Hallo allemaal, Ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn, die eerst niet voor de inenting kiezen en waarom. Wij kiezen er voor om het eerst niet te doen, we hebben gelezen dat inenten niet altijd zonder risico is, dit is een belangrijke reden. Ik heb het idee dat de iedereen laat inenten omdat het zo hoort...... Graag jullie reacties, ben zeer benieuwd. Groetjes Kim
Die zin snap ik niet helemaal ! Maar ik denk dat je bedoeld of er mensen zijn die ervoor kiezen om hun kindjes niet in te laten enten en dan de vraag waarom? Maar even mijn anwoord omdat ik ook het gevoel heb dat de meeste die inentingen maar geven 'omdat iedereen het doet' en 'het cb zegt dat het moet'. Wij geven wel de inentingen, gewoon omdat we het wel belangrijk vinden. Maar wij enten niet volgens het RVP. Wij vinden namelijk 2 maanden (of hoe oud precies? 8 weken?) echt veel te vroeg om al van die rotzooi in onze kindjes te laten spuiten. Wij gaan nu met Benthe rond de 6 maanden beginnen met de inentingen en doen ook maar 1 inenting per keer. Zo hebben we het bij de andere twee ook gedaan, alleen zijn we toen met ruim 5 mnd begonnen.
Wij hebben het gewoon gedaan zoals ze het voorschrijven, dus met 2, 3 en 4 maanden. Alleen de 2e keer wat last gehad, verder geen problemen gehad. En waarom hebben we het laten doen, omdat het veilig is. Het is niet voor niks, het zijn erg akelige ziektes waarvan je, als je ze te pakken hebt, heel, heel erg ziek van kunt zijn en nog erger... Ik vind het een geruststellend idee dat we in een land leven waar ze dit kunnen tegengaan en met de gezondheidszorg zoals wij die kennen zou ik echt niet tegensputteren, het gaat toch om ons eigen kind en dat is me alles waard. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets aan de hand zou zijn ooit en ze is niet gevaccineerd. Ik kan voorstellen dat mensen de inentingen uitstellen of verspreiden, maar niet laten inenten, nee sorry dat kan er bij mij niet in.
Oja, en wij hebben het gewoon in de eerste maanden laten doen omdat ze er dan nog maar heel weinig van meekrijgen. Hoe ouder ze zijn, hoe meer ze zich bewust zijn van alles, vandaar. Voor ons zit het er voor de eerste 7 maanden in ieder geval weer op!
hier sluit ik me bij aan. Wij enten niet 'omdat het zo hoort' , maar omdat ik niet wil dat ze flink ziek worden.
Wij volgen ook het gewone inentingsschema. Ik wil niet dat mijn kind ziek wordt, van iets dat hij niet zou hoeven krijgen. En al die akelige ziektes die hier nu vrijwel of helemaal niet meer voorkomen, dat is alleen maar bereikt door (vrijwel) iedereen in te enten. Als mensen dan niet meedoen, wordt de kans groter dat een ziekte als polio gewoon weer terugkomt. Mijn oudste heeft trouwens van geen enkele prik last gehad. De jongste heeft er net eentje gehad, maar ook die ging probleemloos voorbij (op een hoop gebrul na, maar dat was al over, voordat we de spreekkamer weer uit waren).
Beste TS mijn zus heeft dr kinderen niet volledig laten inenten. daarvoor moest ze naar de huisarts ipv het consultatiebureau. Ze koos ervoor om de inenting van Hib niet te laten doen. soms zijn de gevolgen van een inenting erger dan de kans om de ziekte te krijgen. (zeg ik dit goed?) Ik heb zelf op groepen verstandelijk gehandicapten gewerkt in de leeftijd van 40-50 jaar en daar was een aantal verstandelijk gehandicapt geworden na een inenting van Hib meen in. Ze kregen hersenvliesontsteking na de inenting. Tegenwoordig zijn de entingen een stuk beter onderzocht en veiliger. Risico kan niet worden uitgesloten. Je keuze is en blijft een gok. Ik heb zelf gekozen voor inenting. de reden daarvoor? Tot nu toe is alles wat de medische wetenschap heeft bedacht voor mijn zoontje goed uitgepakt (elf weken te vroeg geboren, 8 wk ziekenhuis+ hierna operatie), waardoor ik vrij veel vertrouwen heb in de medische wetenschap. Wij volgen het inentingsschema Niet gecorrigeerd. dat betekend dat mijn zoontje -1 maand oud was toen hij zijn eerste prikje kreeg. Hib-ziekten Hib is een afkorting voor een bacterie, genaamd Haemophilus Influenza Type B. De bacterie wordt door hoesten en niezen van de ene op de andere persoon overgebracht. Ongeveer de helft van de gevallen van meningitis ( hersenvliesontsteking) bij kleine kinderen wordt veroorzaakt door de hib-bacterie. Van de 100 kinderen die hib-meningitis krijgen, overlijden gemiddeld 2 kinderen en bijna 10 kinderen houden er een ernstige handicap (doofheid, epilepsie, geestelijke achterstand) aan over. Daarnaast kan de hib-bacterie nog andere ernstige verschijnselen veroorzaken, zoals zwelling van het strotklepje (waardoor kinderen kunnen stikken) en ontsteking van de gewrichten. Vaccinatie met hib-vaccin biedt volledige bescherming tegen hib-ziekten. Kinderen die tegen deze ziekten zijn ingeënt kunnen wel nog hersenvliesontsteking krijgen die door een andere bacterie of virus wordt veroorzaakt.
Wij doen de inentingen ook gewoon zoals ze het voorschrijven. Heb hier wel een discussie over gehad een paar weken geleden met mijn schoonouders.(mijn vriend en zijn broer en zus hebben de inentingen niet gehad vroeger) Helemaal hun keuze en dat is hun goed recht, maar heb hun ook duidelijk uitgelegd dat het nu veel betere vaccinaties zijn als een 25 jaar geleden. Moet wel zeggen dat we het vantevoren niet hebben besproken of we haar wel of niet zouden inenten.(dus misschien hebben we het wel een beetje als vanzelfsprekend beschouwt) Maar net zoals Luppy zegt;Ik wil niet dat mijn kind ziek wordt, van iets dat hij niet zou hoeven krijgen.
De reacties lopen uiteen lees ik, maar het overgrote deel kiest wel voor inenten, dat weet ik. Ons kleintje: dit verhaal ken ik dus ook, je kan zieker worden van inenten ipv het niet krijgen..... Hanneke: Ik bedoel de zin zoals hij er staat, wij kiezen namelijk eerst niet voor inenten, gaan dit doen vanaf negen maanden en waarschijnlijk niet alles. Bedankt voor jullie reacties alvast en ben benieuwd naar meer reacties
@Marijke84: nou, idd, dat snap ik dan HELEMAAL ja, Hier ook gewoon in laten enten, liever nu dan als ze wat groter is en er juist veel meer van meekrijgt (en van de weeromstuit straks nog bang wordt voor prikjes). Ik heb wel eea gelezen over risico's van enten, maar die zijn wat mij betreft zo klein dat die wegvallen tegenover het risico om wel ziek te worden als je niet (ol later) gaat enten. In Amerika gaan verhalen dat je kind autistisch zou kunnen worden van inentingen en ook daar heb ik eea over opgezocht, maar dat leek me eigenlijk onzin... (als hulpverlener heb ik toch een andere visie op waar autisme vandaan komt, overigens afwijkend van de reguliere visie binnen de psychiatrie). Ook hier dus niet 'vanzelfsprekend' maar laten enten, echt wel een bewuste keuze.
Hier ook een hele bewuste keuze, als ik in de randstad had gewoond had ik er misschien nog langer over getwijfeld, maar nu ik de voorbeelden dagelijks voorbij zie rollen, was ik heel erg opgelucht toen ze geent was.
het is heel simpel samen te vatten: de mogelijke negatieve gevolgen van enten zijn kleiner dan de mogelijke gevolgen van de ziekten waar tegen je ingeent wordt (alle ziekten waar tegen in geënt worden zijn mogelijk dodelijk of kunnen ernstige schade toebrengen) Zolang 90% van NL zich laat inenten is de kans dat ziekten als de bof, difterie, mazelen e.d de kop op steken in NL heel klein, die kans wordt aanzienlijk groter wanneer we ons niet meer laten in enten.
Eens met Zwaantje. Als er meer ouders bedenken om hun kinderen niet in te enten of veel later dan hoef ik je, denk ik, niet te vertellen wat voor pleuris het hier uitbreekt, of wel? Inenten doen we niet omdat het "zo hoort", maar omdat wij bewust zijn van de risico's (die veel groter zijn dan een reactie op ineenting) die niet inenten met zich meebrengt. Ik hoop van harte dat er niet veel meer ouders hun kind niet gaan inenten.
Tess heeft de DKTP later gehad dan normaal en is van de afgelopen 3 prikken doodziek geweest, we zijn nog in overleg of we nr 4 wel laten spuiten en als we kiezen het wel te doen moet ze waarschijnlijk na de prik opgenomen worden ter observatie. Maar waarschijnlijk gaan we de enting zelf betalen en enten dan de DTP als zij 1, 5 jaar is.
Dan nog snap ik deze zin niet. Maar dat zal wel aan mij liggen ! ...die eerst niet voor de inenting kiezen en waarom... -> staat er. Dat van die eerst niet voor dat snap ik niet. De zin lijkt voor mij gewoon niet te kloppen ! Haha! Ik zou zeggen er moet staan...die niet voor de inenting kiezen en waarom... . Maar oke maakt mij het uit ik heb al antwoord gegeven of je er wat mee kon dat weet ik niet ! Maar jullie kiezen er dus voor om wel in te enten maar dan dus volgens jullie eigen schema en later beginnen ! Prima lijkt me! Ieder mag zijn/haar eigen keuze maken. Overigens hoefde wij ondanks dat we niet 'het schema' volgen niet naar de huisarts maar dit kan gewoon bij het cb. Ook hoeven we er niks extras voor te betalen oid (dat heb ik ook weleens gehoord). Wij wonen overigens ook in een gebied waar veel mensen niet inenten, de zwarte-kousen-kerk zoals we dat altijd noemen (niet beledigend bedoeld oid, zo noemen we dat gewoon altijd) en toch vind ik/vinden wij dat geen rede om al zo klein rotzooi in mijn/onze kindjes te laten spuiten! Maar we doen het wel als ze wat groter zijn omdat we het dus wel belangrijk vinden.
Wij hebben ook bewust de inentingen gedaan, ook op jonge leeftijd zodat hij 1. Niets van weet en 2. geen ziektes krijgt die voorkomen kunnen worden!