Voorlezen voorkomt problemen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door b-tje, 6 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    Ik was al van plan om straks te gaan voorlezen,nu is er nog meer motivatie om daarom voor te lezen gezien jouw berichtje :) :)
     
  2. Ons mannetje is dol op boekjes. Hij vind het heerlijk om weer even op schoot een boekje te lezen met mama, vooral dikkie dik is favoriet.
    Dat voorlezen goed is voor de ontwikkeling van je kind wist ik wel,maar je kind moet het ook leuk vinden natuurlijk.

    Een tip.....mijn ouders lazen altijd een verhaaltje voor het slapen gaan. Ik heb daar goede herinneringen aan en ga dit ook voor mijn zoontje doen wanneer hij 2 wordt. Nu is hij vaak net even te moe voor het slapen.

    groetjes Tamara
     
  3. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    jaaa vooral "pikkeltje" was leuk he?

    Ja voorlezen vind ik ook belangrijk. Ik ben er zelf wel een boekewurm van geworden, maar Tamara niet hoor!!! whahahahah

    groetjes
    natasja
     
  4. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Wij lezen Nikky ook elke avond voor.
    Tot haar 2e zongen we een liedje voor haar, maar nu is daar het lezen bij gekomen.
    Ze vind het gezellig en ze wordt er ook rustig van.
    Is ook handig ;)
     
  5. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Ik ben zelf een ontzettende boekenwurm en hoop ook bij ons kindje straks wat interesse over te kunnen brengen!! Ik hoop dan samen met mijn man dit te kunnen doen, effe een moment met ons drietjes!
     
  6. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik lees mijn dochtertje ook elke avond voor.
    Ze vind het erg leuk maar we kunnen het leesboek niet zomaar dicht doen en zeggen "we gaan morgen weer verder " daar neemt ze geen genoegen mee.
    Daarom zeggen we na het lezen : en toen kwam er een olifant met een hele lange snuit en die blaast zo het verhaaltje uit.
    Dan blaast ze in het boekje en doet ze het boekje dicht.
    Doordat we dit doen zegt ze zelf bij het dichtdoen van het boekje "morgen verder".
    handig toch!

    Bij ons in de gemeente kon je bij de geboorte van je kindje kiezen of je "leesles" wou voor je kindje.
    Dat begon vanaf drie maanden al.
    Dit omdat op de basisschool veel kinderen een achterstand met lezen hadden wat duidelijk werd tijdens de kleuterschool.
    Ik had gekozen voor de leesles en dan komt er om de twee drie maanden iemand bij je langs met boekjes.
    Het begint met leuke stoffen boekjes om naar te kijken en aan te voelen, en stap voor stap gaat het over in echte kartonnen boekjes.
    Het gaat over dingen waar je kindje mee in aanraking komt dieren je zelf aankleden etc
    Na twee jaar hield het op en kregen ze een bibliotheek pas om daar boeken te gaan halen.
    Ik vond het erg leuk om daar op zo'n actieve manier mee bezig te zijn
    Het werd bij ons gesubsidieerd door de gemeenthe en het koste je niks.
    De boekjes mocht je houden en ook cassette bandjes met leuke liedjes van de boekenbeer.

    Nou ik vond het erg leuk en ga het ook weer bij de tweede gebruiken.
    Misschien word dit ook wel bij jullie gedaan.
    Bij mij kwam de wijkverpleegkundige ermee.

    Groetjes Jolanda
     
  7. Guusje

    Guusje Lid

    12 aug 2005
    93
    0
    0
    Sliedrecht
    goede tip

    thx!!
     
  8. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    ff een vraagje: vanaf welke leeftijd lees je voor??? :)
     
  9. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Volgens mij zit er geen vaste leeftijd aan, ik denk dat je ermee kan beginnen zodra er interesse is vanuit het kind, dat hij of zij de plaatjes kan zien, en het leuk vindt...
     
  10. stamper

    stamper Bekend lid

    12 apr 2005
    739
    0
    0
    Vrouw
    huismoeder
    alkmaar
    hoi allemaal

    Ik lees ook elke avond voor , mits ze het verdient heeft ( ze is 5 jaar )
    dus als ze het overdag te bont heeft gemaakt slaan we het over .
    Haar boekenkast is nog groter dan de boeken die wij hebben .
    En ze leest op haar manier ook boeken .

    groetjes yvonne
     
  11. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    bedankt sientje :)
     
  12. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ik ben begonnen met voorlezen toen Nikky plaatjes kon kijken.
    Ik lees nu elke dag voor het slapen gaan voor.
     
  13. TammieMammie

    TammieMammie Nieuw lid

    21 feb 2006
    4
    0
    0
    postbode
    Ik ben begonnen met voorlezen toen Morris 8 maanden was. Telkens uit Dikkie Dik. Hetzelfde boekje. Eerst is het heel fijn voor je kind om je stem te horen, later ging hij woorden herkennen. Toen hij begon te brabbelen, wist hij precies wanneer sommige woordjes zoals: BOEM kwam. Nu is hij ruim 2 jaar en nu lees ik met eigen bewoording voor, leg de dingen anders uit zodat hij ook begrijpt wat ik zeg. Ik vind het heerlijk om voor te lezen, en ik merk dat Morris het ook heerlijk vindt.
     
  14. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik zelf ben ook echte boekenwurm en voor mike al geboren was, was ik al leuke prentenboeken aan het verzamelen. Helaas is Mike niet zo gecharmeerd van het lezen als ik en ik wil het hem ook niet opdringen. Nu is hij 5 en heeft de nodige medische achtergrond, waardoor hij zijn taal niet helemaal mee heeft en blijkt ook dat hij bepaalde klanken een hele tijd niet heeft gehoord. Na hij buisjes heeft gekregen zijn neus en keel amandelen verwijderd zijn en de nodige ontstekingen dus weg blijven zijn we eerst begonnen met logopedie waar die in een paar maand een jaar taal achterstand heeft weg gewerkt en nu zijn we dmv lezen (wat hij nu steeds leuker vind) het nog meer aan het weg werken en dat gaat heel goed! Dus wij zijn uiteindelijk heeel blij met die volle boekenkast met mooie prentenboeken, en hopelijk wil nr 2 straks ook graag lezen (oftewel voorgelezen worden)
    Gr Carry
     
  15. Nonny

    Nonny Actief lid

    3 feb 2006
    156
    0
    0
    Wij lezen Job ook elke avond een verhaaltje voor en hij vindt het prachtig!
     
  16. Stientje

    Stientje Fanatiek lid

    2 dec 2005
    3.886
    0
    0
    kleuterjuf
    Belgiƫ
    Een verhaaltje voorlezen hoort bij ons tot het avondritueel. Dat
    mag ik echt nt overslaan : ze staan erop !!
    Ze krijgen allebei een boekje...dus allebei een verhaaltje...
    Nooit een lang natuurlijk maar toch 5 minuutjes aandacht
    voor elk vd kindjes ... en ze vinden het heerlijk !!!
     
  17. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hihi, mijn dochter is al een echte boekenwurm.
    Nog voor haar boterhammetje gesmeerd is elke ochtend heeft ze al een boekje uit de kast te pakken. Als ik dan even geen tijd heb om voor te lezen, dan gaat ze zelf zitten "lezen". Hele verhalen steekt ze dan af. Op dit moment is ze helemaal wild van een sprookjesboek en al voor ze uit bad komt 's avonds roept ze al "stlakkies splookiesboek leejze"

    Gaat helemaal goed komen met ons meiske!

    Groetjes van Kiki
     

Deel Deze Pagina