Ik heb het toendertijd aan mijn vk gevraagd en die gaf aan dat ze altijd heel goed kon merken wie er wel of geen cursus hadden gevolgd... Zelf hebben wij Samen bevallen gedaan. En de bevalling was magisch. Echt een geweldige bevalling gehad, ik wist precies wat er allemaal kon gebeuren, wat de gevolgen konden zijn etc. Bijvoorbeeld dat de weeën opeens heftiger kunnen worden nadat de vliezen zijn gebroken door de vk, daar schrok ik niet van. Ik wist hoe het hormonaal werkte en dat je beter mee kan veren met de weeën dan je ertegen verzetten.... Ook mijn man vond het super, hij wist precies wat hij kon doen en ook wat hij beter niet kon doen Het was echt super!!
Ik heb nooit zoiets gevolgd (deels omdat dat pas later in de zwangerschap werd georganiseerd), maar we hebben het allemaal met z'n tweeën moeten doen en dat is zo goed als mogelijk was gegaan.
Ik heb geen cursus gedaan, ben niet zo van de groepjes. Dacht dat puffen, dat kan vast iedereen. Op zich ís dat ook wel zo, maar ik miste toch wel een beetje de hoe en wat mbt weeen opvangen, denk ik. Misschien was het toch beter geweest om daar iets meer mee te doen van te voren. Wel een infoavond over hoe de bevalling verloopt gehad, en daar heb ik wel heel veel aan gehad, ben samen met mijn man geweest en die begreep zodoende ook de dingen wat beter, toen het allemaal begon. Infoavond in het ZH vond ik niet zo bijzonder, vooral veel over pijnstilling en dat vond ik persoonlijk niet zo interessant. Vond het wel heel erg fijn om zo van te voren de plek waar ik zou bevallen (verloskamer dus) gezien te hebben, dat gaf me en geruster gevoel. Liefs,
Cb heeft vaak soort zwanger en fit etc. Is combi van gym en theori. Erg leuk. Je zit daar kleine groepje meiden wekelijks bespreek je dat en haal je nuttige tips over mogelijkheden bevallig etc. 1x is met mannen. Hier was dat 8x voor bevalling en 8 keren na. 50 euro. Je leert ook bekkenbodem gymnastiek, vormen van puftechnieken, opvang weeen, mogelijkheden bevallen, wat als keizersnede is, je kan daar ook gewoon bespreken wat je hebt welk kwaaltjes en hoe de andere het doen etc. Groepje was van 4 meiden en een gym/cursus vrouw Wat leuke aan is dat iedereen zit met bijna hetzelfde bevallingsdatum maar totaal verschillend bevalling, kinderen en ervaringen. Leuk om te delen en horen en nu 2 jaar later gaan we vaker met kids en zonder ergens heen.
Ik ben ook nergens geweest, heb een pesthekel aan dat soort dingen. Het is handig om te weten dat je tien centimeter ontsluiting moet hebben, dat het erg lang kan duren, dat je er zeker nog niet bent na tien centimeter ontsluiting, dat er een knip en een vacuümpomp bestaan, dat er na het kind ook nog een nageboorte komt en dat het voor sommige mensen fijn is om te puffen tijdens een wee. En joh, echt, de rest wijst zich echt wel vanzelf.
Puffen is dus niet alleen maar "omdat het fijn is", het heeft ook een functie Ik dacht ook altijd dat je de hele bevalling moest puffen, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Het is zeg maar om te voorkomen dat je op het verkeerde moment gaat persen. Bijvoorbeeld als je nog geen volledige ontsluiting hebt of als je gaat uitscheuren als je verdergaat met persen terwijl je vajayjay nog niet genoeg opgerekt is.
Heb bij beide jongens een "cursus" gedaan en er zeker wat aan gehad. Bij mij speelde ook mee dat ik nog niet zolang hier woonde (ml zn geboortedorp) Van de zwangerschap van de oudste heb ik 1 vriendin en een leuke kennis overgehouden en zitten onze kindjes nu weer samen op de psz en straks weer op dezelfde basisschool ook samen (speciaal aangegeven bij inschrijven)
voor mij is het ook de eerste en weet het dus niet maar geef toch antwoord omdat mijn VK (die al 2 kids heeft) een enorm geruststellend antwoord gaf toen ik vroeg of ik moest leren puffen bij een cursus: "dat kan ik je nog wel leren via de telefoon, zonde om daar geld voor neer te leggen"
Als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker doen. Ik doe zelf wederom zwangerschapsyoga en dat is echt een prima voorbereiding op de bevalling, je leert hoe het allemaal kan lopen, wat er gebeurt met je lichaam, je versterkt en versoepelt je spieren(waaronder de zo belangrijke bekkenbodemspieren) en je leert hoe je omgaat met weeen en hoe je ze eventueel tegen moet houden. Ik was in de auto bevallen had ik dat laatste niet geleerd. Ik heb een hele voorspoedige en snelle bevalling gehad en yoga heeft er zeker aan bijgedragen.
Ik ben bij de eerste wel naar een voorlichtingsavond geweest samen met mijn man. Vonden het allebei fijn dat we geweest waren. verder geen cursus gedaan of boeken gelezen.
Ik ben het liefst zo goed mogelijk voorbereid, ik volg een cursus Zeker bevallen, ben nu naar 1 voorlichtingsavond geweest, en ga nog naar een rondleiding en nog een voorlichting en ik lees alles wat over bevallen gaat. Ik weet dat ik niet overal op voorbereid kan zijn, maar ik vind het fijn om alles wat kan gebeuren te weten.
Achteraf gezien vind ik het jammer dat ik geen cursus gevolgd heb, wel naar de voorlichting van de verloskundigepraktijk geweest. Ik wist niet hoe ik mijn weeen op moest vangen (zat ook in een weeenstorm). Ik kon alleen maar op bed blijven de hele bevalling (constant CTG) achteraf denk ik als ik me er iets meer in had verdiept had ik andere houdingen kunnen proberen die me misschien hadden kunnen helpen. Ik had misschien ook iets meer voor mezelf op kunnen komen, bv. of ik toch even onder de douche mocht e.d. Dus als ik nog eens zwanger ben ga ik zeker een cursus volgen. Ik weet niet of het veel meerwaarde heeft maar aangezien deze bevalling verkeerd afliep (spoedks) ben ik bij een volgende alles bereid om dat proberen te voorkomen.
Ik heb ook geen enkele cursus gedaan. Je zult het zelf moeten doen, luister naar je lijf en geef het aan als het je teveel wordt. Er zijn genoeg mensen aanwezig die je kunnen ondersteunen.
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop. Maar ik denk dat je vooral moet kijken naar wat bij je karakter past. Vind je het prettig om van te voren van alles en nog wat er over te lezen en informatie te verzamelen? Dan moet je dat vooral doen. Zelf was ik van plan om bij een cursus te gaan, eerlijk gezegd vooral omdat het mij leuk leek, om met vrouwen te kunnen omgaan, die ongeveer even "ver" waren als ik. Helaas is daar door omstandigheden (platte bedrust) niets van gekomen. Heb mij verder eerlijk gezegd ook niet zo in de bevalling verdiept en geloof het 't of niet... de baby kwam er evengoed uit
Ik heb zelf voor de geboorte van onze eerste geen enkele cursus of wat dan ook gedaan. Dacht dat het allemaal onzin was, dat een vrouwenlichaam dat allemaal vanzelf wel regelt en doet. Daar ben ik achter gekomen..... Ik wist bijvoorbeeld niet dat tijdens een wee je hele buik (baarmoeder) samentrekt. Van dat gevoel raakte ik in paniek, omdat ik dat nog nooit eerder had gevoeld, ik wist niet dat mijn lichaam tot zoiets in staat was. Ook had ik tussen de weeën door heftige menstruatiepijn, waardoor ik niet op adem kon komen voor de volgende wee. Ik wist niet dat dat ook tot de mogelijkheden behoorde, ik dacht dat je altijd pijnvrij was tussen de weeën door. Ik raakte zo in paniek dat ik ging hyperventileren en totaal niet meer gecontroleerd kon puffen. Gevolg: een ruggenprik met 5 cm ontsluiting. Achteraf gezien had een cursus/voorlichting mij heel veel kunnen helpen! Ik zou het dus zeker doen, je wordt er nooit dommer van!
Ik heb bij de oudste ook zw-yoga gedaan,en heb daar tijdens de bevalling echt veel aan gehad. De ademhalingstechnieken kwamen makkelijk terug, en ik heb me echt helemaal in mijzelf teruggetrokken. Een bevalling zonder pijnbestrijding.
Je leest niet goed denk ik. Tuurlijk kunnen vrouwen het zonder cursus en knap dat jij dat hebt gekund. Maar veel ook niet. Ik heb t dan wel over een bevalling zonder pijnstilling, maar als je achter een ruggenprik staat moeten die ouders dat lekker doen. Wil je perse zonder pijnstilling kunnen veel vrouwen t vast zonder cursus maar veel ook niet