaan kijken. 1 sprak mij meer aan en een maand of 4 voor de 4e verjaardag van de oudste hem ingeschreven.
    De jongste rond zijn 3e verjaardag.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Ik woon een dorp met 3 basisscholen, waarvan er al één afviel omdat die onder toezicht staat.
    De andere twee zijn prima, de één op 7 minuten lopen de ander op 3. Mijn (onze) keus is toen gebaseerd op onderwijsvernieuwing en kleine(er) klassen, max 24.
    Ze is nu net ingestroomd in een (nieuw gemaakt) klasje van 11 kindjes, dat vind ik wel erg fijn. Na de zomer beginnen ze weer met 3 kleine kleuterklasjes die gedurende het jaar weer gaan groeien tot 20 kindjes.
    Wij hebben haar vorig jaar voor de zomervakantie ingeschreven. Dus 1,5 maand na haar 3de verjaardag.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier in de stad is een vastgesteld moment waarop je je kind aangemeld moet hebben. Eerder heeft geen zin. Vanaf dat moment gaan ze de aanmeldingen plaatsen en hoor je of je kind op de gewenste school is geplaatst, of op een van de andere scholen (je moet meerdere voorkeuren opgeven). Wij moeten dus noodgedwongen allerlei school-infodagen af.

10. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Mijn zoon met 1,5 ingeschreven op school... Waren toen al weinig plekken meer en veel scholen al vol!

Dus mijn advies zsm contact opnemen! ;)
    Goed nadenken wat er bij jou kind past en open dagen langs gaan, visies nalezen etc :)

11. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Onze dochter wordt in oktober 4 en we hebben in januari-februari een keuze gemaakt en haar ingeschreven. Met 2 basisscholen naast elkaar praktisch in onze achtertuin zijn we alleen daar wezen kijken.
    De scholen lijken enorm veel op elkaar alleen de een is een openbare en de andere een rk. Niet dat dat voor mij uitmaakte. De openbare sprak ons meer aan en lijkt wat beter voor onze dochter die wat weerbaarder mag worden. De rk is veel kleiner waar van elke klas er maar 1 is. Op de openbare zijn er ook combi klassen.
    Het is een keuze en je moet dan ook erg naar je eigen kind kijken.

Win wat info in, ga kijken bij open dagen en vraag gesprekken aan. Dan de voor en tegens tegen elkaar zetten en vergeet je gevoel niet. Je moet je kind daar met een goed gevoel achter kunnen laten. Dat gaat voor alles.
    Succes!

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Inhoudelijk kan je op de volgende dingen letten:
    - manier van leren (alleen van leerkracht of ook doelbewust van andere leerlingen)
    - aandacht voor andere talen
    - aandacht voor leerproblemen / dyslexie
    - aandacht voor talenten (bijvoorbeeld techniek of programmeren)

Misschien spreekt niet alles je aan, maar dan kan je wat meer gericht zoeken.

Deel Deze Pagina