Voorlezen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lisann, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik lees hier sowieso standaard een kwartier per dag voor, voor het slapen gaan. Maar de ene keer vind hij het boeiender dan de andere keer. Soms luistert hij ook echt totaal niet - en dan praat ik gewoon tegen een muur ofzo. Maar ach... Whatever :p Dan gebruik ik rare stemmetjes en dan heb ik toch een klein beetje de aandacht.

Wat betreft de taalontwikkeling heb ik nog geen grote sprongen gehad trouwens. Dat kan iedereen wel zo zeggen, maar ik merk er nog echt te weinig van :D

2. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij zijn begonnen tussen de 7 maanden en 1 jaar. Hij hield toen zelf al wel heel erg van boekjes. De onderste plank van de kast is met boeken voor hem. Die kan hij altijd pakken.
    In het begin ging het vooral om het zelf vast houden en voelen en bladzijden omslaan.
    Sinds dat hij ongeveer 15 maanden is werd hij echt geïnteresseerd in de inhoud. Momenteel heft hij 1 boek wat hij heel leuk vind, met dingen die varen, vliegen en rijden. Groot boek uit 1994 :p hij kan alles aanwijzen en probeert te benoemen, maar ook scheuren doet hij hierin.

Tips: Nijntje en Kikker. De verhalen van kikker zijn kort, een enkele zin per bladzijde, je kan dit zelf uitbreiden of per pagina de dingen die je ziet benoemen en er iets bij vertellen.
    De boekjes van Nijntje hebben iets meer tekst maar zijn ook erg herkenbaar: speeltuin, huis, alles wordt beschreven. De lengte van de Nijntje boekjes is bij ons wel het langste wat hij vol houdt. Verder hebben wij Dikkie Dik naast het bed, ook lekker kort en met eigen invulling uit te breiden.

Wij doen s avonds als hij nog niet moe is voorlezen na het aan doen vd pyjama. In het weekend of als we vrij zijn lezen we ochtends op bed ook 1 of twee boekjes.
    Soms is zijn aandacht er totaal niet bij en dan laten we hem voorleen. Dan gaat hij ons het boekje laten zien en aanwijzen wat hij ziet en dat vertellen in zijn eigen brabbeltaal. Super leuk en leerzaam.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.325
    10.293
    113
    Wij lezen al sinds hij 3 maanden is en hij vond het leuk. Het is de mimiek, klanken en het boekje wat hij leuk vond. Hij had wel al snel de voorkeur voor boekjes met tekst.al was kiekeboe van dikkie dik ook aantrekkelijk.

Uk is nu 21 maanden en we lezen nog steeds heel veel. Overdag zoekt hij zelf boeken uit wat hij wil lezen. Het langste is waar is dikkie dik. Savonds lezen we ook maar als hij te moe is zingen we.

Ik ben van mening dat het zeer zinvol is. Zo lang we allebei er veel plezier aan hebben lezen we lekker door.

4. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Mijn dochter is gek op boekjes, maar vooral op het omslaan van de blz en het openen van de flapjes. Ze is 1,5 en nu is er 1 boekje waarbij wij wel de kans krijgen om te lezen. Dit doen we alleen overdag.
    De oudste(7) lezen wij wel voor voor het slapen gaan, dat zijn wij gaan doen toen ze een groot bed kreeg.

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij lezen vanaf 6 maanden voor, voor het slapengaan. Dan zitten we samen in de stoel. Ik vind de boeken van Marianne busser en Ron Schröder super leuk. Van die heerlijke versjes op rijm. In het begin kreeg hij dan een kartonnen boekje in z'n hand om "zelf" te lezen zodat ik rustig mijn verhaaltje kon afmaken:D
    Nu moet ik zeggen dat ik een echte boekenfan heb hier, hij heeft nooit gescheurd in boeken, maar gaat regelmatig zelf even lezen. Inmiddels leest hij mij voor, hij vertelt een heel verhaal per bladzijde in zeer ongebrijpelijke taal:D
    Helaas nog geen voorsprong in taalontwikkeling bemerkt;)

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.876
    5.115
    113
    Ik lees denk ik vanaf ongeveer 7 maanden voor als ze in bed ligt voor het slapen of overdag op de bank. Daarvoor af en toe gedaan maar weinig interesse. Nu wijst ze zelf dingen aan en praat lekker mee. Ik raad de boekjes van Kikker aan

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Even over die laatste zin: ben je tweetalig of heb je op zijn minst Engels gestudeerd? Anders niet doen.

8. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier wilde zoon ook niet voorgelezen worden, maar zelf een boekje lezen. ik ging er dan naast zitten met een voorleesboek en las dan hardop. het echt naast ons zitten en luisteren kwam pas later.

zoon is trouwens veel voorgelezen en nog steeds, maar heeft sinds zn 2e logopedie ivm te kleine woordenschat (inmiddels aardig bijgetrokken) en gebrek aan communiceren. Dus het zegt niet alles

9. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier is van echt voorlezen nog geen sprake (16 maanden). Wel al vanaf heel jong met boekjes bezig en ze vindt ze heel interessant. Ze leest vaak zelf en komt ook regelmatig bij me met een boekje. Dan lezen we samen, zij slaat de bladzijdes om en ik lees soms wat er staat, maar meestal is daar geen tijd voor want dan is de bladzijde al omgeslagen. Dan vertel ik gewoon wat er te zien is.
    Het is inderdaad goed voor de taalontwikkeling, maar het gaat dan niet om het echte lezen, maar gewoon het praten zelf. Ik praat honderduit tegen haar al vanaf dag 1, dat is het belangrijkste.

10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik vraag me bij dit soort onderzoeken altijd af hoe er in vredesnaam gecorrigeerd wordt voor het aantal woorden dat er afgezien van het voorlezen tegen het betreffende kind gesproken wordt, hoe wordt vastgesteld wat het minimale aantal voorleesminuten is voor een positief effect en of een eventueel effect op achttienjarige leeftijd nog steeds bestaat. Het spijt me heel erg, maar een kind in een zogenoemd achterstandsgezin heeft er meer last van dat de woordenschat van zijn ouders waarschijnlijk niet zo groot is dan dat hij niet wordt voorgelezen. Zoals met veel dingen geldt: in een gezin uit een hogere klasse (om het zo maar even te zeggen) wordt er nu eenmaal gezonder gegeten, meer gesport, meer muziek gemaakt, meer (voor)gelezen, vaker borstvoeding gegeven etc. etc. Je kunt niet voor alles corrigeren.
    En dan ben ik een zogenaamde taalnazi, die van letters vreten haar werk heeft gemaakt.

On topic: omdat ik erg van (voor)lezen houd, heb ik bij beide dochters geprobeerd rond een halfjaar te beginnen met voorlezen, maar lauw loene. Bladzijden scheuren, zich los worstelen, weg kruipen, kortom: alles om maar niet naar een verhaaltje te hoeven luisteren. Bij de oudste heeft rond de anderhalf de liefde voor boeken toegeslagen, dat hoop ik voor de jongste ook.

11. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik probeer het, maar ze houdt haar aandacht er niet bij of ze eet het boekje op :)

's Avonds is het hier momenteel nog geen optie want hier is het pyjama aan - fles - boertje - kusje - bed in en ze valt vrij snel in slaap
    Of lezen jullie dan voor als ze al in bed liggen?

12. Benton1

Benton1 Lid

29 jan 2016
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lees hier vanaf drie maanden al voor; alleen al omdat ik het zo gezellig vind hihi
    We hebben ongeveer elke twee weken een stuk of 6 á 8 nieuwe boekjes uitgestald staan in de woonkamer en die worden vaak voorgelezen/"zelf" gelezen.
    Mijn dochter is nu bijna 18 maanden en gebruikt zeker zo'n 500 woorden, schat ik. Ze praat sinds kort ook in twee- en drie-woord-zinnen en herkent al een stuk of zes letters; dus ik heb zeker niet het gevoel dat ik voor niets zo vroeg ben begonnen met voorlezen en voelde me ook niet nutteloos(zoals er ergens eerder in dit forum wordt aangegeven).
    Al is het natuurlijk ook wel sterk afhankelijk van de interesse en ontwikkeling van je kindje en natuurlijk of naast het voorlezen ook voldoende met je kindje communiceert.
    Maar voorlezen kan sowieso nooit kwaad, denk ik, dus waarom niet? Het is ook een momentje van rust en samen zijn, zo ervaar ik het althans. :)

Deel Deze Pagina