Voorlezen baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Achterkantvandemaan, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.516
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #21 hummeltje5, 23 mei 2022
    Laatst bewerkt: 23 mei 2022
    Zwart-witte boekjes doen het bij hele jonge baby’s goed, omdat ze dat vanwege het contrast goed kunnen zien.

Verder boekjes met geluiden, zoals bijvoorbeeld ‘Beertje wil slapen’ (die vind zelfs onze dochter, die richting de 4,5 gaat nog leuk). Toevallig is deze ook zwart-wit, maar weet dat er ook geluidenboekjes bestaan in kleur, onder andere over de jungle (hebben we een paar maanden terug kado gedaan als kraamkado).

Je kan ook nog denken aan prentenboeken waarbij je zelf het verhaal vertelt adhv. de plaatjes.
    Dan heb je wel écht een verhaal, ipv. meer een verhaaltje wat toch meer zo is bij die baby(geluiden)boekjes.
    Welke wij zelf hebben en erg leuk is al zeg ik het zelf, is Monkie :)

Ik weet niet precies hoe oud onze kinderen waren, maar voor voorlezen geldt in principe de regel: je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Het is ook niet voor niets dat je bij de bibliotheek je kindje gratis aan kunt melden voor een BoekStart koffertje, waarbij je meteen een gratis lidmaatschap krijgt tot je kind 18 is en 1 of 2 gratis voorleesboekjes voor de allerjongsten onder andere :)
    Is ook erg handig voor als ze wat ouder zijn trouwens: zo hebben wij afgelopen zomer voor het eerst zo’n dvd-speler in de auto gebruikt onderweg naar onze vakantie bestemming en de kinder DVD’s daarvoor hebben we dus gewoon gratis geleend van de bieb :)

PS: het voorlezen was hier de eerste tijd vooral overdag, bij de oudste (mei kind) in de zomer mooie momenten buiten op een boxkleed: lekker samen liggen en kijken :)
    Bij de jongste las ik de oudste voor als ik de jongste ging voeden, dus kreeg de jongste er meteen wat van mee ;)

Nu ze 4 en 6 zijn lees ik ze vooral zo tussen 16.45 en 17.00 voor, om even te ontprikkelen vlak voor we gaan koken/eten en voor het naar bed gaan.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  2. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Het echte voorlezen hebben al mijn kinderen een hekel aan. Mijn jongste is 6 maanden en die begint gewoon te schreeuwen als ik ga voorlezen. Bij hen moet het interactief. Voelen, kijken, proeven. Mijn oudste kan ik nu wel echt echt voorlezen, hij is 5. Mijn middelste zit nog in de flapjes en voorwerpen boeken, maar daar kan ik rustig een uur mee lezen samen.

Mijn jongste heeft als voorwaarde dat het in zijn mond kan, dan luistert hij wel :).

Gewoon meteen mee beginnen, onder het voeden, bij het wakker worden.

Voor het slapen werkt hier niet, maar dat zul je moeten ontdekken :) leuk om over na te denken!

Qua aller eerste voorleesboekjes: ik lees korte gedichtjes dan, want meer dan minuut is te lang voor je kleintje (en een minuut is al lang)

bv jij bent de liefste van hans en monique hagen, Grappige dat dat boekje bij allerdrie wel favoriete is. Voor zomaar , een gedichtje tussendoor etc.

rond een jaar richting nijntje, de mol wil weten wie er op zijn hoofd gepoept heeft is echt een groot peutersucces.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.917
    8.094
    113
    Super leuk jullie tips dames!!

hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Bij de oudste met 3,5 maand. Bij de anderen na een maand ofzo denk ik? Want we lezen de rest voor dus ja :) Ik heb ze allemaal binnen 3 maanden gratis lid gemaakt van de bieb en haal elke week boekjes. Je hebt een speciale sectie voor baby’s zelfs :)

Bij ons vragen ze er om. Ze vonden het allemaal direct leuk en onderdeel van het slaapritueel.

5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.886
    18.679
    113
    Vrouw
    Denk pas vanaf een jaar dat we echt begonnen met boekje lezen voor het slapen gaan.
    Daarvoor wel eens tussendoor een boekje bekijken, maar niet standaard iedere avond. De ene keer gooide ze het boek weg en de andere keer vond ze het vooral leuk om alle bladzijden/ plaatjes 100x te zien. Nu met 1,5 vindt ze het heel leuk (vooral de interactieve boekjes) en gaan slapen zonder boekje te lezen accepteert ze niet haha. De oudste precies zo ;)

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.365
    10.318
    113
    Wij begonnen al voor de 3 maanden. We hadden wat stoffen boekjes. Met 6 maanden wou hij geen babyboekjes meer. Als je die las dan keek hij weg.:roflmao:

Ging je nijntje lezen of de kartonnen boekjes van Dikkie dik dan had je zijn aandacht. Was hij helemaal vrolijk:D

Inmiddels een hele grote knul. Hij leest nog steeds veel en wij lezen nog steeds voor.

Dus lekker voorlezen, kies boekjes uit waar je zelf ook lol aan hebt. Samen naar de bieb en genieten.

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina