Mijn baby is 9 maanden. Vanaf wanneer ga je boekjes met je kindje lezen? Hier wordt er niet gekeken naar t boekje maar eerder of het in zijn mond past, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. En als je gaat voorlezen-samen lezen-bladeren en kijken, welke boekjes zijn dan een aanrader?
Wij lezen momenteel nog niet echt boekjes voor maar kijken samen met onze dochter in boekjes waar allerlei voeldingen inzitten. Knispers, glad, zacht, ruw, etc. Geluiden zijn ook erg leuk, ze heeft een boekje met muziek dat ze vaak pakt. In voorlezen heeft ze geen interesse, dan pakt ze het boekje uit mijn handen om inderdaad te kijken of het eetbaar is . Maar voel boekjes en geluid boekjes vind ze wel heel leuk en daar blijft ze echt voor zitten.
Mijn zoon van acht maanden vind de boekjes van gonnie en gijsje leuk, zachte boekjes,knispertje erin. Een stoffen boekje met flapjes,knispers en spiegel is ook leuk. Heb ook een dierenboekje met stofjes op t lijfje van t diertje, aai aai Hier ook een boekje met geluiden erin, ook helemaal gezellig. Ik probeer elke dag wel even met een boekje te gaan zitten, meestal samen op de grond wijdbeens, samen boekje kijken. Mn zoon vind t reuze interessant. Denk dat het niet eens zo belangrijk is wat je leest, als je maar praat, zodat je kindje woorden en klanken hoort.
Wij lezen al een aantal maanden voor. Momenteel vaak na het eten wanneer ze nog in de kinderstoel zit, anders kan ze niet stil zitten. Als ik de boekjes bij haar in de buurt houd probeert ze ze af te pakken, idd om in de mond te doen. Ik heb meestal korte verhaaltjes of samen plaatjes kijken, vaak met dieren, waar ik dan een geluidje bij maak of een liedje zing. Dat vind ze wel gezellig. Ook krijgt ze steeds meer interesse in van die kiekeboe boekjes, waarin dus dingen verstoot zitten, achter dubbele pagina.
Ik kies/koos juist voor boekjes waar ik ze bij kan betrekken. Dus zelf vasthouden, zelf bladeren, en luisteren voor zover ze dat kunnen. In het begin zijn dat liefst kartonnen/stoffen boekjes met enkele woordjes er in, of alleen plaatjes. Dan komen er boekjes (zo rond 14 mnd) met kleine verhaaltjes of zinnetjes, ong. 1 zin per bladzijde. Nu is mijn jongste bijna 2 en lees ik bijvoorbeeld boekjes van Nijntje, Dikkie Dik, maar ze "leest' ook nog graag zelf kartonnen boekjes en wijst dan alles aan. Zodra ze gaan praten is het natuurlijk ook samen leuk om dingen op te zoeken en te benoemen. Ik zou gewoon echt naar je kindje kijken: wat vind hij leuk? Voelen? Plaatjes kijken? Zelf bladeren? Het contact maken en leren kennen van boekjes (zowel binnenkant als het ding op zich) is het belangrijkst!
Ik lees al zeker een maand voor. Ze snapt er vast nog niks van maar met de boekjes met plaatjes dingen aanwijzen enzo, vaak lekker saampjes in bed lekker knuffelen. Maar zou op die leeftijd denk ik is naar de bieb gaan en wat verschillende soorten boekjes meenemen. Dan kan je kijken wat hem het meeste aanspreekt (voelen/kijken/luisteren enz)
Ik had het boekje, ik wil een knuffel, in mijn kraamtijd gekregen. Een echt voorleesboek zonder knispers etc. Ik ben dat boekje met 6 maanden gaan voorlezen en onze kleine vond het prachtig. Hij is nu 1 en wil het nog steeds iedere avond horen. Geen idee waar dat door komt, het is een simpel boekje. Nu hebben we het boekje mama kwijt gekregen voor zijn verjaardag en dat is ook echt een hit. Echt 10x op een dag lezen we het voor. Net als rupsje nooitgenoeg trouwens!
Hier ook al voorlezen vanaf n maand of 2/3. Boekjes met een vingerpoppetje waren in het begin erg populair. Ook boekjes met flapjes, die zijn nog steeds in trek! (Nu 17mnd) Met 5 maanden kon hij zelf de bladzijden mee omdraaien en rond t jaar ook paar dingen aanwijzen en benoemen, zoals de bal, maar ook:wat doet de koe- boe! Hebben heel veel dezelde boekjes voorgelezen. Herhaling en herkenning is het leukst. In het 1e levensjaar hadden we 5 vaste boekjes waaruit we voorlazen: Bumba boekje met flapjes, een boekje met dieren en welke geluiden ze maken, vingerboekje met een rupsje, dikkie dik flapjesboekje en nijntje boekje. nu hebben we er n stuk of 8 waaruit we afwisselend voorlezen. Hij kent al veel plaatjes en benoemd ook veel dingen uit de boekjes nu ook in het echt
Vanaf geboorte gelezen en vanaf 8 maanden kiest ze eigen boekje uit mandje komt ermee en legt op mijn knietjes daarna gooit armpjes omhoog. Ik til haar op en lees dat boekje voor. Op die leeftijd kunnen ze concentratie maar 1-2 min houden dus ik lees tot ze weg wil. Boekjes die ze zelf heeft in mandje mogen kapot ze bijt al lang niet in hun (sinds 7mnd oud) maar ze bladert hun zelf hele dag door waardoor versleten ze (omslag). Daarnaast heb ik duurdere boekjes groot en mooi dat lees ik voor maar zelf mag ze niet het bladeren. Deze heeft ze in mandje voor zichzelf. Ze kan echt uur bezig zijn met door bladeren, lachen en en praten op plaatjes: Kiekeboe boekje Foam boekje Houten boekje Boekje met zebra en koe(met gat waar hoofd uitsteekt en je kan daar vinger in doen) 3 voelboekjes met dieren Woorden/tellen kleine kartonnen boekjes hema Muziekboekje Rupsje nooit genoeg mini(ze is dol op) bladzijden zijn dun maar ze kan prima zelf bekijken en bladeren. Kostte 3 euro of zo mag kapot maar blijft sterk hihi Jef op boerderij van lilliputiens. Interactieve stof boekje. Duur maar is erg hier favo. Het is 10mnd-3jaar boek Kleuren boek Nou dat was het zo beetje hihi Knisper boekjes hadden we maar ze was daar al met 5mnd
Is in mijn ervaring erg kindgebonden. Mijn oudste las ik met 6 maanden al voor, soms uit de krant, soms uit een boekje enz. Mijn jongste wil meteen het boekje pakken en in zijn mond stoppen. Laatst weer geprobeerd, maar hij gaat krijsen zodra ik de bladzijde probeer om te slaan. Ook voelen of kiekeboe werkt niet, alles moet op gekauwd worden.
Vanaf 6 maanden hoorde dit bij het bedritueel. In het begin veel kartonnen boekjes vanwege het bijten en scheuren. Hij moest er ook echt even aan wennen, het stil zitten en luisteren. Nu vindt hij het echt geweldig en vooral de simpele boekjes van Nijntje zijn favoriet
Wij hebben nu voornamelijk boekjes met plaatjes zodat ze de woordjes kan leren en de plaatjes kan aanwijzen Dat deden we al toen ze maand of 7 was , ik denk mede door deze boekjes dat ze nu zn 15-20 woordjes kan zeggen en ook weet wat het is of betekend. Zoals dicht , weet ze dat de deur dicht gaat of de deksel erop gaat Wij hebben ook het grote sprookjes boek dat is echt een aanrader super mooi boek met alle mooie sprookjes erin. Echt voorlezen deden wij met 6 maanden we doen het nu nog maar niet standaard elke avond vlak voor ze naar bed gaat ..meestal overdag . Of na het eten even.
Het verbaast me een beetje hoe 'laat' iedereen begint met voorlezen. Hier al vanaf zo'n 8 weken denk ik. Rupsje nooit genoeg is bijv maar herl kort maar wel met mooie tekeningen. Maar ook wat langere verhaaltjes gaan prima nu (4 mnd). Veel intonatie en mooie plaatjes erbij. Op het moment ook veel boekjes van karton zodat hij het zelf vast kan houden. Het is echt onderdeel van het bedritueel .
Hier een meisje van 5 maand. Lees al paar maanden voor. Ook al snapt ze er nog niets van, ze vind het wel leuk. Ik lees graag voor uit de Nijntje-boekjes, is op rijm en leest lekker vlot weg. Ook duidelijke plaatjes die ze goed kan zien, al snapt ze daar ook nog niets van. Lees ook voor uit een boek met allemaal konijnen-verhalen, lag bij de kringloop, en aangezien mama nogal konijnengek is, koopt ze elk konijnenboek wat ze tegen komt Het gaat er niet om of je kleine het al snapt, het is gewoon gezellig voor je baby om naar je stem te luisteren. En baad het niet, dan schaad het zeker niet
Vanaf 3 maanden is voorlezen een onderdeel van het bedritueel van 19u geworden. Ik lees op dit moment alleen nog maar voor om zijn taalaanbod te stimuleren (ik praat veel tegen hem en lok ook vaak geluidjes uit ). Soms merk ik dat hij echt aan het luisteren is, maar meestal brengt ons stemgeluid hem tot rust Als hij een beetje goed op schoot kan / wil gaan zitten, dan wil ik in zijn slaapkamertje rond bedtijd wat meer "interactief" gaan voorlezen dmv prentenboeken. Mama's favoriete boeken zijn op dit moment Teun (over een klein bruin gansje), Dikkie Dik en Rupsje Nooitgenoeg