voorlezen in dialect

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 4 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Eens....!

Hier ook uit twente. Ik hou niet van dialect, maar uiteraard kun je het horen en kan ik het wel een beetje.
    Wij praten zo nederlands mogelijk met onze kinderen. Mijn ouders spreken wel iets meer dialect, omdat ze haast niet anders kunnen. Geen probleem, maar eerst de basis. Anders leer ik liever wat engelse woorden bij.
    Een boekje in een dialect zou ik dus niet snel doen.

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ja doen, dialect vind ik echt een meerwaarde en vind het dan ook jammer dat ik niet met dialect ben opgevoed maar met AN.

Ik ben trouwens van oorsprong groningse, maar woon nu 7 jaar in twente. Het is hier met mijn beroep wel handig om twents te verstaan en daarom zou ik het aanleren van een streektaal ook alleen maar toejuichen. Sommige ouderen spreken nou eenmaal geen AN.

3. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Wat betreft het voorleesboekje, doen! Leuk!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man spreekt echt plat Turks. De regio waar zijn ouders vandaan kwamen sprekem ze de k als een g uit, en zo leert hij het dan ook aan de kinderen wat ik echt niet wil. Voor mij is een dialect (sorry) gewoon slordig praten.

5. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Voorlezen zou ik niet zo snel doen, niet in het dialect. We lezen in het Engels voor.
    Ik hoop wel dat dochter mij, en mijn ouders, later zal kunnem verstaan. Maar niet zelf Gronings zal spreken.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    klopt toen mijn nichtje met ons mee was op vakantie (ouders hebben een boot) was ze er ook van overtuigd dat ze in het buitenland was. (kind was zo gelukkig dat we haar in de waan hebben gelaten) :D;)

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ha natuurlijk, want zo zijn alle Friezen ;)

Hier wordt door school in de andere taal 2 uur per week les gegeven, er wordt dan inderdaad voorgelezen uit Friese boekjes.
    Wij doen het echter niet, want dat klinkt voor geen meter :)

8. Islah

Islah Niet meer actief

Ehm je mag dus niet zeggen dat Twents dom klinkt maar wel dat Friezen apart zijn..?

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    En mensen over één kam scheren is zeker niet apart :cool:

10. Gezellig...

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    ik ben het vaak met je eens...;)

Maar Fries is al heel oud... en dus ook al een hele oude taal

Het is geen dialect..

Je kunt het dus vinden....maar dat klopt dus niet. Over een feit kun je niet echt verschillen van mening :D

En dat Friezen anders zijn...ben ik het wel eens...
    Wij zijn best een koppig en trots volkje...
    Soms voor de buitenwereld wat star... maar onderling zijn we super gezellige en warme mensen

En als je je wat aanpast ;) ben je van harte welkom :p

12. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48

Speak for yourself ;) Ik ben nooit koppig, echt nóóit. Heb gewoon altijd gelijk :D:D Nee hoor geintje.

Het punt is dat mijn nekharen overeind gaan staan wanneer mensen over één kam worden geschoren. En dan heb ik het niet alleen over Friesen maar gewoon in het algemeen. Ik vind dat oneerlijk. Ieder mens is uniek en heeft een eigen persoonlijkheid. Om nou te zeggen dat een bepaalde groep allemaal dezelfde karaktereigenschappen heeft, is onterecht.

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Taalwetenschappelijk gezien zijn er zeker wel redenen om Fries als aparte taal te definiëren (zo zijn er fundamentele verschillen die uitstijgen boven 'andere uitspraak van woorden' of 'andere woorden', echt grammaticale verschillen dus). Maar dat geldt ook voor (andere) dialecten van het Nederlands - er zitten verschillen tussen de respectievelijke grammatica's van verschillende dialecten. Daarnaast zijn sommige dialecten zijn amper verstaanbaar voor niet-sprekers van dat dialect. Dan definieer je taal met een sociale norm (wederzijdse verstaanbaarheid). Juist die sociale norm bepaalt denk ik dat mensen die een dialect/taalvariant spreken daar een zekere trots in hebben, of juist een onterechte gene tov 'ABN' sprekers. Het is goed je te bedenken dat wat de norm wordt voor de 'standaardtaal' in principe arbitrair is - de ene variant van het Nederlands is niet wezenlijk beter of slechter dan de andere, en wat we ABN noemen wordt maar door weinig mensen 'vlekkeloos' gesproken.

Als taalwetenschapper vind ik het jammer om te zien dat dialect spreken of 'plat' spreken vaak als ondergeschikt of minderwaardig taalgebruik wordt gezien. Het is een enorme rijkdom om dialecten op hun waarde te blijven zien, en ze dus juist ook mee te geven aan je kinderen als je er toevallig zelf eentje spreekt. Wat voor mij als ouder (als ik mezelf even los van mijn vak koppel) wel een rol speelt, is of het werkelijk toegevoegde waarde heeft. Zo spreekt mijn man 'gewoon' Nederlands met de kinderen, en geen Zeeuws. Ja soms voor de grap. :) Maar hadden we in Zeeland op zijn geboorte-eiland gewoond, dan was dat anders geweest, dan was hun sociale omgeving eentje waarin veel dialect gesproken zou worden, en is het een voordeel voor ze.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113

Kwam meer omdat ze "buitenlands" spraken (ze was toen 11 jaar) ;)

Van eventuele stugheid die de friezen vaak wordt toegeschreven hebben wij in al die jaren weinig gemerkt (en mijn ouders varen daar toch ruim 25 jaar door de Friese wateren) En dat ze apart zouden zijn is mij nog niet opgevallen, er zullen heus aparte gevallen rondlopen maar daar lopen er hier ook wel een paar van rond en wereldwijd zullen ze niet meer op 1 hand te tellen zijn.

Maar goed misschien zijn wij ook wel apart en valt het ons daarom niet op

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Goh, ik wist niet eens dat er zoveel versies zijn van Nijntje.
    Juist leuk, dus ik zou het absoluut doen.

Ik kom uit Drenthe en spreek het ook, al gaat mijn voorkeur in het openbaar uit naar ABN.
    Onze kinderen kunnen ook Drents, maar voornamelijk omdat mijn ouders altijd in het Drents praten. Mijn vader en ABN is geen beste combinatie:D al probeert hij het in sommige situaties wel.

Op school en bijv in de supermarkt, praten de kinderen gewoon ABN. Drents is voor bij familie en binnenshuis.

Op het werk praat ik ook gerust Drents met vaste gasten.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik weet verder niet hoe friezen zijn...lijken mij prima mensen verder. Maar ik blijf het vreselijk overdreven vinden, dat is dan mijn mening.

ik zou dat ook gevonden hebben als limburgs, amsterdams, twents of zelfs brabants;) een aparte taal zou worden. Maar dat heeft niks met friezen te maken hoor..heb niks tegen jullie:D

17. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik wil niet weten hoe ze het Haagse Nijntje hebben vertaald :p (als een Haags Nijntje bestaat dan)

Hier in Frankrijk hebben we ook zeker dialecten en accenten.
    Parijs-Frans is anders dan Marseille-Frans.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, tenminste, als ik het bestel krijg ik het volgens mij praktisch altijd hahaha, of ik moet toevallig geluk hebben?

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, ik woon ook niet echt in een dorp (al vind ik het persoonlijk een gehucht, maar goed, ik kom uit R'dam en ben dus anders gewend) Ik vind de manier van doen van de mensen absoluut wel dorps, je kunt merken dat ze hier weinig gewend zijn en bijv erg snel ja en amen tegen bijv de dokter zeggen. Iedereen kent iedereen, wat op zich wel prettig is, maar soms ook niet. Als ik aan de ene kant van mijn fiets af val, heb ik 3 straten verder een arm gebroken, nog 3 straten verder lig ik in het ziekenhuis op de operatietafel en weer 3 straten verder ben je dood........

Hier gehad met de huisarts. De beste man had een hartaanval en lag gewoon in het ziekenhuis, maar zijn vrouw had al menig rouwkaart in huis.......:$

20. Pikapaas

Pikapaas Actief lid

18 jun 2014
    126
    0
    16
    NULL
    NULL
    *Vind ik leuk!

Ik vraag me af wat de mensen die tegen het spreken van dialecten zijn onder ABN verstaan. Ik krijg nl de indruk dat voor een aantal mensen ABN gelijk is aan 'hollands' (de provincies) en dat vind ik onzin. Ik spreek prima, nee uitstekend, ABN, maar je zult waarschijnlijk altijd wel horen dat ik uit het zuiden kom (zachte g).
    En mijn kinderen leren dialect van mij en AN van hun vader en op school. Ik vind het armoe als alle dialecten verdwijnen.

Deel Deze Pagina